TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Ie Vliegtuiggroep bij het ML-KNIL was een bommenwerpereenheid in Nederlands-Indië en was uitgerust met de Martin model 139 WH-3/3A bommenwerper. De uit twee afdelingen van elk 9 toestellen bestaande vliegtuiggroep werd tijdens de strijd tegen Japan nagenoeg geheel uitgeschakeld.

    Geschiedenis

    Nadat op 19 januari 1937 de eerste Glen Martin model 139 WH-1 vanaf vliegveld Andir een eerste vlucht had uitgevoerd, was in april 1937 de gehele toenmalige 2e Vliegtuigafdeling overgeschakeld van de Fokker C.V op dit nieuwe type. Deze 2e Vliegtuigafdeling werd in 1940 gebruikt voor de formering van de 1e Afdeling, Ie Vliegtuiggroep ML-KNIL (1-Vl.G.I). Met ingang van 1 maart 1939 was van de 2e Vliegtuigafdeling een groep afgesplitst die de 4e Vliegtuigafdeling ging vormen. Deze 4e Vliegtuigafdeling werd in 1940 gebruikt ter formatie van de 2e Afdeling, Ie Vliegtuiggroep ML-KNIL (2-Vl.G.I). Ter voorbereiding op de formatie van de !e Vliegtuiggroep was in 1938 op vliegveld Andir al overgegaan tot de vorming van de staf voor deze vliegtuiggroep.[1]


    Martin model 139 toestellen op Andir Bron: NIMH 2206_06_091885

    De aldus geformeerde Ie Vliegtuiggroep (ML-KNIL) was van oorsprong gestationeerd op vliegveld Andir, Java en werd ingesteld als een bommenwerper eenheid. De eenheid werd uitgerust met Martin model 139 bommenwerpers, een exportmodel van de Martin B-10. Aanvankelijk waren de Martin model 139 toestellen van de ML-KNIL geschilderd in de kleuren lichtblauw met gele vleugels zoals ook bij het U.S. Army Air Corps de gewoonte was. Vanaf 1938 besloot de ML-KNIL de toestellen in geval van dreiging in een "camouflage-groene" verf te zetten. Tegen juli 1940 waren alle toestellen van de vlieggroep overgespoten in deze kleur.[2][3][4]

    In december 1941 was de 1e Afdeling operationeel overgebracht naar vliegveld Samarinda II op Borneo en de 2e Afdeling naar vliegveld Singkawang II. De 2e Afdeling werd vooralsnog onder Brits bevel geplaatst in verband met de Japanse aanval op de Britse bezittingen en koloniën in de regio. Vanaf 13 december voerde de 2e Afdeling verkenningsvluchten uit en op 17 december voerde de afdeling een eerste bombardementsvlucht uit op de Japanse vloot bij Miri. Het lukte niet om enig doel te treffen. Op 18 december werd de Japanse vloot bij Miri wederom door de 2e afdeling aangevallen. Dit keer werd een groot Japans schip getroffen, waarschijnlijk een transportschip. Bij de aanval ging één bommenwerper verloren. De 1e Afdeling werd op 17, 18 en 19 december voor het eerst operationeel ingezet. Op 19 december vielen de Glenn Martin Model 139 bommenwerpers van de 1e Afdeling, Ie Vliegtuiggroep (1-Vl.G.-I) en de 2e Afdeling, Ie Vliegtuiggroep (2-Vl.G.-I) van het Nederlandse ML-KNIL de Japanse invasievloot voor Brits-Borneo aan. Vier Mitsubishi F1M2 probeerden de bommenwerpers te onderscheppen. Hierbij werd het neerschieten van de M-571 van de 2-Vl.G.-I geclaimd. Die dag werden door de bommenwerpers een transportschip en een torpedobootjager beschadigd. Op het vliegveld Tarakan waren aanvankelijk drie Glenn Martin B-10 bommenwerpers, de Ie Patrouille, Patrouillegroep 'Butner', (Ie Patrouille, 1e Afdeling, Ie Vliegtuiggroep, I-1-Vl.G.-I) en vier Brewster Buffalo jagers (1e Luitenant Philippus Anthonius Christiaan Benjamins, 1e Afdeling, Ve Vliegtuiggroep, 1-Vl.G.-V), van de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (ML-KNIL), gestationeerd. De I-1-Vl.G.-I werd nu en dan afgelost door de IIe patrouille, Patrouillegroep 'Cook' van de 2e Afdeling (III-2-Vl.G.I). De bommenwerpers van Tarakan werden in december 1941 overgebracht naar Samarinda II op Borneo omdat het vliegveld Tarakan te klein voor de bommenwerpers werd gevonden. Hun rol werd overgenomen voor drie Dornier Do 24 K vliegboren van de Groep Vliegtuigen 7 der Marine Luchtvaartdienst. Nadat op 20 en 22 december het vliegveld Singkawang II door Japanse vliegtuigen werd gebombardeerd werd de 2e Afdeling de volgende dag teruggetrokken naar vliegveld Palembang I op Sumatra. Toestellen van de 1e Afdeling bombardeerden op 25 en 26 december de Japanse vloot bij Kuching, waarbij een Japanse mijnenveger tot zinken werd gebracht.. Op 28 december lukte het echter een Japans transportschip te treffen, er ging echter ook één bommenwerper verloren.[5]

    Eind december had de groep drie toestellen verloren, een mijnenveger tot zinken gebracht en ten minste een transportschip en een torpedobootjager beschadigd. De toestellen van de 2e afdeling werden naar Andir overgebracht voor reparaties. Eén patrouille werd overgeheveld naar de 1e Afdeling, waardoor de sterkte van de 2e afdeling afnam tot twee patrouilles. Vanaf 4 januari was de 1e Afdeling weer op volle sterkte met 9 toestellen. Op 11 januari 1942 vielen Japanse troepen het ten noordoosten van Borneo gelegen olie eiland Tarakan aan en ontsprong de slag om Tarakan (1942).De ML-KNIL en alle overige Geallieerde luchtstrijdkrachten kwamen rond die tijd onder bevel van het nieuwe ABDA-Command te staan en daarbinnen onder ABDA-AIR (ABDAIR). Op 10 januari werd door de 1e Afdeling een eerste aanval op de Japanse transportvloot bij Tarakan uitgevoerd, zonder enig resultaat. Twee bommenwerpers raakten echter beschadigd. Op 12 januari kon de 1e Afdeling slechts één patrouille de lucht in brengen. Bij de aanval op de Japanse vloot kon een een 'near miss' geregistreerd worden bij een torpedobootjager welke daarbij slagzij maakte. Eem bommenwerper (M-545) raakte ernstig beschadigd door aanvallende Japanse vliegtuigen, waarvan er echter ook twee werden neergeschoten. De nog inzetbare toestellen van de 1e Afdeling, werden op 13 januari uitgeleend aan de IIe Vliegtuiggroep. De strijd boven Tarakan had de nodige verliezen opgeleverd en op 15 januari werden de op Samarinda II aanwezige bommenwerpers gereorganiseerd. De 1e Afdeling van de Ie Vliegtuiggroep zou op Samarinda II blijven, de rest zou vertrekken. Om op sterkte te blijven werden alle operationele toestellen van de IIe Vliegtuiggroep aan hen overgedragen. Hiermee konden vier patrouilles worden opgesteld.[6]

    Op 20 januari begonnen Japanse troepen vanuit Brits Borneo over land met hun opmars in de richting van het in december ontdekte vliegveld Singkawang II. Deze opmars verliep niet vlot door de dichtbegroeide oerwouden van Borneo. Op 31 januari werd de volle aanval op Borneo ingezet toen Japanse troepen landden nabij Balikpapan. De vloot werd al op 23 januari ontdekt door een patrouille van de 1e Afdeling, die direct voor de aanval koos, zonder enige treffer te plaatsen. Diezelfde dag ondernam de gehele afdeling een vernieuwde bomaanval, die tevens geen succes bracht. Een tweede aanval hier kort achteraan resulteerde echter wel in treffers. Desondanks werd 'slechts' één transportschip, de s.s. Nana Maru, tot zinken gebracht tegenover het verlies van één bommenwerper. Op 24 januari werd bij een volgende bomaanval van de 1e Afdeling wederom een transportschip tot zinken gebracht. In de middag trok de afdeling er weer op uit, dit keer geen enkel succes boekend. Het vliegveld Samarinda II lag op datzelfde moment echter herhaaldelijk onder vijandelijk vuur van aanvallende Japanse jachtbommenwerpers. De op 25 januari uitgevoerde bomoperaties hadden eveneens weinig succes, dit keer door het steeds sterker wordende Japanse luchtoverwicht. De verliezen waren dusdanig dat men besloot de bommenwerpers van Borneo terug te trekken en men kreeg opdracht alle toestellen over te brengen naar vliegveld Mandai bij Makassar (Celebes). De situatie aldaar was echter zo slecht dat besloten werd om de 1e Afdeling door te laten gaan naar Andir.[7]

    De 1e Afdeling van de Ie Vliegtuiggroep had op 4 maart 1942 nog één toestel (M-542) over, welke echter in reparatie en derhalve niet meer inzetbaar was en pas vanaf 7 maart inzetbaar werd. De organisatorische structuur werd echter wel in tact gehouden, evenals van de 2e Afdeling. Doel was dat de verliezen zouden worden opgevangen door nieuwe North American B-25 C bommenwerpers. Deze zouden na een korte opleiding door eigen bemanningsleden worden overgevlogen uit Australië of Brits-Indië. Door de ontwikkelingen in Nederlands-Indië tijdens de Japanse invasie kwam hier niets meer van terecht.[8]

    De traditie van de 2e Afdeling, Ie Vliegtuiggroep ML-KNIL werd vanaf 15 februari 1960 voortgezet door het No. 223 Squadron (Geleidewapensquadron), dat echter per 22 juni 1984 werd opgeheven.[9]

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    KNIL
    Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (1830-1950) Benaming van het Nederlandse leger in Indonesië.
    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Personele bezetting

    Ie Vliegtuiggroep
    Vliegveld Andir, Bandoeng, Java (namen voor zover bekend)
         1e Afdeling
         (1-VLG-I)
    Martin model 139 WH-3/3A (+2 reserve)

    vliegveld Andir, Java later vliegveld Samarinda II, Borneo
    Commandant: Kapitein-vlieger Willem Frederik Hendrik van Rantwijk

    Piloten:
    Vaandrig-vlieger waarnemer A.J. Andriessen
    Sergeant-vlieger Peter Mathis Hendrikus Baten
    1e Luitenant-vlieger waarnemer Johannes Cornelis Beckman (patrouillecommandant)
    Vaandrig-vlieger waarnemer René Belloni
    Sergeant-vlieger D.Th. de Bont
    Sergeant-vlieger Willem Pieter Borsje
    Vaandrig-vlieger waarnemer H.G. Bouwens
    Sergeant-majoor vlieger F. van den Broek
    Sergeant 2e bestuurder Bub
    1e Luitenant-vlieger waarnemer Jan Andreas Butner
    Sergeant 2e bestuurder Buys
    Sergeant 2e Bestuurder Pieter Adriaan Cramerus (vanaf 27-12-1941)
    1e Luitenant-vlieger waarnemer Christiaan Georg Philippus Dietz
    Sergeant-vlieger Dirk Greveling
    2e Luitenant-vlieger waarnemer E.E. Harders (patrouillecommandant tot 20-12-1941)
    Sergeant-vlieger F.A. van Hien
    Vaandrig-vlieger Rudolf Jacobs
    Sergeant-vlieger W.E.F. Janssen (Dirk?)
    Sergeant-vlieger J. van Kruiselbergen (vanaf 27-12-1941)
    Sergeant-majoor-vlieger J.C.J.M. Lippman
    Vaandrig-vlieger waarnemer C.H. Nivo
    1e Luitenant-vlieger waarnemer Frits Jan Willem den Ouden (20-12-1941: patrouillecommandant)
    Sergeant 2e bestuurder Roozeboom

    Waarnemers/Bommenrichters
    1e Luitenant-waarnemer Karel Akkerman
    Sergeant-bommenrichter Albert Hendrik Cannoo
    Brig. bommenrichter T.C.L. Croes
    Sergeant-bommenrichter L.A. van den Eijk
    1e Luitenant-waarnemer Reinier Emil Jessurun
    Kapitein-waarnemer Gerhard Sietse Vrijburg (12-01-1942 naar Commando ML-KNIL)

    Luchtvaart radiotelegrafisten
    Korporaal lvrt Willem Marinus Dominicus van Dijk
    Brig. lvrt. C. van Haren
    Korporaal lvrt Adonick Wilhelm Kautz
    Brig. lvrt Jacobus Pierre Emile Knops
    Brig. lvrt. W.G. Kuyper (10-01-1942 naar grondstation)
    Sergeant-majoor P. Lok
    Korporaal lvrt. Z. Rambing
    Brig. lvrt. G.A. Stalpers
    Brig. lvrt. C.J. van der Weert
    Sergeant lvrt. H.G.J.A. van Weezel
    Brig. Lvrt. Marten IJzerman (vanaf 27-12-1941)

    Monteurs:
    Sergeant-monteur P.J. Bakker
    Sergeant-monteur Dirk Jacobus Johannes Berkhout
    Sergeant monteur W. Bloemhof
    Sergeant-monteur M.B. Cloesmeijer
    Sergeant-monteur Wilhelmus Franciscus Hieronymus van Crasbeek (vanaf 27-12-1941)
    Sergeant-Majoor monteur W.H. Goudswaard
    Sergeant-monteur Gerrit Hendrik Horstman
    Sergeant-Majoor monteur K.B.A. Karssen (patrouillemonteur)
    Sergeant-monteur Jacobus Wilhelmus Korver
    Sergeant-monteur J.P.G. Krekelberg
    Sergeant-monteur Ebele van der Lei
    Sergeant-monteur Johan Adriaan Mol
    Sergeant-monteur Joachim Pieschel
    Sergeant-monteur A.A. Sitton
    Adjudant hoofdmonteur S.J. Snijders
    Sergeant-monteur Theodorus Marinus Snijders
    Brig. radiomonteur H.J.E. van der Ven
    Brig. radiomonteur A.A. Verduyn Lunel
    Brig. ll. mont. T.P. Weidema
    Sergeant-monteur M. Wijnands

    Helpers:
    Sergeant v.s.d. W. Maspaitella (Chef helpers)

    Geweermaker:
    Sergeant geweermaker Tanom

    Hulpmagazijnmeester:
    Sergeant hulp magazijnmeester F.J. Croqué

    Luchtvaart-fotografen:
    Brig. Lufot H.R. Jahn
    Sergeant Lufot H. Schenkel

    Mitrailleurschutters:
    Sergeant I mitrailleurschutter A.F. van den Berg
    Soldaat mitrailleurschutter W. Bohré
    Sergeant I mitrailleurschutter D. Brouwer
    Brig. mitrailleurschutter P. Koopman
    Soldaat mitrailleurschutter Alfred Albertus Maaskamp
    Soldaat mitrailleurschutter F. Pfefferkorn
    Soldaat mitrailleurschutter C.W. Tampi
    Soldaat mitrailleurschutter van West

         2e Afdeling
         (2-VLG-I)
    Martin model 139 WH-3/3A (+2 reserve)
    Commandant:
    Kapitein-vlieger waarnemer R. de Senerpont Domis

    Piloten:
    Vaandrig-vlieger warnemer Jan Beens
    Sergeant-vlieger Louis Nicolaas Bieger
    1e Luitenant-vlieger waarnemer H. van den Broek (patrouillecommandant)
    1e Luitenant-vlieger waarnemer G. Cooke (patrouillecommandant)
    Sergeant 2e Bestuurder Pieter Adriaan Cramerus (27-12-1941 naar 1e Afdeling)
    Vaandrig 2e Bestuurder H. Creutzberg
    Sergeant-vlieger L. Davids
    Vaandrig-vlieger waarnemer P.C. Farret Jentink
    1e Luitenant-vlieger-waarnemer Johannes Hendrik Groeneveld
    Sergeant-vlieger H.C. Keim
    Sergeant-vlieger J. van Kruiselbergen (27-12-1941 naar 1e Afdeling)
    Vaandrig-vlieger waarnemer J.A. Kuneman
    Vaandrig-vlieger waarnemer H.A.A. Pijl
    Sergeant-majoor-vlieger L.G. Reijns
    Sergeant 2e Bestuurder F. Stapel
    1e Luitenant-vlieger waarnemer Jan Lodewijk Marie Theunissen (patrouillecommandant)
    Sergeant 2e Bestuurder J.C. van der Touw

    Waarnemers/Bommenrichters:
    Brig. bommenrichter H. Calf
    Sergeant-bommenrichter Christiaan Francois Gobus
    Sergeant-waarnemer W. de Groot
    Kapitein-waarnemer P.J. de Jager
    1e Luitenant-waarnemer J. van Loggem

    Luchtvaart Radiotelegrafisten:
    Brig. Lvrt. Paul Fake Breekveldt
    Brig. Lvrt. Franciscus Hubertus Peter Gommans
    Sergeant Lvrt.  J. Oosterveen (chef radiotelegrafist)
    Brig. Lvrt. Hendrikus Johannes Prinssen
    Brig. Lvrt. R. Rijnja
    Brig. Lvrt. J.H. Rouvroye
    Brig. Lvrt. Marten IJzerman (27-12-1941 naar 1e Afdeling)

    Monteurs:
    Sergeant-majoor monteur J.A. Claus (patrouillemonteur)
    Sergeant-monteur Wilhelmus Franciscus Hieronymus van Crasbeek (27-12-1941 naar 1e Afdeling)
    Sergeant-monteur T. van den Dolder (patrouilemonteur)
    Sergeant-monteur Hendricus Joseph Theodorus Engelbert
    Sergeant-monteur B. Erkelens
    Sergeant-monteur Willem Haacke
    Sergeant-monteur Antonius Martinus Hage
    Sergeant-monteur M. Jassies
    Sergeant-monteur A.F. Kahle
    Sergeant-majoor monteur Napoleon Wilhelm Martinus Kessels (patrouillemonteur)
    Sergeant-monteur D. Lubach
    Sergeant-monteur Andreas Maarschalkerweerd
    Sergeant-monteur R.A. Maassen
    Sergeant-monteur van Muyen
    Sergeant-monteur Theodorus Jacobus Sebertus van der Sluijs
    Hoofdmonteur W. Stolk
    Sergeant-monteur G.N.A. Toeter
    Dienstplichtig hulpmonteur Soldaat W. Trebels
    Sergeant-monteur C.A. Utrecht
    Sergeant-monteur H.E. van Wijk

    Helpers:
    Soldaat J. Mahulete
    Segeant v.s.d. Mauwa (Chef helpers)
    Korporaal Soekoer

    Geweermaker:
    Sergeant-majoor geweermaker J.W. Derksen

    Officier v.b.d.:
    2e Luitenant v.b.d. G. van Rijn

    Mitrailleurschutters:
    Soldaat mitrailleurschutter van Boven
    Soldaat mitrailleurschutter P.A. Gemani
    Soldaat mitrailleurschutter C.J. Gilin
    Soldaat mitrailleurschutter E.C.W. Vijsma

    Materiële bezetting

    Ie Vliegtuiggroep
    Vliegveld Andir, Bandoeng, Java (toestellen voor zover bekend)
         1e Afdeling
         (1-VLG-I)
    Martin model 139 WH-3/3A (+2 reserve)

    vliegveld Andir, Java later vliegveld Samarinda II, Borneo

    Toestellen:
    M-515
    M-540 (+20-02-1942: verloren op de grond)
    M-544 (+20-02-1942: verloren op de grond)
    M-545 (+24-02-1942: verloren op de grond)
    M-547 (+10-01-1942: Bouwens, Korver, Sitton, Yzerman)
    M-548
    M-551 (+18-12-1941:)
    M-554 (+05-02-1942: Nivo, v.d. Berg, Snijders, ?)
    M-558 (+27-01-1942: verloren op de grond)
    M-560 (+20-02-1942: verloren op de grond)
    M-573
    M-579 (+25-01-1942: Samarinda II op de grond)
    M-5115/M-615 (+28-12-1941: Borsje, Dietz, v.d. Lei, Rambing)

    Secties/patrouillegroepen:


         Patrouille I
         Commandant Beckman
    M-560
    M-540
    M-5115

         Patrouille II
         Commandant Butner
    vliegveld Tarakan, Oost-Borneo
    vliegveld Samarinda II, Oost-Borneo
    M-545
    M-544
    M-554

         Patrouille III
         Commandant Vrijburg
    M-573
    M-558

         2e Afdeling
         (2-VLG-I)
    Martin model 139 WH-3/3A (+2 reserve)
    vliegveld Andir, Java later vliegveld Singkawang II, Borneo
    later Palembang I, Sumatra

    Toestellen:
    M-542 (19-03-1942: in Japanse handen gevallen)
    M-555 (+23-12-1941: Beens, Engelbert, v.d. Sluys, Gommans)
    M-559 (+24-12-1941: verloren op de grond)
    M-564 (+27-01-1942: verloren op de grond)
    M-568 (+03-03-1942: verloren op de grond)
    M-571 (+18-12-1941: Groeneveld, Haacke, Gobus, Prinssen)
    M-578 (+16-02-1942:)
    M-5105/M-605 (09-03-1942: in Japanse handen gevallen)
    M-5114/M-614 (01-03-1942: in Japanse handen gevallen)

    Secties/patrouillegroepen:


         Patrouille I
         Commandant: van den Broek
    M-5114
    M-571
    M-578
    M-571
    M-542

         Patrouille II
         Commandant Theunissen
    M-555
    M-568

         Patrouille III
         Commandant: Cooke
    vliegveld Samarinda II, Oost-Borneo
    M-5105
    M-559
    M-564

    Noten

    1. Boer, 1987, pag. 12, 36-37
    2. Boer, 2004, pag. 20
    3. Generale Staf, 1949, pag. 211
    4. Boer, 2019
    5. Boer, 1987, pag. 56, 60-61, 65, 73-75, 95, 111
    6. Boer, 1987, pag. 112-117, 142, 149-152, 161
    7. Boer, 1987, pag. 173-191
    8. Boer, 2004, pag. 16, 23, 63, 65, 90, 106
    9. Horrée, 2017, pag. 106

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    11-04-2023
    Laatst gewijzigd:
    22-04-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    De Luchtstrijd Rond Borneo, December 1941- Februari 1942

    Bronnen

    • BOER, P.C., De slag om de Tjiater-pas, Hogere Defensie Opleidinsginstituten, Faculteit Militaire Wetenschappen, Breda, 2004
    • BOER, P.C., De camouflage van de vliegtuigen van de Militaire Luchtvaart KNIL in de periode 1940-1942, Mars et Historia, 2019
    • GENERALE STAF, Nederlands-Indië contra Japan, Voorspel. Invloed van de oorlog 1914-1918, Drukkerij G.C.T. van Dorp, 1949
    • HORRÉE, M., Emblemen bij de Koninklijke Luchtmacht, Ministerie van Defensie, 2e uitgave, november 2017