De s.s. Empire Foam werd in 1941 gebouwd bij de firma Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd in Newcastle upon Tyne. Het schip was een zogenaamde Empire Y-Type schip gebouwd in opdracht van het Ministry of War Transport (MoWT). De Empire Foam werd afgebouwd als één van de CAM-schepen, bedoeld voor de bescherming van konvooien door een op een katapult meegevoerd jachtvliegtuig. In 1946, al ontdaan van de katapult, werd het schip verkocht en voer het onder de naam s.s. Graigaur. In 1957 werd het verkocht en kreeg het schip de naam s.s. Maltezana. Wederom verkocht in 1958, kreeg het schip de naam s.s. Johore Bahru. Onder deze naam bleef het varen tot het schip in 1963 werd gesloopt.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Swan, Hunter &
Wigham Richardson Ltd, Newcastle upon Tyne |
? |
13 maart 1941 |
mei 1941 |
24 juli 1963 (sloop) |
Bouwnummer : 1694 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
mei 1941 |
1946 |
Ministry of War
Transport (F Carrick & Co, rederij), Newcastle |
||
1946 |
1946 |
Ministry of
Transport (F Carrick & Co, managers), Newcastle |
||
1946 |
1957 |
s.s. Graigaur, Graig
Shipping Co Ltd, Cardiff |
||
1957 |
1958 |
s.s. Maltezana,
Marinos & Frangos Ltd, Cardiff |
||
1958 |
1963 |
s.s. Johore Bahru,
Stanley Shipping Co Ltd, Cardiff |
||
24 juli 1963 |
sloop, Osaka Kogai
KK, Etajima |
De s.s. Empire Foam werd onder bouwnummer 1694 gebouwd aan de scheepswerf Neptune Yard van Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd. te Low Walker. Het schip werd op 13 maart 1941 te water gelaten en in mei 1941 kon het schip worden afgeleverd.
Het met een waterverplaatsing van 7.047 BRT (5.178 NRT) had een lengte van 131,83 meter, een breedte van 17,13 meter. De 433 nhp sterke motor dreef één schroef aan. De Empire Foam was een vrachtschip van het Empire Y-type en werd bij de afbouw voorzien van een katapult op het voorschip. Hiermee werd het één van de CAM-schepen. De Empire Foam was zo, uitgerust met een Hawker Hurricane jager, bestemd ter verdediging van een konvooi. Hierbij kon het vliegtuig worden gelanceerd. Terugkeer van het vliegtuig was echter niet mogelijk waarbij de piloot vaak uit zee moest worden opgepikt en het vliegtuig verloren ging.
Vanaf mei 1941 maakte het schip deel uit van het scheepsbestand van het Ministry of War Transport en werd ingebracht bij de rederij F. Carrick & Co. te Newcastle. Op 10 juni 1940 nam de Empire Foam voor het eerst deel aan een konvooi EC-30, van Liverpool naar Halifax. De Hawker Sea Hurricane aan boord werd op 1 november 1941 voor het eerst gelanceerd ter onderschepping van een Focke-Wulf Fw 200. Ergens in 1943 werd de katapult verwijderd en opereerde de Empire Foam weer als alleen een vrachtschip. Gedurende de Tweede Wereldoorlog nam het schip aan een groot aantal konvooien deel.[1]
Konvooi: |
Route: |
Data: |
EC 30 |
Tyne - Clyde |
10 juni 1941 - 14 juni 1941 |
OB 338 |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
21 juni 1941 - 5 juli 1941 |
HX 139 |
Halifax - Liverpool |
16 juli 1941 - 31 juli 1941 |
ON 6 |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
11 augustus 1941 - 26 augustus
1941 |
SC 43 |
Sydney, Nova Scotia - Liverpool |
5 september 1941 - 20 september
1941 |
ON 22 |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
2 oktober 1941 - 17 oktober 1941 |
HX 156 |
Halifax - Liverpool |
22 oktober 1941 - 5 november 1941 |
ON 38 |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
19 november 1941 - 6 december
1941 |
HX 166 / SC 61 |
Halifax - Liverpool |
21 december 1941 - 7 januari 1942 |
OG 79 |
Liverpool - Gibraltar |
26 januari 1942 - 7 februari 1942 |
HG 80 |
Gibraltar - Liverpool |
14 maart 1942 - 26 aart 1942 |
ON 83 |
Liverpool - Halifax |
4 april 1942 - 17 april 1942 |
HX 187 |
Halifax - Liverpool |
26 april 1942 - 8 mei 1942 |
ON 99 |
Liverpool - Halifax |
29 mei 1942 - 10 juni 1942 |
HX 195 |
Halifax - Liverpool |
21 juni 1942 - 2 juli 1942 |
ON 113 |
Liverpool - Halifax |
17 juli 1942 - 31 juli 1942 |
HS 37 / SQ 25 |
Halifax - Father Point, Quebec |
? |
QS 26 / SH 35 |
Father Point, Quebec - Halifax |
? |
HX 204 |
Halifax - Liverpool |
23 augustus 1942 - 4 september
1942 |
KMS 3G |
Clyde - Gibraltar |
8 november 1942 - 23 november
1942 |
MKS 3X |
Gibraltar - Liverpool |
5 december 1942 - 19 december
1942 |
KMS 8G |
Clyde - Bone, Algerije |
15 januari 1943 - 8 februari 1943 |
MKS 9 |
Bone - Algiers |
4 maart 1943 - 6 maart 1943 |
MKS 12 / SL 128 |
Bone - Clyde |
22 april 1943 - 14 mei 1943 |
KMS 22G |
Clyde - Gibraltar |
28 juuli 1943 - 9 augustus 1943 |
KMS 22 |
Gibraltar - Algiers |
9 augustus 1943 - 12 augustus
1943 |
MKS 24 |
Algiers - Gibraltar |
11 september 1943 - 13 september
1943 |
OS 55 |
Gibraltar - Freetown, Sierra
Leone |
27 september 1943 - 8 oktober
1943 |
LTS 9 |
Lagos - Freetown |
21 november 1943 - 28 november
1943 |
SL 142 / MKS 33 |
Freetown - Loch Ewe |
2 december 1943 - 27 december
1943 |
WN 524 |
Loch Ewe - Methil, Fife |
27 december 1943 - 30 december
1943 |
FS 1316 |
Methil - Hull |
30 december 1943 - 1 januari 1944 |
FN 1245 |
Hull - Methil |
24 januari 1944 - 25 januari 1944 |
EN 343 |
Methil - Loch Ewe |
7 februari 1944 - 9 februari 1944 |
ONS 29 |
Oban, Argyllshire - Halifax |
13 februari 1944 - 29 februari
1944 |
FH 109 |
Saint John, New Brunswick -
Halifax |
15 maart 1944 - 17 maart 1944 |
SC 156 |
Halifax - Liverpool |
29 maart 1944 - 13 april 1944 |
OS 77 KM / KMS 51G |
Liverpool - Gibraltar |
14 mei 1944 - 25 mei 1944 |
GUS 42 |
Algiers - Gibraltar |
12 juni 1944 - 14 juni 1944 |
OS 80 |
Gibraltar - (via Freetown) -
Buenos Aires (zelfstandig) |
21 juni 1944 - 17 juli 1944 |
SL 169 / MKS 60 |
Freetown - Falmouth (zelfstandig) |
29 augustus 1944 - 16 september
1944 |
EBC 105 |
Falmouth - St. Helens Roads |
17 september 1944 - 18 september
1944 |
FTM 5A |
St Helens Roads - Southend |
18 september 1944 - 19 september
1944 |
FN 1468 |
Southend - Hull (zelfstandig) |
20 september 1944 - 21 september
1944 |
FN 1505 |
Spurn Head - Methil |
10 september 1944 - 11 september
1944 |
EN 445 |
Methil - Loch Ewe |
11 september 1944 - 13 september
1944 |
ONS 34 |
Loch Ewe - Clyde |
13 september 1944 - 21 oktober
1944 |
ONS 35 |
Clyde - Halifax |
28 oktober 1944 - 15 november
1944 |
XB 134 |
Halifax - Philadelphia
(zelfstandig) |
15 november 1944 - 18 november
1944 |
BX 138 |
Boston - Halifax |
21 december 1944 - 23 december
1944 |
SC 164 |
Halifax - Loch Ewe |
1 januari 1945 - 17 januari 1945 |
WN 669 |
Loch Ewe - Methil |
17 januari 1945 - 19 januari 1945 |
FS 1703 |
Methil - Middlesbrough |
20 januari 1945 - 21 januari 1945 |
FS 1743 |
Tyne - The Downs (zelfstandig) |
8 februari 1945 - 3 maart 1945 |
OS 115KM / KMS 89 |
The Downs - Calcutta
(zelfstandig) |
8 maart 1945 - 26 april 1945 |
Met haar laatste konvooi van de Tweede Wereldoorlog, KMS 89, arriveerde het schip op 16 maart 1945 bij Gibraltar. Hierna voer het schip zelfstandig door naar Calcutta, India, via het Suez Kanaal, waar het op 26 april 1945 aankwam. Tot 1 oktober 1945 opereerde het schip in de Indische Oceaan om vervolgens via het Suez Kanaal weer terug te keren naar Groot-Brittannië. Op 21 december 1945 legde het schip aan in de haven van Barry.
In 1946 ging het schip over naar het Ministry of Transport maar bleef varen voor de rederij F. Carrick & Co.. Hetzelfde jaar echter werd het schip verkocht aan de rederij Graig Shipping Co. Ltd. in Cardiff en kreeg het schip de naam s.s. Graigaur. Deze maatschappij gebruikte het schip tot in 1957.
In 1957 volgde verkoop aan de rederij Marinos & Frangos Ltd., eveneens in Cardiff, welke het schip in gebruik nam onder de naam s.s. Maltezena. In 1958 werd het schip alweer doorverkocht.
IN 1958 nam de rederij Stanley Shipping Co. Ltd. ook uit Cardiff, het schip over en bracht het in de vaart als s.s. Johore Bahru. Op 23 augustus 1963 werd begonnen met de sloop van het schip bij de Osaka Kogai KK in Etajima, Japan.
Naam: | s.s. Empire Foam |
Callsign/Registratie: |
BCKC / 165810 |
Bouwer: |
Neptune Yard, Swan, Hunter &
Wigham Richardson Ltd, Low Walker |
Bouwnummer: |
1694 |
Type/Klasse: |
CAM-schepen / Empire Y-type |
Waterverplaatsing: |
7.047 BRT (5.178 nrt) |
Lengte: |
131,83 meter |
Breedte: |
17,13 meter |
Diepgang: |
8,00 meter |
Aandrijving: |
Triple Expansion stoommachine 1 schacht 433 nhp (? kW) |
Snelheid: |
? knopen (? km/h) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (?
km/h) |
Bewapening: |
? 1x Hawker Hurricane |
Bemanning |
? |