De m.v. Kafiristan werd in 1941 in dienst gesteld als één van de CAM-schepen. Nadat in de loop van 1942 haar katapult weer was verwijderd, opereerde het schip als vrachtschip tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog vaarde het schip verder als achtereenvolgens Kafiristan, Avisglen en Noelle tot het in 1972 werd gesloopt.
Gebouwd door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
William Doxford and Sons Ltd., Sunderland |
? |
30 april 1941 |
september 1941 |
20 juli 1972 (sloop als Noelle) |
Bouwnummer : 675 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum uit: |
||
september 1941 |
m.v. Kafiristan,
Hindustan Steam Ship Co. Ltd. |
|||
1954 |
m.v. Avisglen,
Purvis Shipping Co. Ltd. |
|||
1961 |
m.v. Noelle,
Compania de Navegacion Skiathos S.A.', Beiroet |
|||
1969 |
m.v. Noelle,
Carmelia Shipping Co. Ltd., Famagusta, Cyprus |
|||
20 juli 1972 |
sloop Shanghai, China |
De m.v. Kafiristan (7.250 BRT) werd in 1941 gebouwd. Het was het tweede schip van de Hindustan Steam Shipping Co. dat deze naam droeg. De eerste was op 17 september 1939 getorpedeerd door U 53.[1]
Het schip werd gebouwd voor de Hindustan Steam Shipping Co. maar was eigendom van de Common Brothers Ltd.. De Kafiristan werd op 30 april 1941 te water gelaten en in september 1941 afgeleverd.[2]
Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam het schip deel aan minstens 51 konvooien, waarvan in ieder geval 12 over de Noord-Atlantische Oceaan. Daarnaast maakte het schip konvooitochten naar de Middellandse Zee, de Indische Oceaan, Afrika en langs de Britse kust. In 1941 was het schip afgebouwd als één van de CAM-schepen, echter werd later in de oorlog (1942 - 1943?), bij afbouw van het CAM-project, de hiertoe dienende katapult met Hawker Hurricane weer verwijderd. Hierna nam het schip als voornamelijk graanschip deel aan vele konvooien.
De m.v. Kafiristan nam in ieder geval deel aan de volgende konvooien:
Konvooi: |
Route: |
Data: |
FN 512 |
Southend - Methill |
31 augustus 1941 - 2 september
1941 |
EC 69 |
Southend - Clyde |
5 september 1941 - 10 september
1941 |
ON 18 (CAM) |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
19 september 1941 - 2 oktober
1941 (verspreid op zee) |
HX 155 (CAM) |
Halifax - Liverpool |
16 oktober 1941 - 31 oktober 1941 |
ON 36 (CAM) |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
13 november 1941 - 26 november
1941 (verspreid op zee) |
HX 163 (CAM) |
Halifax - Liverpool |
3 december 1941 - 19 december
1941 |
ON 52 (CAM) |
Liverpool - Halifax (zelfstandig) |
31 december 1941 - 11 januari
1942 (verspreid op zee) |
HX 172 (CAM) |
Halifax - Liverpool |
26 januari 1942 - 7 februari 1942 |
BB 135 (CAM) |
Belfast Lough - Milford Haven |
9 februari 1942 - 10 februari
1942 |
ON 74 (CAM) |
Liverpool - Halifax |
9 maart 1942 - 25 maart 1942 |
XB 5 (CAM) |
Halifax - Boston |
27 maart 1942 - 29 maart 1942 |
HX 186 (CAM) |
Halifax - Liverpool |
20 april 1942 - 2 mei 1942 |
ON 95 (CAM) |
Liverpool - Cape Cod |
15 mei 1942 - 29 mei 1942 |
HX 193 (CAM) |
Halifax - Liverpool |
7 juni 1942 - 19 juni 1942 |
ON 209 |
Liverpool - Halifax |
3 juli 1942 - 18 juli 1942 |
XB 30 |
Halifax - Boston |
19 juli 1942 - 21 juli 1942 |
BX 33B |
Boston - Halifax |
13 augustus 1942 - 15 augustus
1942 |
HX 203 (CAM) |
Halifax - Liverpool |
16 augustus 1942 - 28 augustus
1942 |
BB 214 |
Belfast Lough - Milford Haven |
28 augustus 1942 - 29 augustus
1942 |
ON 131 |
Liverpool - New York City |
18 september 1942 - 4 oktober
1942 |
HX 213 |
New York City - Liverpool |
26 oktober 1942 - 10 november
1942 |
KX 7A |
Milford Haven - Gibraltar |
20 december 1942 - 29 december
1942 |
TE 12 |
Gibraltar - Philipville |
1 januari 1943 - 4 januari 1943 |
ET 9 |
Bone - Gibraltar |
11 januari 1943 - 14 januari 1943 |
MKS 5X |
Gibraltar - Liverpool |
14 januari 1943 - 25 januari 1943 |
ON 164 |
Liverpool - Halifax |
1 februari 1943 - voor 19
februari 1943 |
HX 230 |
Halifax - Liverpool |
na 1 maart 1943 - 2 april 1943 |
ON 183 |
Liverpool - Halifax |
10 mei 1943 - voor 25 mei 1943 |
HX 243 |
Halifax - Liverpool |
9 juni 1943 - 21 juni 1943 |
ON 192 |
Liverpool - Halifax |
9 juli 1943 - voor 22 juli 1943 |
HS 98 |
Halifax - Sydney (Nova Scotia) |
24 juli 1943 - 26 juli 1943 |
SQ 61 |
Sydney (Nova Scotia) - Father
Point |
29 juli 1943 - 31 juli 1943 |
QS 64 |
Red Islet - Sydney (Nova Scotia) |
16 augustus 1943 - 19 augustus
1943 |
SH 98 |
Sydney (Nova Scotia) - Halifax |
20 augustus 1943 - 21 augustus
1943 |
HX 253 |
Halifax - Liverpool |
22 augustus 1943 - 4 september
1943 |
ON 203 |
Liverpool - New York City |
22 september 1943 - 10 oktober
1943 |
UGS 22 |
Hampton Roads - Port Said |
25 oktober 1943 - 22 november
1943 |
AB 23 |
Aden - Bombay |
6 december 1943 - 14 december
1943 |
SL 153 |
Freetown - op zee |
22 maart 1944 - 2 april 1944 |
MKS 144 |
op zee - Liverpool |
2 april 1944 - 13 april 1944 |
ON 234 |
Liverpool - Halifax |
26 april 1944 - voor 12 mei 1944 |
HX 292 |
Sydney (Nova Scotia) - Liverpool |
22 mei 1944 - 2 juni 1944 |
ON 241 |
Liverpool - New York City |
18 juni 1944 - 2 juli 1944 |
UGS 49 |
Hampton Roads - Port Said |
24 juli 1944 - 19 augustus 1944 |
GUS 51 |
Port Said - Hampton Roads |
2 september 1944 - 28 september
1944 |
UGS 58 |
Hampton Roads - Port Said |
22 oktober 1944 - 18 november
1944 |
MKX 88G |
Gibraltar - Liverpool |
11 maart 1945 - 19 maart 1945 |
ON 296 |
Liverpool - Saint John
(Newfoundland) |
12 april 1945 - voor 30 april
1945 |
BW 174A |
Sydney (Nova Scotia) - Wabana |
30 april 1945 - 2 mei 1945 |
HX 356 |
New York City - Liverpool |
13 mei 1945 - 26 mei 1945 |
Na de Tweede Wereldoorlog bleef de Kafiristan in de vaart tot het schip in 1954 werd verkocht aan The Aviation & Shipping Co. Ltd. uit Londen, hoewel het vermeld stond als eigendom van de Purvis Shipping Co. Ltd.. Hier kreeg het schip de naam Avisglen.[3]
In 1961 werd de Avisglen verkocht aan de Compania de Navegacion Skiathos S.A. uit Beiroet, die het als Noelle in dienst nam. De Noelle werd in 1969 verkocht aan de 'Carmelia Shipping Co. Ltd. uit Famagusta, Cyprus, waarbij het schip haar naam behield.[4]
De m.v. Noelle arriveerde op 20 juli 1972 in Shanghai, China om daar te worden gesloopt.[5]
Naam: | m.v. Kafiristan |
|
Callsign/Registratie: |
GOFK / 165816 |
|
Bouwer: |
William Doxford and Sons Ltd., Sunderland |
|
Bouwnummer: |
675 |
|
Type/Klasse: |
Vrachtschip / CAM-schepen |
|
Waterverplaatsing: |
7.250 BRT[6] 4.347 NRT 10.325 DWT |
|
Lengte: |
130,15 meter |
|
Breedte: |
17,22 meter |
|
Diepgang: |
8,35 meter |
|
Aandrijving: |
Doxford Oil 2SA 3 cilinder 1 schacht |
|
Snelheid: |
10,5 knopen (19,44 km/h) |
|
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
|
Bewapening: |
1 Hawker Sea Hurricane ? |
|
Bemanning |
? |