TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Artikelen

Blohm & Voss Bv 138
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Blohm & Voss Bv 138

De Blohm & Voss Bv 138 was één van de eerste projecten van de in 1933 opgerichte Hamburger Flugzeugbau (HFB). Het toestel werd in 1935 besteld en vloog voor het eerst in 1937. Ondanks diverse aanpassingen werd het geen succesvol toestel. Toch waren er bijna 300 toestellen gebouwd toen in 1943 de productie werd beëindigd.

Consolidated PBY Catalina
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 maart 2003

Consolidated PBY Catalina

Geen enkele vliegboot werd zo bekend en populair als de Consolidated Catalina. Tot ver na de Tweede Wereldoorlog hebben vele marines en luchtmachten van diverse landen met dit type gevlogen. Zelfs voordat de gehele wereld in december 1941 bij het conflict werd betrokken hadden al verscheidene landen de kwaliteiten van dit vliegtuig ontdekt. Hoewel het, voor die tijd, een langzaam vliegtuig was, heeft de veelzijdigheid, eenvoud en het bedieningsgemak de Catalina een bekendheid en populariteit gegeven, die nog tot op de dag van vandaag voortduurt. Totaal werden er, verdeeld over diverse typen en gefabriceerd door verschillende fabrieken, 3.290 Catalina's gebouwd. De Catalina werd op elk oorlogsterrein in de Tweede Wereldoorlog ingezet.

Dornier Do 24
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 24 oktober 2022

Dornier Do 24

Vanwege haar uitgebreide en waterrijke koloniën, had de Nederlandse overheid al in een vroeg stadium het grote nut ingezien van vliegboten als hulpmiddel voor haar maritieme verkenningen. Als één van de eersten bestelde de Koninklijke Marine de Dornier Do J Wal vliegboten. In 1934 werd het echter tijd om uit te gaan zien naar een opvolger. In eerste instantie had men hiervoor de Dornier Do 18 op het oog, deze werd echter te licht bevonden voor haar taak. Op verzoek van de Nederlandse overheid ontwierp Dornier een geheel nieuwe vliegboot, de Dornier Do 24. De Dornier Do 24 zou uitgroeien tot een zeer goede en betrouwbare vliegboot die tijdens de oorlog zou vliegen voor Nederland, Duitsland, Australië, Spanje, Zweden en Frankrijk. Na de oorlog zouden de Franse en Spaanse marine lange tijd het toestel blijven gebruiken.

Kawanishi H6K
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 13 maart 2003

Kawanishi H6K

Hoewel de door de geallieerden "Mavis" genoemde Kawanishi H6K bij aanvang van de oorlog in de Pacific in december 1941 eigenlijk al was verouderd, was het op dat moment waarschijnlijk één van de beste vliegboten van de Japanse marine. Het was een stevig toestel, dat in staat was om lange afstanden te overbruggen. Het toestel is de gehele oorlog in gebruik geweest, alhoewel aan het eind de meeste alleen nog werden ingezet voor transportdoeleinden. De Mavissen hebben gevlogen bij de volgende eenheden, de 8ste, 14e, 801ste, Toko en Yokohama luchtgroepen

Short Singapore
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 12 augustus 2022

Short Singapore

Hoewel ook binnen de wereld van de grote vliegboten, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, de enkeldekkers (Short Sunderland, Consolidated Catalina, Dornier Do 24) in de meerderheid waren, waren nog vele dubbeldekkers in dienst van de diverse luchtmachten. Eén van de grotere onder de dubbeldek vliegboten was de Short Singapore van de RAF. Vliegtuigen die bij de RAF nog tot in 1941 en in de Nieuw-Zeelandse luchtmacht tot 1943 dienst deden.

Short Sunderland
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 25 februari 2003

Short Sunderland

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog was de RAF voor haar maritieme patrouilles (Coastal Command) aan het overstappen van de Short Singapore op de nieuwe Short Sunderland. De Short Sunderland was direct afgeleid van de Short Empire civiele vliegboten van Imperial Airways. Het waren grote vliegboten die een zeer belangrijke rol zouden gaan spelen in de strijd tegen onder andere de Duitse U-boten. Het waren formidabele wapenplatforms, waarvan de verdedigende capaciteit gedurende de strijd zodanig werd uitgebreid dat ze werkelijk gevreesd werden door zowel de Duitse U-bootcommandanten als aanvallende Duitse vliegtuigbemanningen. Deze laatsten hebben hem dat ook eerbiedig de naam "Fliegendes Stachelschwein", vliegend stekelvarken genoemd.

Supermarine Walrus
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 10 maart 2003

Supermarine Walrus

De Supermarine Walrus was een houten frame met metaal overtrokken watervliegtuig welke in de jaren 1930 werd ontwikkeld. Aanvankelijk ontwikkeld als de Supermarine Seagull Mk V, werd het toestel een welkome maritieme verkenner die vanaf schepen kon worden ingezet. Naast deze boordvliegtuigen werd de Walrus ingezet als Air/Sea Rescue. Met bijna 750 toestellen was de Supermarine Walrus een werkpaard bij verschillende marines.