De s.s. Empire Clive werd in 1941 in dienst genomen als één van de CAM-schepen. Na afloop van het CAM project eind 1942, begin 1943 opereerde het schip wederom als vrachtschip tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. In 1946 ging het schip over naar een andere eigenaar die het als s.s. Charlebury in dienst nam. Vanaf 1958 tot aan de sloop van het schip in 1969 opereerde het schip als s.s. Isabel Erica
Gebouwd door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
Cammell Laird & Co Ltd, Birkenhead |
? |
28 juli 1941 |
augustus 1941 |
augustus 1969 (sloop) |
Bouwnummer : 1061 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum uit: |
||
augustus 1941 |
1946 |
s.s. Empire Clive,
Capper, Alexander & Co Ltd. |
||
1946 |
1958 |
s.s. Charlebury,
Houlder Bros Ltd, London |
||
1958 |
1963 |
s.s. Isabel Erica,
Red Anchor Line, Hong Kong |
||
1963 |
augustus 1969 |
s.s. Isabel Erica, C
Moller & Co, Hong Kong |
De s.s. Empire Clive (7.069 BRT), een MoWT Type-Y Empire schip, werd in 1941 in opdracht van het Ministry of War Transport als bouwnummer 1061 gebouwd bij Cammell Laird & Co Ltd, te Birkenhead. De Empire Clive was een Empire Y-Type standaard. Het schip werd op 28 juli 1941 te water gelaten en in augustus 1941 afgeleverd. Na aflevering kwam het schip in dienst bij Capper, Alexander & Co Ltd. met als thuishaven Liverpool. Bij de bouw was het schip ingericht als één van de CAM-schepen met een katapult op het voorschip.[1]
De 131 meter lande Empire Clive werd aanvankelijk ingezet als CAM schip in de Noordatlantische konvooien, voornamelijk tussen Halifax en Liverpool. Eind 1942, begin 1943 werd de katapult weer verwijderd en voer het schip als gewoon vrachtschip verder.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam de Empire Clive in ieder geval deel aan de volgende konvooien:
Konvooi: |
Route: |
Data: |
ON 12 |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
1 september 1941 - 14 september
1941 (verspreid) |
SC 47 (CAM) |
Sydney (Cape Breton) - Liverpool |
29 september 1941 - 20 oktober
1941 |
ON 31 (CAM) |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
28 oktober 1941 - 15 november
1941 (verspreid) |
SC 59 (CAM) |
Sydney (Cape Breton) - Liverpool |
10 december 1941 - 27 december
1941 |
BB 117 |
Belfast Lough - Milford Haven |
29 december 1941 - 30 december
1941 |
ON 60 |
Liverpool - Halifax |
26 januari 1942 - 15 februari
1942 |
SC 72 |
Halifax - Liverpool |
28 februari 1942 - 17 maart 1942 |
ON 92 (CAM) |
Liverpool - Halifax |
6 mei 1942 - 21 mei 1942 |
HS 7 |
Halifax - Sydney (Cape Breton) |
29 mei 1942 - 31 mei 1942 |
SC 86 (CAM) |
Sydney (Cape Breton) - Liverpool |
5 juni 1942 - 20 juni 1942 |
BB 188 |
Belfast Lough - Milford Haven |
19 juni 1942 - 20 juni 1942 |
OG 87 (CAM) |
Milford Haven - Gibralter |
19 juli 1942 - 3 augustus 1942 |
HG 88 (CAM) |
Gibraltar - Liverpool |
29 augustus 1942 - 9 september
1942 |
HM 23 |
Holyhead - M Haven |
10 september 1942 - 11 september
1942 |
ON 134 |
Liverpool - New York City |
26 september 1942 - 17 oktober
1942 |
HF 8 |
Halifax - St John |
18 oktober 1942 - 20 oktober 1942 |
FH 11 |
St John - Halifax |
28 oktober 1942 - 30 oktober 1942 |
SC 108 |
Halifax - Liverpool |
na 1 november 1942 - 19 november
1942 |
BB 236 |
Belfast Lough - Milford Haven |
19 november 1942 - 20 november
1942 |
KMS 6G |
Clyde - Bone |
24 december 1942 - 8 januari 1943 |
ST 53 |
Freetown - Takoradi |
19 januari 1943 - 23 januari 1943 |
TS 30 |
Takoradi- Freetown |
3 februari 1943 - 8 februari 1943 |
SR 2 |
Freetown - Gibraltar |
24 februari 1943 - 8 maart 1943 |
XK 3 (CAM) |
Gibraltar - Liverpool |
16 maart 1943 - 28 maart 1943 |
WN 409 |
Loch Ewe - Methill |
28 maart 1943 - 30 maart 1943 |
FS 1076 |
Methill - Southend |
30 maart 1943 - 1 april 1943 |
FS 1085 |
Methill - Southend |
9 april 1943 - 11 april 1943 |
FN 1002 |
Southend - Methill |
22 april 1943 - 24 april 1943 |
EN 221 |
Methill - Loch Ewe |
26 april 1943 - 28 april 1943 |
OS 47 (CAM) |
Liverpool - KMS 14G |
5 mei 1943 - 16 mei 1943 |
KMS 14G |
OS 47 - Gibraltar |
16 mei 1943 - 17 mei 1943 |
KMS 14 |
Gibraltar - Bone |
17 mei 1943 - 21 mei 1943 |
XTG 2 |
Alexandria - Gibraltar |
18 juni 1943 - 29 juni 1943 |
GC 18 |
Gibraltar - Casablanca |
1 juli 1943 - 2 juli 1943 |
CG 43 |
Casablanca - Gibraltar |
4 juli 1943 - 5 juli 1943 |
MKS 16G |
Gibraltar - SL 132 |
9 juli 1943 - 10 juli 1943 |
SL 132 |
MKS 16G - SL 132S |
10 juli 1943 - 17 juli 1943 |
SL 132S |
SL 132 - Liverpool |
17 juli 1943 - 22 juli 1943 |
OS 54 |
Liverpool - OS 54 |
28 augustus 1943 - 8 september
1943 |
KMS 25G |
OS 54 - Gibraltar |
8 september 1943 - 10 september
1943 |
KMS 26 |
Gibraltar - Port Saïd |
18 september 1943 - 29 september
1943 |
UGS 22 |
Algiers - Augusta (Sicilië) |
na 25 oktober 1943 - 19 november
1943 |
AH 9A |
Augusta (Sicilië) - Bari (Italië) |
19 november 1943 - 21 november
1943 |
HA 10 |
Brindisi - Augusts |
28 november 1943 - 30 november
1943 |
GUS 25 |
Port Saïd - Bari (HA 13) |
16 december 1943 - 19 december
1943 |
HA 13 |
Bari - Augusta |
19 december 1943 - 21 december
1943 |
MKS 35 |
Augusta - Gibraltar |
21 december 1943 - 1 januari 1944 |
XK 14 |
Gibraltar - Liverpool |
21 februari 1944 - 2 maart 1944 |
FS 1388 |
Methill - Southend |
11 maart 1944 - 13 maart 1944 |
FN 1312 |
Southend - Methill |
30 maart 1944 - 1 april 1944 |
EN 368 |
Methill - Loch Ewe |
7 april 1944 - 9 april 1944 |
ON 233 |
Liverpool - New York City |
20 april 1944 - 8 mei 1944 |
HX 294 |
New York City - Liverpool |
2 juni 1944 - 19 juni 1944 |
KMS 57 |
Liverpool - OS 83 |
12 juli 1944 - 23 juli 1944 |
OS 83 |
KMS 57 - Freetown |
23 juli 1944 - 3 augustus 1944 |
SL 173 |
Freetown - MKS 64 |
9 oktober 1944 - 19 oktober 1944 |
MKS 64 |
SL 173 - Liverpool |
19 oktober 1944 - 28 oktober 1944 |
FN 1526 |
Southend - Methill |
30 oktober 1944 - 1 november 1944 |
FS 1641 |
Methill - Southend |
19 november 1944 - 21 november
1944 |
FS 1658 |
Methill - Southend |
6 december 1944 - 8 december 1944 |
TBC 1 |
Southend - Milford Haven |
8 december 1944 - 11 december
1944 |
OS 98 / KMS 72 |
Liverpool - India (zelfstandig) |
13 december 1944 - 17 december
1944 (verspreid) |
Na de Tweede Wereldoorlog werd de Empire Clive in 1946 verkocht aan Alexander Shipping Co Ltd, die het schip als s.s. Charlebury bij Houlder Bros Ltd, London in de vaart hield. In 1958 werd het schip wederom verkocht, dit keer aan de Red Anchor Line, Hong Kong die het als s.s. Isabel Erica in de vaart bracht. De Isabel Erica werd in 1963 doorverkocht aan de St Merryn Shipping Co. die het onder die naam in de vaart bracht bij C Moller & Co, Hong Kong. in augustus 1969 werd het schip gesloopt.[2]
Naam: | s.s. Empire Clive |
|
Callsign/Registratie: |
BCNM / 168801 |
|
Bouwer: |
Cammell Laird & Co Ltd,
Birkenhead |
|
Bouwnummer: |
1061 |
|
Type/Klasse: |
Vrachtschip / Empire CAM-schepen, Empire Y-Type |
|
Waterverplaatsing: |
7.069 BRT[3] 5.194 NRT |
|
Lengte: |
131.72 meter |
|
Breedte: |
17,12 meter |
|
Diepgang: |
? |
|
Aandrijving: |
Stoommachine 1 schacht |
|
Snelheid: |
? knopen (? km/h) |
|
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
|
Bewapening: |
1 Hawker Sea Hurricane ? |
|
Bemanning |
? |