Het in 1941 bij de Hindustan Steam Shipping Co. Ltd./ Common Brothers Ltd., Newcastle in dienst gekomen schip m.v. Daghestan werd nagenoeg gelijk uitgerust als Catapult Aircraft Merchant (CAM) schip.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
William Doxford & Sons Ltd., Pallion, Engeland |
? |
12 maart 1941 |
augustus 1941 |
1957 (m.v. Annefield) (sleepboot) |
Bouwnummer : 674 |
||||
Data: |
Naam: |
|||
Indeling: |
augustus 1941 |
? |
CAM schip m.v. Daghestan, Hindustan Steam Shipping Co. Ltd. |
|
? |
1957 |
Koopvaardijschip m.v. Daghestan, Hindustan Steam Shipping Co. Ltd. |
||
1957 |
1969 |
Koopvaardijschip m.v. Annefield, Asimarfield Shipping Corporation |
De m.v. Daghestan werd als schip 674[1] op 12 maart 1941[2] te water gelaten aan de William Doxford & Sons Ltd., Pallion[3]. Het was een graanschip dat werd gebouwd ter vervanging van de op 25 maart 1940 door de U 57 getorpedeerde s.s. Daghestan van de Hindustan Steam Shipping Co. Ltd.[4]
In augustus 1941 werd het schip in dienst genomen als één van de eerste CAM-schepen[5], uitgerust met een katapult op het voordek en een Hawker Sea Hurricane. In ieder geval vloog Pilot Officer Alec Lumsden met Sea Hurricane Ia, V6802, LU-B in september/oktober 1941 vanaf de m.v. Daghestan[6]. Ondanks deze extra bewapening bleef het schip als koopvaardijschip voor de Hindustan Steam Shipping Co. Ltd. - Common Brothers Ltd., Newcastle[7] varen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam de Daghestan als CAM schip ten minste deel aan zeven konvooien. Vanaf eind 1942 werd het CAM project uit gefaseerd en ook de Daghestan verloor haar katapult. Hierna nam de Daghestan aan zeker nog eens zeven konvooien deel als vrachtschip met alleen haar dekgeschut als bescherming.[8].
Op 5 januari 1944 werd in New York konvooi HX 274 samengesteld bestaande uit 26 koopvaardijschepen, twee Britse vliegdekschepen, drie Britse Escortejagers, een sleepboot en de m.v. Daghestan met op haar achterschip een landingsplatform met twee Sikorsky YR-4 helikopters[9]. Het doel was te testen hoe de helikopters zich konden houden in samenwerking met konvooidienst en koopvaardijschepen. De twee helikopters zouden vervolgens aan Engeland geleverd worden voor Search and Rescue (SAR) doeleinden.
Na de Tweede Wereldoorlog diende het schip wederom als volwaardig koopvaardijschip bij Hindustan Steam Shipping Co. Ltd. tot het in 1957[10] werd verkocht aan de Asimarfield Shipping Corporation uit Monrovië[11]. Deze namen het schip in dienst als m.v. Annefield[12].
Op 21 februari 1969 werd de m.v. Annefield afgeleverd in Castellon bij Isaac Manuel Davalillo, waar de sloop in mei 1969 begon[13].
Naam: | m.v. Daghestan |
|
Callsign/Registratie: |
/ 165812 |
|
Bouwer: |
William Doxford & Sons Ltd., Pallion |
|
Bouwnummer: |
674 |
|
Type/Klasse: |
Koopvaardijschip /
CAM-Schepen |
|
Waterverplaatsing: |
7.248 grt 4.389 nrt 10.325 dwt |
|
Lengte: |
135 meter |
|
Breedte: |
17,22 meter |
|
Diepgang: |
8,35 meter |
|
Aandrijving |
William Doxford & Sons Ltd, Oil 2SA 3cyl 1 schacht |
|
Snelheid: |
? knopen (? km/u) maximaal |
|
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
|
Bewapening: |
? |
|
Bemanning |
? |