Air Chief Marshal Sir Alec Coryton was vanaf april 1942 de bevelhebber van No.5 Group van Bomber Command. Hij werd door zijn collega’s gezien als een eersteklas leider, vaardig en met een grote kennis van zaken. Onder zijn leiding voerde No.5 Group een aantal bekende en gewaagde bombardementen uit, zoals het bombardement op Le Creusot op 17 oktober 1942. De succesvolle Coryton raakte echter vanaf 1943 in de vergetelheid, nadat hij uit zijn functie werd ontheven omdat hij te begaan zou zijn met zijn bemanningen.
De naam Arthur Harris is onlosmakelijk verbonden met het geallieerde bombardementsoffensief. Hij had de leiding over Bomber Command vanaf februari 1942 tot het einde van de oorlog met Duitsland. Tijdens de oorlog werd hij gezien als één van de grootste geallieerde bevelhebbers, de man die het bevel over Bomber Command op een kritiek punt in de oorlog had overgenomen en het had opgebouwd. Maar tijdens de laatste maanden werd hij het mikpunt van veel kritiek, met name na het bombardement op Dresden. Nog altijd is er controverse en zijn er grote verschillen van inzicht, zowel in Groot-Brittannië als in het buitenland. Sommigen, met name veteranen van Bomber Command, beschouwen Harris als een held die na de oorlog slecht is behandeld door zijn land. Anderen zijn erg kritisch op Harris vanwege het uitvoeren van de tactiek van ‘area-bombing’ tot het einde van de oorlog. Toen de plannen voor een standbeeld in Londen in 1991 openbaar werden gemaakt barstte er een storm van zowel protest als steunbetuigingen los. De burgemeester van Keulen schreef zelfs een oproep aan koningin Elisabeth om niet haar medewerking te verlenen aan de onthullingsceremonie. Het maakt Arthur Harris zonder twijfel één van de meest controversiële personen uit de Tweede Wereldoorlog.
Field Marshal Bernard Montgomery is niet onomstreden. Aan de ene kant was hij degene die eind 1942 het Duitse Afrikakorps versloeg en zo het geschonden Britse blazoen weer wat kleur gaf. Ook was hij altijd zeer begaan met het lot van zijn soldaten. Aan de andere kant stond hij bekend als egocentrisch, tactloos en beledigend, vooral tegenover de Amerikanen. Ook was hij de bedenker van de desastreus verlopen operatie Market Garden. Walter Bedell-Smith, de stafchef van Dwight Eisenhower gedurende de oorlog, zei tegen hem: "You may be great to serve under, but you sure are hell to serve over."
Brian Horrocks werd op 7 september 1895 in Ranikhet, India geboren. Hij was de zoon van Sir William Horrocks, een arts in het Royal Army Medical Corps. Brian Horrocks volgde het onderwijs op een kostschool in Engeland en kwam in 1913 bij het Royal Military College in Sandhurst terecht. Hij was niet bepaald een veelbelovende student en zou zelfs geen aanstelling krijgen als hij niet snel zijn prestaties zou verbeteren. In augustus 1914, bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, werd hij vanuit Sandhurst aangesteld bij het Middlesex Regiment. In oktober raakte hij in België bij Ieper gewond en werd hij gevangengenomen. Ondanks een aantal mislukte ontsnappingspogingen verbleef hij de rest van de oorlog (1914-1918) in gevangenschap.
“One of the architects of victory in the Second World War.” Zo wordt Marshal of the Royal Air Force Charles Portal omschreven op het monument dat ter ere van hem is geplaatst in Londen. Vanaf de Victoria Embankment kijkt het standbeeld over de rivier de Thames uit. Portal had tijdens het grootste gedeelte van de Tweede Wereldoorlog de leiding over de zoveel geroemde Royal Air Force. Maar naast deze roem hij ook een belangrijk persoon in een nog altijd voortslepend debat. Portal was namelijk de man die het concept van ‘area-bombing’ bedacht en liet doorvoeren. Deze tactiek, met als bekendste voorbeelden de bombardementen op Hamburg en Dresden, kreeg tijdens en na de oorlog ook veel kritiek.
De bemanningen van No.2 Group RAF Bomber Command gaven hun bevelhebber, Air Vice-Marshal Donald Stevenson, de bijnaam ‘Butcher’. Terwijl Stevenson het bevel had over No.2 Group stuurde hij zijn bemanningen op meerdere operaties die vanaf lage hoogte moesten worden uitgevoerd. Deze aanvallen resulteerden in zware verliezen. Stevensons bemanningen hadden het gevoel dat hun bevelhebber weinig oog had voor de risico’s en problemen die zich voordeden bij deze missies.
"Don't listen to anyone who tells you that you can't do this or that. That's nonsense. Make up your mind, you'll never use crutches or a stick, then have a go at everything. Go to school, join in all the games you can. Go anywhere you want to. But never, never let them persuade you that things are too difficult or impossible."
Air Chief Marshal Sir Edgar Ludlow-Hewitt geniet geen grote bekendheid vanwege zijn rol in de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1937 voerde hij het bevel over RAF Bomber Command en hij deed dit ook tijdens de eerste acht maanden van de oorlog. In die periode bracht hij echter een uiterst belangrijke discussie op gang, wat hem later de bewondering van Sir Arthur Harris zou opleveren. Bovendien is Ludlow-Hewitt degene die het langst de rang van Air Chief Marshal droeg in de historie van de Royal Air Force.
Frederick Arthur Montague Browning werd op 20 december 1896 geboren in Kensington (Londen), als de eerste zoon van wijnhandelaar Frederick "Freddie" Henry Browning en zijn vrouw Anne "Nancy" Browning-Alt. Frederick had één oudere zus, Helen Grace. Het gezin en zijn familie noemden hem "Tommy". Hij ging in 1905 naar de West Downs School in Winchester (Hampshire) en werd in 1910 naar Eton gestuurd. Tijdens zijn opleiding in Eton trad hij toe tot de Army Class en het Officer Training Corps. Na zijn opleiding wilde hij naar het Royal Military College Sandhurst. Frederick Browning wist niet voor het toelatingsexamen te slagen, maar werd voorgedragen door Edward Lyttelton, het hoofd van Eton. Browning werd hierdoor op 27 december 1914 toch toegelaten.
Air Vice Marshal George Brookes, van geboorte een Engelsman, had gedurende de periode 1942-1944 het bevel over de Canadese Group binnen Bomber Command. Hij wist vrijwel uit het niets in het buitenland een complete Group op te zetten en deze klaar te stomen voor de strijd. De Britse overheid was diep onder de indruk van deze prestatie en onderscheidde hem met de Order of the Bath. De bevelhebber van Bomber Command, Air Marshal Sir Arthur Harris was echter niet tevreden over Brookes en ontnam hem zijn commando.
"Een man geboren voor oorlog, maar ook geboren om te sneuvelen in de oorlog. Een man van grote moed, inspiratie en leiderschap." Het waren deze woorden die Barnes Wallis, de uitvinder van de stuiterbom, gebruikte om Wing Commander Guy Gibson te omschrijven. Air Chief Marshal Sir Arthur Harris noemde Guy Gibson zelfs de grootste krijger die Groot-Brittannië ooit had voortgebracht. De buitengewoon grote moed van Gibson en zijn leiderschap tijdens de beroemde aanval op de stuwdammen in het Ruhrgebied maakte hem tot hét icoon van Bomber Command en één van de grootste helden in de geschiedenis van de Royal Air Force.
Air Marshal Sir Jack Baldwin voerde gedurende meer dan drie jaar het bevel over No.3 Group van RAF Bomber Command. Hij was een bevelhebber die populair was onder zijn manschappen. Toch is hij vooral bekend om de korte interimperiode waarin hij de functie waarnam van bevelhebber van Bomber Command. Baldwin had na het vertrek van Richard Peirse vierenveertig dagen de bommenwerpervloot onder zijn hoede, aangezien de opvolger van Peirse, Arthur Harris, niet direct beschikbaar was. Juist op dat moment vond de ‘Channel Dash’plaats, de ontsnapping van drie grote Duitse oorlogsschepen uit de haven van Brest. 242 bommenwerpers werden door Baldwin ingezet om de schepen te onderscheppen, de grootste operatie bij daglicht tot dan toe. Deze gebeurtenis gaf de periode van Baldwin als bevelhebber van Bomber Command enige bekendheid.
De Britse Major John S. A. Coke, bijgenaamd ‘Corgi’, werd geboren op 7 september 1911 en sneuvelde op 33-jarige leeftijd op 18 november 1944. Hij was de zoon van Brigadier General Edward D’ Ewes Coke (1872-1941) en Helen Maud A’ Deane (1876-1956).
John Dutton Frost (Poona, India, 31 december 1912 - West Sussex, Engeland, 21 mei 1993) was een Brits officier die als luitenant-kolonel in 1944 de Rijnbrug bij Arnhem probeerde te veroveren.
Jeugdjaren en opleiding John Winthrop Hackett werd geboren op 5 november 1910 te Perth in West-Australië en was een zoon van Sir John Hackett, een vooraanstaand Australische rechter en eigenaar van twee Australische kranten. Na het verlaten van de lagere school ging hij naar London Central Art School, waar hij een opleiding volgde als kunstschilder. Vervolgens ging hij naar het New College in Oxford, waar hij afstudeerde en promoveerde tot doctor in de letteren. Nadat hij was afgestudeerd hoopte hij hier een aanstelling te krijgen, maar omdat zijn cijferlijst niet goed genoeg was, werd hij afgewezen en besloot toen om het Britse Leger in te gaan. Hij kwam terecht bij de 8th. King's Royal Irish Hussars, waarvan hij later heeft gezegd dat hij niet in het leger ging, maar terechtkwam bij het regiment van zijn overgrootvader. Tijdens het begin van zijn militaire loopbaan wist hij ook nog af te studeren in de geschiedenis en in het bijzonder de kruistochten en de vroege Middeleeuwen. Verder was hij nog afgestudeerd in diverse talen, waaronder Duits, Frans, Italiaans en Arabisch. Uiteindelijk wist hij af te studeren in tien talen.
Major John Howard zou in de Tweede Wereldoorlog wereldberoemd worden. Er werd uiteindelijk een straatnaam naar hem vernoemd, hij werd de hoofdpersoon in een boek van Stephen Ambrose en zijn personage kwam voor in de film "The Longest Day". Dit alles heeft de Brit te danken aan het leiden van de openingsaanval op D-Day, de verovering van de Pegasus Bridge.
Air Chief Marshal Sir Ralph Cochrane is één van de bekendste hoge officieren van RAF Bomber Command. Onder zijn leiding wist No.5 Group uitzonderlijke resultaten te behalen. Ook had hij het bevel over de operatie waarbij de befaamde ‘Dambusters’ in mei 1943 twee Duitse stuwdammen doorbraken. De leider van Bomber Command, Air Marshal Sir Arthur Harris zag Cochrane als zijn beste group commander. De Britse historicus Max Hastings gaat in zijn boek ‘Bomber Command’ nog een stap verder. Hij noemt Cochrane de beste bevelhebber van Bomber Command en is van mening dat hij de positie van Harris had moeten bekleden tijdens het laatste jaar van de oorlog.
De naam van Marshal of the Royal Air Force Sir Arthur Harris is onlosmakelijk verbonden met R.A.F. Bomber Command en de Tweede Wereldoorlog. Zijn voorganger, Air Chief Marshal Sir Richard Peirse, geniet daarentegen veel minder bekendheid. Tussen oktober 1940 en januari 1942 had hij Bomber Command veertien maanden lang onder zijn hoede. De resultaten van zijn strategie, de Duitse oorlogsindustrie schade toebrengen door middel van precisiebombardementen, vielen echter tegen en dus werd Peirse vervangen. Hij verdween vrij geruisloos van het toneel en moest plaats maken voor Harris en zijn tactiek van 'area bombing', wat gepaard ging met grootschalige verwoestingen en grote aantallen burgerslachtoffers.
In een tijd dat Groot-Brittannië haar donkerste periode doorstond, was er maar één man die de natie hier doorheen kon leiden, Winston Churchill. Churchill was, ondanks zijn eigenwijze en weinig tactvolle instelling, een uitstekend strateeg, die op het juiste moment mensen wist te stimuleren. Hij wist een man als Roosevelt zodanig te imponeren dat deze, zonder de Verenigde Staten rechtstreeks bij de oorlog te betrekken, aan Churchill alle mogelijke steun toezegde. En hij was de man die, ondanks zijn afkeer van het communisme, doorzag dat hij, na de Duitse inval in de Sovjet-Unie, Stalin in zijn armen moest sluiten als bondgenoot.