De in 1941 gebouwde vrachtvaarder m.v. Empire Faith, werd bij de afbouw ingericht als één van de CAM-schepen. Het schip opereerde tot juni 1943 als Cam-schip om vervolgens de oorlog als 'gewoon' vrachtschip te overleven. Na de Tweede Wereldoorlog deed het achtereenvolgens dienst als m.v. Jessmore, m.v. Antiope en m.v. Global Venture tot het in 1971 werd gesloopt.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
Barclay Curle
& Co, Glasgow |
? |
4 maart 1941 |
juni 1941 |
augustus 1971 (gesloopt) |
Bouwnummer : 681 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum uit: |
||
juni 1941 |
? |
Ellerman Lines Ltd. |
||
1942 |
Johnston Warren
Lines Ltd |
|||
1946 |
m.v. Jessmore |
|||
1947 |
Furness-Warren Line
Ltd |
|||
1958 |
m.v. Antiope,
Maritime & Commercial Corporation Ltd, Panama |
|||
1964 |
augustus 1971 |
m.v. Global Venture,
Wah Kwong & Co, Hong Kong |
De Empire Faith werd in 1941 als bouwnummer 681 gebouwd bij Barclay Curle & Co, Glasgow. Het schip was gebouwd in opdracht van het Ministry of War Transport (MoWT) voor de Ellerman Lines Ltd en werd tijdens de afbouw ingericht als CAM-schip. Op 4 maart 1941 werd het schip te water gelaten en in juni 1941 afgeleverd.[1]
Vanaf 14 juni 1941 werd de Empire Faith ingezet in konvooidiensten over de Atlantische Oceaan. Na een kortstondige uitstap naar het Caraïbische gebied en de Indische Oceaan, werd het schip in juni 1943 ontdaan van haar uitrusting als CAM-schip. In 1943 volgde ook konvooidiensten van en naar het Middellandse Zeegebied en in 1944 weer naar en van het Verre Oosten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in ieder geval deelgenomen aan de volgende konvooien:
Konvooi: |
Route: |
Data: |
OB 338 |
Belfast Lough - Clyde |
21 juni 1941 - 22 juni 1941 |
OB 339 |
Clyde - Halifax |
27 juni 1941 - 12 juli 1941 |
HX 140 |
Halifax - Liverpool |
22 juli 1941 - 6 augustus 1941 |
ON 8 |
Liverpool - New York |
16 augustus 1941 - 2 september
1941 |
HX 150 |
Halifax - Liverpool |
16 september 1941 - 30 september
1941 |
ON 28 |
Liverpool - Halifax |
20 oktober 1941 - 3 november 1941 |
HX 160 |
Halifax - Liverpool |
15 november 1941 - 30 november
1941 |
ON 50 |
Liverpool - Halifax |
24 december 1941 - 5 januari 1942 |
HX 171 |
Halifax - Liverpool |
20 januari 1942 - 1 februari 1942 |
ON 69 |
Liverpool - Halifax |
20 februari 1942 - 4 maart 1942 |
HX 181 |
Halifax - Liverpool |
21 maart 1942 - 2 april 1942 |
ON 89 |
Liverpool - Halifax |
23 april 1942 - 5 mei 1942 |
HX 190 |
Halifax - Liverpool |
17 mei 1942 - 28 mei 1942 |
ON 101 |
Liverpool - Halifax |
5 juni 1942 - 16 juni 1942 |
HX 195 |
Halifax - Liverpool |
21 juni 1942 - 2 juli 1942 |
ON 11 |
Liverpool - Halifax |
17 juli 1942 - 31 juli 1942 |
KS 532 |
Hampton Roads - Key West |
19 augustus 1942 - 26 augustus
1942 |
WAT 117 |
Key West - Guantanamo Bay |
26 augustus 1942 - 1 september
1942 |
GAT 1 |
Guantanamo Bay - Trinidad |
1 september 1942 - 7 september
1942 |
HX 225 |
New York - Liverpool |
30 januari 1943 - 13 februari
1943 |
ON 170 |
Liverpool - Halifax |
3 maart 1943 - 19 maart 1943 |
HF 43 |
Halifax - Saint John |
19 maart 1943 - 22 maart 1943 |
FH 45A |
Saint John - Halifax |
29 maart 1943 - 31 maart 1943 |
HX 232 |
Halifax - Liverpool |
4 april 1943 - 16 april 1943 |
ON 180 |
Liverpool - Halifax |
24 april 1943 - 12 mei 1943 |
HX 242 |
Halifax - Belfast Lough |
2 juni 1943 - ? |
BB 300 |
Belfast Lough - Avonmouth |
? - 17 juni 1943 |
ON 191 |
Milford Haven - Baltimore |
28 juni 1943 - 16 juli 1943 |
HX 251 |
New York - Liverpool |
6 augustus 1943 - 23 augustus
1943 |
OS 55 |
Liverpool - op zee |
17 september 1943 - 28 september
1943 |
KMS 27 |
op zee - Port Said |
28 september 1943 - 11 oktober
1943 |
GUS 23 |
Alexandria - Gibraltar |
26 november 1943 - 6 december
1943 |
MKS 33 |
Gibraltar - Loch Ewe |
13 december 1943 - 27 december
1943 |
OS 76 |
Belfast Lough - op zee |
2 mei 1944 - 13 mei 1944 |
KMS 50 |
op zee - Alexandria |
13 mei 1944 - 25 mei 1944 |
AB 41 |
Aden - Melbourne |
16 juni 1944 - 19 juli 1944 |
Tijdens konvooi HX 160 werd voor het eerst een Hawker Hurricane aan boord gesignaleerd. In 1942 was het eigenaarschap van het schip overgegaan van Ellerman naar Johnson Warren Lines Ltd. Toen in 1943 het programma van de CAM-schepen werd afgerond, werd de Empire Faith weer verbouwd tot standaard vrachtschip.
De tocht in 1944 naar Australië was de laatste konvooidienst. Op 9 september 1944 kwam de Empira Faith aan in Adelaide om in 10 oktober Port Lincoln aan te doen. Vervolgens ging het schip naar India om op 13 december naar Lourenço Marques, Mozambique te gaan waar het schip op 27 december aankwam. Op 1 januari 1945 vervolgde het de tocht naar Aden om via Abadan in Iran naar Karachi in India te varen. Tot in mei 1945 voer het schip tussen India en Afrika en op 14 mei kwam het aan in Kaapstad. Van daaruit werd naar Gibraltar gevaren en door naar Liverpool waar het schip op 10 juni 1945 aankwam.In 1946 kreeg het schip de naam m.v. Jessmore.[2]
De Jessmore werd in 1958 verkocht en kreeg de naam m.v. Antiope.[3]
De Antiope werd in 1964 andermaal verkocht en in dienst gesteld als m.v. Global Venture. In augustus 1971 werd het schip verkocht voor sloop.[4]
Naam: | m.v. Empire Faith |
|
Callsign/Registratie: |
BCJK / 168676 |
|
Bouwer: |
Barclay Curle & Co, Glasgow |
|
Bouwnummer: |
681 |
|
Type/Klasse: |
Vrachtschip / Empire CAM-schepen |
|
Waterverplaatsing: |
7.051 BRT[5] 4.194 NRT 10.350 DWT |
|
Lengte: |
131,67 meter[6] |
|
Breedte: |
17,53 meter[7] |
|
Diepgang: |
8,38 meter |
|
Aandrijving: |
1x 2SCSA 3 cylinder Dieselmotor 688 nhp / 3.300 bhp 1 schacht |
|
Snelheid: |
11,5 knopen (21,3 km/h) |
|
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
|
Bewapening: |
1 Hawker Sea Hurricane 1x 101,6 mm geschut 1x 76 mm geschut 4x 20mm geschut |
|
Bemanning |
34 8 geschutsbemanning |