TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Artikelen

Avro Anson
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 6 augustus 2021

Avro Anson

Buiten de Supermarine Spitfire en de Hawker Hurricane werd de Avro Anson het meest gebouwde Britse vliegtuig. Tussen 1934 en 1952 werden in totaal meer dan 11.000 Anson's geproduceerd. Het toestel werd oorspronkelijk ontworpen als maritiem patrouillevliegtuig, maar kreeg haar naam als standaard trainingsvliegtuig in vele landen. De Avro 652A, zoals de fabrieksaanduiding luidde, werd onder andere gebruikt door luchtmachten en marines van Groot Brittannië, Nederland, Canada, Verenigde Staten, Australië, Zuid Afrika, Egypte, Finland, Turkije, Nieuw Zeeland en Ierland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben de beide Nederlandse Squadrons 320 en 321 enige tijd met dit type gevlogen. Bij de RAF ging de laatste Anson pas in 1968 met pensioen.

Curtiss-Wright CW-22
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 22 oktober 2021

Curtiss-Wright CW-22

De Curtiss-Wright CW-22 was een op het Curtiss-Wright CW-21 jachtvliegtuig gebaseerde verkenner. Hoewel geen groot succes, werd het toestel gedurende en na de Tweede Wereldoorlog gebruikt door onder andere Nederlands-Indië, de U.S. Navy, de Burma Volunteer Air Force, Bolivia, Peru, Uruguay, Turkije en Japan (ex ML-NEI) als verkenner en opleidingsvliegtuig. Hierdoor werden er iets minder dan 450 exemplaren gebouwd.

Fairey Seal
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Fairey Seal

In 1930 werd de Lichte-bommenwerper Fairey Gordon bij de Royal Air Force en Fleet Air Arm gepresenteerd. Speciaal voor de FAA van de Royal Navy werd in 1933 een drijverversie van de Fairey Gordon ontwikkeld, de Fairey Seal. Hoewel sterk verouderd bij het uitbreken van de Tweede wereldoorlog, waren nog diverse Fairey Seal toestellen in gebruik als verbindings- en trainingsvliegtuig.

Fieseler Fi 156
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 20 maart 2022

Fieseler Fi 156

De Fieseler Fi 156 Storch (Ooievaar) is wel het bekendst geworden verkenning en verbindingsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. De Storch kan met recht 's werelds eerste STOL (short take off and landing) vliegtuig genoemd worden. Het toestel kon opstijgen binnen 65 meter en landen binnen 20 meter en was daardoor ideaal voor het gebruik als verkenner, verbindingsvliegtuig en ambulance, rond of nabij het slagveld. Het vliegtuig is dan ook nagenoeg op elk slagveld ingezet.

Fokker C.IX (C-9)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 30 maart 2022

Fokker C.IX (C-9)

De Fokker C.IX werd ontwikkeld uit de Fokker C.V met als doel het verkrijgen van een nieuwe strategische verkenner die als dagbommenwerper kon worden ingezet. De Nederlandse Luchtvaartafdeling nam slechts vijf toestellen in dienst en één toestel werd geleverd aan Zwitserland. Ten tijde van de Duitse inval in mei 1940 waren de Nederlandse toestellen verdeeld over diverse eenheden in dienst als doelsleper. Allen op één na gingen verloren tijdens de meidagen van 1940.

Fokker C.V (C-5)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 februari 2003

Fokker C.V (C-5)

De Fokker C.V (C-5) werd ontwikkeld uit haar voorganger, de Fokker C.IV (C-4) welke een afgeleid toestel was van de succesvolste Fokker jager uit de Eerste Wereldoorlog, de Fokker D.VII (D-7). Van dit type werden 750 exemplaren gebouwd in diverse varianten. De toestellen deden dienst bij luchtmachten van onder andere Nederland, Nederlands-Indië, Scandinavische landen, Duitsland, Hongarije, Italië, Zwitserland en Bolivia.

Fokker C.X (C-10)
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 26 februari 2003

Fokker C.X (C-10)

De Fokker C.X verkenner werd oorspronkelijk ontworpen voor de Militaire Luchtvaart in Nederlands-Indië maar werd ook voor de Luchtvaartafdeling in Nederland besteld. Hoewel ontworpen als strategische verkenner hebben de Nederlandse toestellen tijdens de meidagen van 1940 ook bombardementsvluchten uitgevoerd. Naast Nederland kochten ook Finland en Spanje dit type en verkregen hiervoor licentierechten. Totaal zouden er 76 toestellen worden gebouwd.

Fw 200, Focke Wulf
  • Artikel door Arnold Palthe
  • Geplaatst op 19 april 2005

Fw 200, Focke Wulf

Eén van de grootste tekortkomingen van de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog was het bijna geheel ontbreken van een zware, lange-afstandsbommenwerper. Niet lang nadat de Duitsers hun aanvallen op Engeland waren begonnen ervoeren ze het gemis aan een zware bommenwerper die Britse konvooien ver op de Atlantische Oceaan kon aanvallen. Omdat de vraag urgent was en het te lang zou duren voordat een nieuw toestel ontwikkeld kon worden, stond hen maar één weg open: het nieuwe burgerverkeersvliegtuig, de door Kurt Tank ontworpen Focke Wulf Fw 200 Condor, ombouwen tot bommenwerper. Vreemd genoeg bleek dit één van de meest succesvolle conversies uit de oorlog te worden, al was de Condor voor dit doel niet ideaal. Britse konvooien waren zeer kwetsbaar voor en onvoldoende beschermd tegen luchtaanvallen en dat was de reden voor het ongewoon grote succes van de Condor.

Koolhoven F.K.51
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 juni 2007

Koolhoven F.K.51

De Koolhoven F.K.51 was een lesvliegtuig/verkenner welke werd gebruikt door de Marine Luchtvaartdienst, het ML-KNIL en de Luchtvaartafdeling van het Nederlandse Leger. Naast Nederland maakte ook de Spaanse Republiek voor de Tweede Wereldoorlog gebruik van dit toestel. Op basis van de typenbestelling konden globaal vijf varianten worden onderscheiden. Totaal werden 144 toestellen geproduceerd.

Koolhoven F.K.52
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Koolhoven F.K.52

De Koolhoven F.K.52 werd in 1937 gepresenteerd als opvolger voor de Fokker C.V bij de Luchtvaartafdeling. Er werd voor een ander toestel gekozen. Zes geproduceerde toestellen bleken onverkoopbaar. Twee toestellen werden uiteindelijk particulier aan Finland geleverd, waar ze als verkenner en verbindingstoestel werden ingezet. Beide toestellen gingen verloren in de strijd tegen de Sovjets. De in Nederland gebleven toestellen werden in 1940 gesloopt.

Messerschmitt Bf 108
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 19 september 2021

Messerschmitt Bf 108

De Bf 108 werd door de Bayerische Flugzeugwerke ontwikkeld onder de fabrieksaanduiding M.37. Het toestel was ontwikkeld als deelnemer aan de 4e Challange de Tourisme Internationale van 1934. De, later tot Bf 108 omgedoopte, geheel metalen laagdekker was geen succes tijdens de wedstrijd, maar maakte wel indruk vanwege de uitstekende vliegeigenschappen. Deze eigenschappen vielen ook het Reichsluftfahrtministerium (RLM) op die het toestel liet produceren met aanduiding 8-108, later Bf 108

Mitsubishi Ki-15
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 1 juli 2022

Mitsubishi Ki-15

Oorspronkelijk bedoeld en gebruikt als een lichte bommenwerper, werd de Mitsubishi Ki-15 in 1935 ontworpen als een private productie door Mitsubishi onder leiding van ontwerper Fumichika Kono. Als uitgangspunten had men gekozen voor een gemakkelijke bediening en een groot bereik. Het eerste prototype koos mei 1936 het luchtruim. Als Mitsubishi C5M werd ook een variant voor de Keizerlijke Marine uitgebracht.

Mitsubishi Ki-46
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 juli 2022

Mitsubishi Ki-46

De "Dinah" zoals de geallieerden hem noemden of de "Shitei" zoals de Japanners de Mitsubishi Ki-46 noemden staat bekend als één van de beste verkenners van de Tweede Wereldoorlog en één der elegantste vliegtuigen ooit ontworpen. Het toestel werd speciaal ontworpen als lange-afstandsverkenner voor grote hoogte. De specificaties werden in 1937 alleen gegund aan Mitsubishi en golden voor een lange-afstandsverkenner voor een strategische, operationele en tactische rol. Naast een rol als verkenner, werden tevens varianten ontwikkeld voor de rol als onderscheppingsjager en grondondersteuningsjager.

Tachikawa Ki-9
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 februari 2003

Tachikawa Ki-9

De Tachikawa Ki-9 was een opleidingsvliegtuig voor de voortgezette vliegopleidingen, van het Japanse leger, welke in 1935 werd geïntroduceerd. In drie varianten werden uiteindelijk meer dan 2.500 exemplaren van dit toestel geproduceerd waarmee het een belangrijk opleidingsvliegtuig in Japan werd.