TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De Type II onderzeeboot U 1 kwam in 1935 in dienst bij het Schulverband der Unterseebootsschule in dienst. Het schip werd, ook al was het een opleidingsschip, ingezet tijdens operatie Weser (Weserübung). Op 8 april 1940 liep het schip bij Terschelling op een mijn en zonk waarbij alle opvarenden om het leven kwamen.

Gegevens


Bron: Wilco Vermeer collection
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
Deutsche Werke  AG.,
Kiel
11 februari 1935
15 juni 1935
29 juni 1935

8 april 1940
(gezonken door mijn)
Bouwnummer : 236





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

juni 1935
31 oktober 1937
U 1, Schulverband der Unterseebootsschule

1 november 1937
8 april 1940
U 1, Unterseebootsschulflottille

Geschiedenis

U 1 werd op 2 februari 1935 besteld en de kiel voor het schip werd op 11 februari gelegd aan de werf van de Deutsche Werke AG. in Kiel als bouwnummer 236. De tewaterlating van de U 1 vond plaats op 15 juni 1935 en al op 29 juni 1935 kon het schip in dienst worden genomen. He schip kwam onder bevel van Kapitänleutnant Klaus Ewerth.[1][2]

De U 1 was het eerste schip van zes schepen uit de groep van de Type IIa U-boot. Het was een klein schip van 40 meter lengte en ontworpen voor operaties in kustwateren en ondiepe zeeën. Met een waterverplaatsing van 254 ton boven en 303 ton onder water, konden de twee MWM RS 127 S diesel motoren een snelheid genereren 13 knopen (24,08 km/u) boven water. Voor onderwatervaart waren twee Siemens-Suikert PG VV 322/36 elektromotoren aanwezig die een snelheid van 6,9 knopen (12,98 km/u) konden genereren. Tot september 1939 diende de U 1 als opleidingsboot bij het Schulverband der Unterseebootsschule. In november 1937 werd deze eenheid omgevormd tot de Unterseebootsschulflottille en was gestationeerd in Kiel/Neustadt.[3]


Te waterlating U 1 Bron: Wilco Vermeer collection

Op 15 maart 1940 vertrok de U 1 vanuit Kiel voor een eerste oorlogspatrouille. Hierbij werd het schip ingezet in de Noordzee voor de kust van Zuid Noorwegen. Er weren geen vijandelijke handelingen uitgevoerd.

Vanaf 4 april 1940 opereerde U1 tijdens haar 2e oorlogspatrouille. Samen met de U 2 (1935), U 4 (1935) en U 6 (1935) moest het schip voor de kust van Noorwegen patrouilleren ten behoeve van operatie Weser (Weserübung). De U 1 maakte hierbij deel uit van de U-Boot Gruppe 4. Dit werd op dezelfde dag weer onderbroken door U1 vanwege technische problemen. Op 6 april kon het schip weer uitvaren en vanaf dat moment werd niets meer van het schip vernomen.[4]

Op 8 april 1940 liep het schip op een mijn in Mijnenveld No. 7, voor Terschelling in de Noordzee. Dit mijnenveld was op 3 maart 1940 gelegd door de Britse torpedobootjagers HMS Express (H61), HMS Esk (H15), HMS Icarus (D03) en HMS Impulsive (D11). Alle 24 opvarenden kwamen hierbij om het leven. De Befehlshaber der U-Boote, realiseerde zich de vermissing van U 1 pas op 21 april. Dit kwam doordat niet voor 18 april enige contact met U 1 verwacht werd. Het wrak van U 1 werd in 2007 door duikers ontdekt, waarmee het verloren gaan door het vermelde mijnenveld werd bevestigd.[5]

Lijst met gevallenen U 1
Rang:
Naam:
Obergefreiter
Fritz Bauer
Obermaat
Ernst Baumann
Maat
Günther Bayer
Obermaat
Kurt Berger
Obermachinist
Walter Carmon
Obergefreiter
Helmut Chall
Kapitänleutnant
Jürgen Deecke
Obermaat
Wilhelm Flier
Maat
Hans Goll
Obergefreiter
Heinrich Grovermann
Maat
Wilhelm Hollatz
Oberleutnant zur See
Hans Keese
Obergefreiter
Heinrich Keitel
Maat
August Köhler
Obergefreiter
Helmut Läu
Obergefreiter
Heinz Lippold
Oberleutnat Ingenieur
Alfred Meyer
Stabsteuermann
Heinz Otto
Obergefreiter
Johann Pallin
Hauptgefreiter
Ottmar Schollerer
Gefreiter
Kurt Schultze
Obergefreiter
Karl Schwarz
Maat
Paul Weber
Obergefreiter
Paul Wolter

Definitielijst

U-boot
Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

Technische gegevens

 Naam: U 1
 Callsign/Registratie:
?
 Bouwer:
Deutsche Werke, Kiel
 Bouwnummer:
236
 Type/Klasse:
Onderzeeër / Type II U-boot (Type IIa)
 Waterverplaatsing:
254 t (250 lt) boven water
303 t (298 lt) onder water
381 t (375 lt) totaal
 Lengte:
40,90 meter
 Breedte:
4,08 meter
 Diepgang:
3,83 meter
 Aandrijving:
2x MWM Diesel motoren 700 Pk (690 shp; 510 kW)
2x SSW Electromotoren 402 Pk (397 shp; 296 kW)
2 schachten
 Snelheid:
13 knopen (24,08 km/u) boven water
6,9 knopen (12,78 km/u) onder water
 Bereik:
1.900 km bij 8 knopen (15 km/u) boven water
65 km bij 4 knopen (7,4 km/u) onder water
 Bewapening:
3x 533 mm torpedolanceerbuizen (boeg)
5 torpedo's of 1 torpedo en 9 TMB mijnen
1x 20 mm C/30 luchtafweergeschut
 Bemanning
25

Definitielijst

torpedo
Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
U-boot
Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

Bevelhebbers

Kapitänleutnant Klaus Ewerth (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse Oudste Categorie)
29 juni 1935
Kapitänleutnant Alexander Gelhaar (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse Oudste Categorie) 1 oktober 1936
Korvettenkapitän Jürgen Deecke (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
29 oktober 1938 - 6 april 1940 (omgekomen)

Noten

  1. Rössler, 1979, pag. 99
  2. Busch, 1999, pag. 15
  3. Gröner, 1990, pag. 39-40
  4. Beck, 2020, pag. 23
  5. Rössler, 1979, pag. 99

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
23-02-2022
Laatst gewijzigd:
24-02-2022
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde boeken

Hitler's U-Boat War
U-Boat Attack Logs