Oorspronkelijk bedoeld en gebruikt als een lichte bommenwerper, werd de Mitsubishi Ki-15 in 1935 ontworpen als een private productie door Mitsubishi onder leiding van ontwerper Fumichika Kono. Als uitgangspunten had men gekozen voor een gemakkelijke bediening en een groot bereik. Het eerste prototype koos mei 1936 het luchtruim. Als Mitsubishi C5M werd ook een variant voor de Keizerlijke Marine uitgebracht.
De Ki-15 werd door Mitsubishi ontwikkeld op basis van specificaties die waren opgezet door de Japanse legerluchtmacht in 1935. Hierin werd gevraagd om een tweepersoons verkenningsvliegtuig dat een voor die tijd hoge snelheid kon bereiken. Het resultaat werd een laagdekker met vast landingsgestel, aangedreven door een 750 pk (560 kW) Nakajima Ha-8 radiaal motor. Het eerste prototype vloog in mei 1936 en werd gevolgd door een puur civiel tweede prototype.[1][2]
Op basis van het eerste, militaire prototype, werd een bestelling geplaatst door het Japanse leger voor de Leger Type 97 Bevel Verkenningsvliegtuig Model 1. Een jaar later, in mei 1937 zou de eerste aflevering van 437 toestellen plaatsvinden. Het tweede, civiele prototype, Karigane I, werd gekocht door een Japanse krant en vloog voor een promotietour naar Groot-Brittannië waar het indruk wekte als eerste Japans gebouwde vliegtuig in het buitenland.[3]
Van de militaire legerversie werden twee varianten geproduceerd die voornamelijk werden ingezet in China. Een derde variant met sterkere motor werd voorgesteld maar werd nooit geproduceerd. Voor de Japanse Keizerlijke Marine werden twee varianten geproduceerd als Mitsubishi C5M of Marine Type 98 Verkenningsvliegtuig.
Totaal werden van alle varianten tezamen ongeveer 500 toestellen geproduceerd die ten tijde van het uitbreken van de strijd in de Pacific en het Verre Oosten op diverse fronten opereerden. Rond 1943 werden deze toestellen allemaal van de frontlinie teruggetrokken hoewel diversen nog werden ingezet voor kamikaze aanvallen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het toestel ingezet bij zowel de Keizerlijke Legerluchtmacht als de Marineluchtmacht. Een aantal toestellen werd na de oorlog door China buitgemaakt. Diverse werden vliegklaar gemaakt en voor opleidingsdoeleinden ingezet bij de luchtmacht van de Volksrepubliek China. De laatste toestellen werden hier in 1951 afgevoerd. Bij de Geallieerden stond dit type bekend als "Babs".
Mitsubishi Ki-15 |
Militaire prototype |
1 |
Mitsubishi
Karigane I |
Civiele prototype |
1 |
Mitsubishi Ki-15-I Leger Type 97 Verkenningsvliegtuig Model 1 |
1e productieserie Nakajima Ha-8 (Army Type 94) motor |
? van 437 |
Mitsubishi Ki-15-II Leger Type 97 Verkenningsvliegtuig Model 2 |
2e productieserie Mitsubishi Ha-25-I (Army Type 99 Model 1) motor |
? van 437 |
Mitsubishi
Ki-15-III |
Voorgenomen versie
Mitsubishi Ha-102 motor |
0 |
Mitsubishi C5M1 Marine Type 98 Verkenningsvliegtuig Model I |
Marineversie
Mitsubishi Ki-15-I |
20 |
Mitsubishi C5M2 Marine Type 98 Verkenningsvliegtuig Model 2 |
Marineversie
verbeterde motor |
30 |
Het eerste prototype, aangedreven door een 750 pk (560 kW) Nakajima Ha-8 radiaal motor, vloog voor het eerst in mei 1936. De testvluchten waren een groot succes en het toestel voldeed eenvoudig aan alle vereisten. De snelheid die werd bereikt was maar liefst 481 km/u. Het toestel werd door de Japanse Keizerlijke Landmacht besteld als Leger Type 97 Verkenningsvliegtuig Model 1. Een jaar na de eerste vlucht van het eerste prototype, in mei 1937 werden de eerste van uiteindelijk 437 toestellen afgeleverd.[4]
Vanwege de relatief hoge snelheid voor een toestel met een zwakke motor en vast landingsgestel, werd een tweede, civiele prototype gebouwd. Dit toestel werd gekocht door de Japanse krant Asahi Shimbun en kreeg de fabrieksaanduiding Mitsubishi Karigane I. Het toestel vloog voor het eerst op 19 maart 1937 met de naam Kamikaze en de civiele registratie J-BAAI. Het toestel vloog hierna met een nieuwe wereldrecordtijd van 51 uur, 17 minuten en 23 seconden tussen 6 april 1937 en 9 april 1937 van Tokyo naar Londen voor de kroning van King George VI.[5]
Het tweede prototype zou later weer in dienst van het Japanse leger komen. Door het succes van de recordvlucht werd echter een aantal Mitsubishi Karigane I toestellen aan civiele klanten verkocht. Een ander bekend toestel was de "Asakaze" met civiele registratie J-BAAL, eveneens eigendom van de krant Asahi Shimbun
De eerste produktieversie onder de naam Leger Type 97 Verkenningsvliegtuig Model 1, werd uitgevoerd met een 640 pk Nakajima Ha-8 motor. Het toestel werd als lichte aanvalsbommenwerper en als verkenningsvliegtuig ingezet. Vooral in de eerste rol was het een redelijk succesvol type tijdens de beginperiode van de 2e Chinees-Japanse oorlog (1937-1945). Na 1941 was het toestel echter te langzaam om nog op tijd weg te kunnen komen en werd het alleen nog maar ingezet voor verkenningsdoeleinden. Ook hierin bleek het echter al snel tekort te komen en was men blij over een nieuwe versie te kunnen beschikken.[6]
Type: | Mitsubishi Ki-15-I |
Taak: |
Lichte
Aanvalsbommenwerper/Verkenner |
Bemanning: |
2 |
Spanwijdte: |
12,00 meter |
Vleugeloppervlakte: |
20,36 m2 |
Lengte: |
8,49 meter |
Hoogte: |
3,24 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 1.399 kg Max. gewicht: 2.300 kg |
Motor: |
Nakajima Ha-8 motor 640 pk (477 kW) elk |
Snelheid: |
Max. snelheid: 480 km/u Kruissnelheid: 320 km/u |
Bereik: |
2.400 km |
Plafond: |
11.400 meter |
Bewapening: |
1x 7,7 mm type 89 mitrailleur
(achterin cockpit) 250 kg bommenlast |
Productie: |
? van 437 |
In mei 1938 vloog het eerste exemplaar van de verbeterde versie van de Ki-15 als Leger Type 97 Verkenner Model 2, aangedreven door een 800 pk (671 kW) Mitsubishi Ha-26-I motor. Ook dit toestel werd tweeledig ingezet, als lichte aanvalsbommenwerper en als verkenner.[7]
Beide Ki-15 typen waren redelijk succesvol tot in 1942. Ze hebben dienst gedaan op nagenoeg alle fronten in de Pacific en in China. Alle luchtbrigades hadden wel een aantal toestellen als verkenner in dienst. Vanaf 1943 werden de toestellen uit de frontlinie teruggetrokken en nog alleen ingezet als trainer en verbindingsvliegtuig. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werden nog verscheidene exemplaren ingezet als kamikazevliegtuig.
Type: | Mitsubishi Ki-15-II |
Taak: |
Lichte
Aanvalsbommenwerper/Verkenner |
Bemanning: |
2 |
Spanwijdte: |
12,00 meter |
Vleugeloppervlakte: |
20,36 m2 |
Lengte: |
8,70 meter |
Hoogte: |
3,34 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 1.592 kg Max. gewicht: 2.189 kg |
Motor: |
Mitsubishi Ha-25-I (Leger Type
99 Model 1) motor 800 pk (671 kW) elk |
Snelheid: |
Max. snelheid: 510 km/u Kruissnelheid: ? km/u |
Bereik: |
? km |
Plafond: |
? meter |
Bewapening: |
1x 7,7 mm type 89 mitrailleur
(achterin cockpit) 250 kg bommenlast |
Productie: |
? van 437 |
Ter vervanging werd getracht een nieuwe versie te ontwikkelen, de Ki-15-III. Toen het prototype klaar was heeft men de verdere ontwikkeling stopgezet, ten gunste van de nieuwere Mitsubishi Ki-46.
Van de Mitsubishi Ki-15-II werd ook een marine variant geproduceerd om dienst te doen als maritieme verkenner bij de aan land gestationeerde marine-eskaders. De eerste versie werd in 1938 geproduceerd als Marine Type 98 Verkenner Model 1 en was uitgerust met een Mitsubishi Zuisei motor met een vermogen van 780 pk.
In 1940 verscheen een verbeterde versie als C5M2 (Marine type 98 Verkenner Model 2) met een Nakajima Sakae 12 motor met een vermogen van 940 pk (708 kW). Ook deze versie werd veelvuldig ingezet, echter door de marine voornamelijk als verkenner, maar ook als bevelsvliegtuig.
Op 8 december 1941 was het een C5M2 die het Britse smaldeel bij Maleisië ontdekte dat zou leiden tot de vernietiging van Force Z. Het was ook een Mitsubishi C5M2 welke op 3 maart 1942 de negen Mitsubishi A6M2 Model 21 Zero jachtvliegtuigen als bevelsvliegtuig begeleidde bij de Japanse luchtaanval op Broome.
Type: | Mitsubishi C5M1/C5M2 |
Taak: |
Lichte
Aanvalsbommenwerper-Verkenner |
Bemanning: |
2 |
Spanwijdte: |
12,00 meter |
Vleugeloppervlakte: |
20,36 m2 |
Lengte: |
8,70 meter |
Hoogte: |
3,47 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 1.605 kg / 1.717 kg Max. gewicht: 2.197 kg / 2.345 kg |
Motor: |
Mitsubishi Zuisei 12 motor /
Nakajima Sakae 12 780 pk (? kW) / 940 pk (708 kW) |
Snelheid: |
Max. snelheid: 468 km/u / 488
km/u Kruissnelheid: ? km/u |
Bereik: |
1.167 km / 1.112 km |
Plafond: |
8.230 meter / 9.580 meter |
Bewapening: |
1x 7,7 mm type 89 mitrailleur
(achterin cockpit) 250 kg bommenlast |
Productie: |
C5M1: 20; C5M2:30 |