De Amerikaanse ontwerper Henry R. Stuphen, werkzaam voor de Electric Launch Company (Elco), ging in februari 1939 met zijn assistenten Irwin Chase, Bill Fleming en Glenville Tremaine op bezoek in Groot-Brittannië om voor de US Navy onderzoek te doen naar de ontwerpen van de Britse Motor Torpedo Boat (MTB). Bij de British Power Boat Company kochten zij een 21 meter lang ontwerp, de PV70, die later getest zou worden als USS PT-9. Deze PT-9 vormde het prototype voor de door Elco te ontwerpen en te bouwen PT-boten in de Elco 70' klasse of Elco 70-foot-klasse. Elco bouwde later een 23 meter (77' of 77 Foot) lange versie, waarmee de Elco 77' klasse werd geboren. Totaal zouden 49 van deze schepen gebouwd worden, waarvan er 10 bij de Britse Royal Navy dienst zouden doen. Eén schip zou dienst doen bij de Duitse Kriegsmarine.
Torpedomotorboten waren voortgekomen uit torpedoboten. Het waren door krachtige benzinemotoren snelle motorboten, die uitgerust waren met torpedo`s en mitrailleurs. Het waren ongetwijfeld de kleinste oorlogsschepen, maar juist door hun snelheid en in groepsverband opererend, gevaarlijke tegenstanders. Torpedomotorboten (TM-boten) worden vaak onterecht motortorpedoboten (MTB`s) genoemd als vertaling van het Engelse woord motor torpedo boat. MTB`s werden tijdens de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld uit motorraceboten door de bekende werf van John Thornycroft Co. Ltd. te Woolston, Hampshire. De snelle boten die de Britten tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikten en die 55 voet lang waren en zo`n 12 ton groot waren, werden nog Coastal Motor Boats (CMB`s) genoemd. Met de inkrimping van de Royal Navy in 1920 kwam een einde aan de CMB`s.