Na het succesvol ombouwen van een vijftal marineschepen tot Fighter Catapult Ships, werd besloten dit aantal uit te breiden door eenzelfde soort ombouw toe te passen op 35 koopvaardijschepen. Deze Catapult Aircraft Merchant ships (CAM schepen) werden uitgerust met een katapult en een Hawker Sea Hurricane jager, maar bleven koopvaardijschip. Dit in tegenstelling tot de Fighter Catapult Ships welke marineschepen waren
In de beginjaren van de Tweede Wereldoorlog leden de Atlantische konvooien gigantische verliezen. De grootste oorzaak bleek te liggen in een gat in de luchtdekking midden op de Atlantische Oceaan. Om dit gat te dichten werd vanaf 1941 al geëxperimenteerd met het Fighter Catapult Ship[1]. Een eerste vervolg hierop werd gevonden in het plaatsen van een katapult-installatie aan boord van een Vrachtshepen (zogenaamde CAM (Catapult Aircraft Merchantman), met een Hawker Hurricane hierop gemonteerd. Op 18 maart 1941 besloot de admiraliteit om 35 koopvaardijschepen hiermee uit te rusten[2]. Deze schepen bleven onder koopvaardijvlag varen en werden derhalve geen marineschepen[3].
Een tweede experiment was de ombouw van bestaande schepen tot Escorte vliegdekschepen. In de herfst van 1941 werd hiertoe als proef een buitgemaakt voormalig Duits passagiersschip, de m.v. Hannover, omgebouwd tot Escort Carrier HMS Audacity. De Escort Carriers waren volwaardige vliegdekschepen in dienst van de Royal Navy en de US Navy.
Een derde experiment was het vanaf 1942 uitrusten van graanschepen of olietanker met een vliegdek, waarbij het schip zijn originele functie als vrachtschip behield en als zodanig ook onder koopvaardijvlag bleef varen, de zogenaamde MAC-schepen[4].
Voor het vliegen met de katapult-Hurricanes vanaf de CAM schepen, werd op 5 mei 1941 een speciale eenheid opgericht op de RAF basis Speke bij Liverpool, de Merchant Ship Fighter Unit (MSFU). De eenheid werd uiteindelijk opgenomen bij de Fleet Air Arm van de Royal Navy. De CAM-schepen waren uitgerust met een door een raketmotor aangedreven katapult. Na experimenten met de Fairey Fulmar en de Hawker Hurricane op de Fighter Catapult Ships werd gekozen voor de Hawker Hurricane Mk Ia. De toestellen kwamen al snel bekend te staan als "Catafighters" of "Hurricats" en werden hiermee de eerste Sea Hurricanes[5]. De eerste schepen die operationeel werden ingezet met manschappen en vliegtuigen van de MSFU aan boord waren de Empire Rainbow en de Empire Moon[6].
De schepen maakten tussen mei 1941 en september 1943 maar liefst 175 tochten, waarbij 12 schepen verloren gingen, acht keer een lancering werd uitgevoerd en zes vijandelijke vliegtuigen (veelal Focke Wulf Fw 200 Condor bommenwerpers) werden neergehaald tegen het verlies van slechts één piloot. De schepen werden meestal gesitueerd aan de voorzijde of de buitenzijde van een konvooi om zo voldoende manoeuvreer ruimte te creëren bij het lanceren van een vliegtuig[7]. Vanaf augustus 1942 werden de CAM schepen teruggetrokken van de Arctische konvooien. Van 10 van de 26 overgebleven CAM schepen werden de katapulten verwijderd en de 16 overgebleven schepen werden voornamelijk ingezet in konvooien naar de Middellandse Zee en naar Freetown. De MSFU eenheid werd vanaf 8 juni 1943 opgeheven[8].
Van diverse particuliere eigenaren werden acht schepen aangewezen om te worden uitgerust als CAM schip, dit waren de volgende schepen:
Naam: |
Gegevens: |
m.v. Daghestan (1941)[9] |
12 maart 1941: tewaterlating augustus 1941: aflevering 1941: CAM schip 1944: testschip helikoptervluchten 1957: m.v. Annefield 21 februari 1969: sloop |
m.v. Daltonhall[10] |
28 december 1940: tewaterlating februari 1941: aflevering 1941: CAM schip 1958: m.v. Altis 11 mei 1967: sloop |
m.v. Eastern City[11] |
15 oktober 1940: tewaterlating juni 1941: aflevering 1941: CAM schip 1962: s.s. Helmos 1969: s.s. Nicopaul 8 april 1970: sloop |
s.s. Helencrest[12] |
23 juni 1941: tewaterlating augustus 1941: aflevering 1941: CAM schip 1958: D.B. Deniz Nakliyat TAS 1967: Cerrahogulari Umumi Nakliyat Vapurculuk ve Ticaret T.A.S., Istanbul 14 juni 1969: sloop |
m.v. Kafiristan (1941)[13] |
30 april 1941 tewaterlating september 1941: aflevering 1941: CAM schip 1954: m.v. Avisglan 1961: m.v. Noelle 1969: Cyprus 20 juli 1972 sloop |
s.s. Michael E.[14] |
13 februari 1941: tewaterlating mei 1941: aflevering 1941: CAM schip 2 juni 1941: getorpedeerd (U 108)[15] |
s.s. Novelist[16] |
4 juni 1940: tewaterlating 8 september 1940: aflevering 1941: CAM schip 1961: s.s. Phoenix 25 augustus 1961: sloop |
s.s. Primrose Hill[17] |
25 juni 1941: tewaterlating september 1941: aflevering 1941: CAM schip 29 oktober 1942: getorpedeerd (UD 5) |
Daarnaast werden 27 schepen in dienst van het Ministry of War Transport (MoWT), allen beginnend met de naam Empire, aangewezen om als CAM schip te fungeren. Dit waren:
Naam: |
Gegevens: |
s.s. Empire Burton | 29 mei 1941:
tewaterlating 20 september 1941: getorpedeerd (U 74) |
s.s. Empire Clive | 28 juli 1941:
tewaterlating 1946: s.s. Charlebury 1958: s.s. Isabel Erica 1969: gesloopt |
s.s. Empire Darwin | 13 mei 1941:
tewaterlating 1946: s.s. Culrain 1959: s.s. Mersinidi 1966: gesloopt |
m.v. Empire Day | 27 maart 1941:
tewaterlating 7 augustus 1944: getorpedeerd (U 198) |
s.s. Empire Dell | 26 mei 1941:
tewaterlating 11 mei 1942: getorpedeerd (U 124) |
s.s. Empire Eve |
26 april 1941:
tewaterlating 18mei 1943: getorpedeerd (U 414) |
m.v. Empire Faith |
4 maart 1941:
tewaterlating 1946: m.v. Jessmore 1958: m.v. Antiope 1964: m.v. Global Venture 1971: gesloopt |
s.s. Empire Flame |
12
mei 1941: tewaterlating 1945: s.s. Dunkery Beacon 1955: s.s. Rissa 1961: s.s. Augusta Paulin 1969: gesloopt |
s.s. Empire Foam (1941) |
13 maart 1941:
tewaterlating 1946: s.s. Graigaur 1957: s.s. Maltezana 1958: s.s. Johore Bahru 1963: gesloopt |
s.s. Empire Franklin |
28
april 1941: tewaterlating 1945: s.s. Hazelbank 1957: s.s. Irinicos 1963: s.s. Iris II 1967: gesloopt |
s.s. Empire Gale |
29 april 1941: tewaterlating 1946: s.s. Langleedale 1953: s.s. Entopan 1968: gesloopt |
s.s. Empire Heath |
27 april 1941:
tewaterlating 11 mei 1944: getorpedeerd (U 129) |
s.s. Empire Hudson |
9 mei 1941: tewaterlating 10 september 1941: getorpedeerd (U 82) |
s.s. Empire Lawrence |
10
juni 1941: tewaterlating 27 mei 1942: gezonken na bombardement |
s.s. Empire Moon |
15 december
1940: tewaterlating 1949: Ionian Moon 1953: Sterling Victory 1957: Alma 1968: Campos 1970: gesloopt |
s.s. Empire Morn |
1 juli 1941:
tewaterlating 1947: s.s. San Antonio 1947: s.s. Rio Pas 1973: gesloopt |
s.s. Empire Ocean |
1941: tewaterlating 5 augustus 1942: aan de grond gelopen |
m.v. Empire Rainbow |
27 december 1940: tewaterlating 26 juli 1942: getorpedeerd (U 704) |
m.v. Empire Ray |
25 maart 1941: tewaterlating 1945: King Alfred 1963: gesloopt |
m.v. Empire Rowan |
1922: tewaterlating 27 maart 1943: getorpedeerd (vliegtuigen) |
s.s. Empire Shackleton |
23 juli 1941: tewaterlating 29 december 1942: tot zinken gebracht (U 453) |
s.s. Empire Spray |
11 februari 1941: tewaterlating 1943: Gerard Dou 1947: Marken 1953: Inchmull 1969: gesloopt |
m.v. Empire Spring |
8 maart 1941: tewaterlating 14 februari 1942: getorpedeerd (U 576) |
m.v. Empire Stanley |
15 juli 1941: tewaterlating 17 augustus 1943: getorpedeerd (U 197) |
s.s. Empire Sun |
10 april 1941: tewaterlating 7 februari 1942: getorpedeerd (U 751) |
s.s. Empire Tide |
27 mei 1941: tewaterlating 1945: s.s. Thirlby 1956: s.s. Guri 1963: s.s. Anto 1966: gesloopt |
s.s. Empire Wave |
28 maart 1941: tewaterlating 2 oktober 1941: getorpedeerd (U 562) |