De m.v. Empire Rowan werd in 1940 door het Ministry of War Transport aangekocht en in dienst gebracht als één van de CAM-schepen. Op 6 oktober 1939 was het schip als Lochgoil beschadigd door een mijn. Op 27 maart 1943 werd de Empire Rowan in de Baai van Collo door torpedovliegtuigen tot zinken gebracht. Het wrak explodeerde op 8 januari 1951.
Gebouwd door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
Harland & Wolff Ltd, Glasgow |
? |
24 april 1922 |
14 december 1922 |
27 maart 1943 (gezonken) |
Bouwnummer : 516 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum uit: |
||
1922 |
6 oktober 1939 |
m.v. Lochgoil, Royal
Mail Lines Ltd. |
||
1940 |
27 maart 1943 |
m.v. Empire Rowan,
Ministry of War Transport / Royal Mail Lines |
De 9.462 BRT metende m.v. Empire Rowan werd in 1922 bij Harland & Wolff Ltd in Glasgow gebouwd als m.v. Lochgoil voor de Royal Mail Lines Ltd.[1] Dit schip werd op 6 oktober 1939 op 9,3 km van het Scarweather Light Vessel, Bristol Channel beschadigd door een mijn gelegd door de U 32 (Kapitänleutnant Paul Büchel) en bij Mumbles aan de grond gezet.
Het schip werd op 28 november 1939 geborgen en gerepareerd.[2] In 1940 werd het overgenomen door het Ministry of War Transport (MoWT) en als m.v. Empire Rowan, één van de CAM-schepen in juli 1941 in dienst gebracht. Het schip bleef hierbij onder de vlag van de Royal Mail Lines opereren.
Op 27 maart 1943 werd de Empire Rowan, varend in konvooi KMS 11G, in de Baai van Collo[3], ten noorden van Philippeville, Algerije door Italiaanse Savoia-Marchetti SM.79 toestellen, van de 254 Squadriglia, 105 Gruppo[4], aangevallen en getorpedeerd waarna ten noordwesten van Bone aan de grond werd gezet. Volgens andere bronnen werd de Empire Rowan tot zinken gebracht door toestellen van de Luftwaffe, te weten II. Gruppe, Kampfgeschwader 26 en II Gruppe, Kampfgeschwader 54 die eveneens in de lucht waren.[5]
Op 8 januari 1951 explodeerde het wrak, mogelijk als gevolg van een illegale poging het wrak te bergen.[6]
De Empire Rowan nam in ieder geval deel aan de volgende konvooien:
Konvooi: |
Route: |
Data: |
ON 26 (CAM) |
Liverpool - Halifax (verspreid
op zee) |
14 oktober 1941 - 29 oktober
1941 (verspreid) terug naar Liverpool |
ON 36 (CAM) |
Liverpool - Halifax (verspreid
op zee) |
13 november 1941 - 25 november
1941 (verspreid) |
HX 166 |
Halifax - Liverpool |
21 december 1941 - 5 januari 1942 |
ON 59 |
Liverpool - Halifax (verspreid
op zee) |
23 januari 1942 - 6 ferbuari
1942 (verspreid) |
BB 134 |
Belfast Lough - Milford Haven |
7 februari 1942 - 9 februari 1942 |
ON 79 (CAM) |
Liverpool - Halifax |
23 maart 1942 - 7 april 1942 |
HX 186 |
Halifax - Liverpool |
20 april 1942 - 2 mei 1942 |
ON 113 |
Liverpool - New York |
17 juli 1942 - voor 31 juli 1942 |
BX 34 |
Boston - Halifax |
19 augustus 1942 - 21 augustus
1942 |
HX 204 |
Halifax - Liverpool |
23 augustus 1942 - 4 september
1942 |
BB 216 |
Belfast Lough - Milford Haven |
4 september 1942 - 5 september
1942 |
ON 133 |
Liverpool - Halifax |
25 september 1942 - na 11
oktober 1942 |
HX 213 |
Halifax - Liverpool |
29 oktober 1942 - 10 november
1942 |
KMS 6G |
Clyde - Algiers |
24 december 1942 - januari 1943 |
MKS 7 |
Algiers - Liverpool |
5 februari 1943 - 17 februari
1943 |
KMS 11G |
Clyde - Bone |
14 maart 1943 - 27 maart 1943
(gezonken) |
Naam: | m.v. Lochgoil / m.v. Empire Rowan |
|
Callsign/Registratie: |
KNFR (Lochgoil), GCLK (Empire
Rowan) / 145579 |
|
Bouwer: |
Harland & Wolff Ltd, Glasgow
(als m.v. Lochgoil) |
|
Bouwnummer: |
516 |
|
Type/Klasse: |
Vrachtschip / Empire CAM-schepen |
|
Waterverplaatsing: |
9.462 BRT (Lochgoil) 5.751 netto (Lochgoil 9.545 BRT (Empire Rowan) |
|
Lengte: |
148,01 meter |
|
Breedte: |
18,99 meter |
|
Diepgang: |
? meter |
|
Aandrijving: |
4SCSA 16 cilinder Dieselmotor 5000 bhp |
|
Snelheid: |
12,5 knopen (22,22 km/h) |
|
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
|
Bewapening: |
m.v. Empire Rowan: 1 Hawker Sea Hurricane ? |
|
Bemanning |
? |