De in 1941 gebouwde m.v. Empire Day, werd direct afgeleverd als één van de zogenaamde CAM-schepen. De bij het schip aan boord gestationeerde Hawker Hurricane werd nooit gelanceerd en in 1942 verwijderd. Op 7 augustus 1944 werd de m.v. Empire Day door een torpedo van U 198 tot zinken gebracht.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
William Doxford
& Sons Ltd, Durham |
? |
27 maart 1941 |
juli 1941 |
7 augustus 1944 (getorpedeerd) |
Bouwnummer : 673 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum uit: |
||
juli 1941 |
? |
Stephens Sutton Ltd |
||
? |
7 augustus 1944 |
Lyle Shipping Co Ltd. |
||
20 december 1944 |
geschrapt uit
marineregister |
De, in 1941 bij William Doxford & Sons als bouwnummer 673 gebouwde, m.v. Empire Day werd op 27 maart 1941 te water gelaten en in juli datzelfde jaar in dienst gesteld bij Stephens Sutton Ltd.[1]
Als Empire schip was het gebouwd in opdracht van het Ministry of War Transport (MoWT). Later in haar loopbaan zou het schip van rederij overgaan naar Lyle Shipping Co Ltd. De officiële thuishaven was Sunderland. Tijdens de bouw werd de Empire Day ingericht als CAM-schip en uitgerust met een katapult installatie op het voorschip[2]. Daarnaast kreeg het een aanvullende bewapening van 101,6 mm, 76 mm en 20 mm.
Op 21 juli 1941 voer het schip uit voor haar eerste konvooitocht met konvooi EC 50. Vanaf dat moment tot oktober 1942 voer het schip voornamelijk konvooidienst tussen de Verenigde Staten en Engeland waarbij veelal de havens Halifax en Liverpool begin- en eindpunt waren. Vanaf oktober 1942 werd de route verlegd naar konvooidienst tussen Engeland en Noord-Afrika dan wel Gibraltar en nu en dan de Verenigde Staten. Vanaf januari 1944 werd het operatiegebied verlegd naar de Indische Oceaan waarbij Indiase en Afrikaanse havens werden aangedaan. De meeste tochten werden uitgevoerd als konvooischip, maar met regelmaat werden ook zelfstandige tochten uitgevoerd. Voor zover bekend heeft de m.v. Empire Day alleen tussen eind januari en eind juli 1942 een Hawker Hurricane meegevoerd.
In de volgende konvooien werd meegevaren:
Konvooi: |
Route: |
Data: |
EC 50 |
Southend - Clyde |
25 juli 1941 - 30 juli 1941 |
ON 6 |
Liverpool - Halifax |
13 augustus 1941 - 26 augustus
1941 |
HX 148 |
Halifax - Liverpool |
4 september 1941 - 17 september
1941 |
ON 21 |
Liverpool - Halifax |
28 september 1941 - 16 oktober
1941 |
HX 156 |
Halifax - Liverpool |
22 oktober 1941 - 5 november 1941 |
ON 36 |
Liverpool - Halifax |
13 november 1944 - 28 november
1944 |
HX 164 |
Halifax - Liverpool |
8 december 1941 - 23 december
1941 |
ON 59 |
Liverpool - Halifax |
23 januari 1942 - 7 februari 1942 |
SC 70 |
Halifax - Liverpool |
15 februari 1942 - 7 maart 1942 |
ON 77 |
Liverpool - Halifax |
17 maart 1942 - 29 maart 1942 |
HX 184 |
Halifax - Liverpool |
8 april 1942 - 20 april 1942 |
ON 97 |
Liverpool - Halifax |
22 mei 1942 - 5 juni 1942 |
HX 194 |
Halifax - Belfast Lough |
14 juni 1942 - 25 juni 1942 |
BB 191 |
Belfast Lough - Avonmouth |
25 juni 1942 - 27 juni 1942 |
ON 111 |
Belfast Lough - Halifax |
10 juli 1942 - 24 juli 1942 |
BX 34 |
Cape Cod - Halifax |
19 augustus 1942 - 22 augustus
1942 |
HX 204 |
Halifax - Liverpool |
23 augustus 1942 - 4 september
1942 |
KMS 1G |
Clyde - Algiers |
22 oktober 1942 - 8 november 1942 |
MKS 2 |
Gibraltar - Liverpool |
24 november 1942 - 3 december
1942 |
KMS 7G |
Clyde - Gibraltar |
7 januari 1943 - 18 januari 1943 |
TE 14 |
Gibraltar - Algiers |
26 januari 1943 - 29 januari 1943 |
ET 11 |
Algiers - Gibraltar |
11 februari 1943 - 13 februari
1943 |
MKS 8 |
Gibraltar - Newport |
22 februari 1943 - 1 maart 1943 |
ON 173 |
Milford Haven - Halifax |
13 maart 1943 - 29 maart 1943 |
HX 234 |
Halifax - Milford Haven |
14 april 1943 - 5 juni 1943 |
WP 351 |
Milford Haven - Falmouth |
7 juni 1943 - 8 juni 1943 |
TE 23 |
Gibraltar - Algiers |
24 juni 1943 - 26 juni 1943 |
ET 22 |
Algiers - Gibraltar |
11 juli 1943 - 13 juli 1943 |
GUS 10 |
Gibraltar - Hampton Roads |
22 juli 1943 - 9 augustus 1943 |
UGS 17 |
Hampton Roads - Algiers |
2 september 1943 - 25 september
1943 |
GUS 21 |
Algiers - New Yoerk |
16 november 1943 - 5 december
1943 |
UGS 29 |
New York - Port Said |
2 januari 1944 - 31 januari 1944 |
AB 30 |
Aden - Bombay |
7 februari 1944 - 15 februari
1944 |
BM 88 |
Bombay - Colombo |
4 maart 1944 - 9 maart 1944 |
JC 42 |
Colombo - Calcutta |
25 maart 1944 - 1 april 1944 |
CJ 24 |
Calcutta - Colombo |
15 april 1944 - 22 april 1944 |
DKA 18 |
Durban - Kilindini Harbour |
25 mei 1944 - 3 juni 1944 |
KD 5 |
Kilindini Harbour - Lourenço
Marques |
15 juni 1944 - 23 juni 1944 |
DK 21A |
Lourenço Marques - Beira |
31 juli 1944 - 2 augustus 1944 |
Naam: | m.v. Empire Day |
|
Callsign/Registratie: |
BCMG / 168914 |
|
Bouwer: |
William Doxford & Sons Ltd,
Durham |
|
Bouwnummer: |
673 |
|
Type/Klasse: |
Vrachtschip / Empire CAM-schepen |
|
Waterverplaatsing: |
7.242 BRT 5.021 NRT 10.255 DWT |
|
Lengte: |
135,02 meter[4] |
|
Breedte: |
17,22 meter[5] |
|
Diepgang: |
8,35 meter |
|
Aandrijving: |
1x Doxford 2SCSA 3 cylinder
Dieselmotor 512 nhp 1 schacht |
|
Snelheid: |
? knopen (? km/h) |
|
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
|
Bewapening: |
1 Hawker Sea Hurricane 1x 101,6 mm geschut 1x 76 mm geschut 2x 20mm geschut |
|
Bemanning |
34 8 geschutsbemanning |