TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Japanse mijnenveger W 2 werd in 1923 in dienst gesteld als Mijnenveger Nr. 2 en werd in 1924 omgedoopt tot W 2. Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam het schip deel aan de strijd om Maleisië en Nederlands-Indië. Op 1 maart 1942 werd het schip door torpedo's van Japanse schepen tot zinken gebracht tijdens de slag in de straat van Soenda.

    Definitielijst

    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Gegevens


    Mijnenvegers W-1 tot en met W-6 van de 1e Mijnenveegdivisie Bron: Public Domain (onbekend)

    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Mitsui,
    Tasmano
    13 april 192217 maart 1923
    30 juni 1923
    1 maart 1942
    (gezonken)
    Bouwnummer : ?





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    30 juni 1923
    Yokosuka Marine District

    15 november 1941
    9e Basis Eenheid

    18 februari 1942
    1 maart 19421e Mijnenveegdivisie, 2e Basis Eenheid

    15 september 1945

    geschrapt uit marine register

    Geschiedenis

    De kiel voor de Mijnenveger No. 2, werd op 13 april 1922 gelegd op de scheepswerf van Mitsui te Tamano. Op 17 maart 1923 werd het schip te water gelaten on op 30 juni 1923 afgeleverd. Na aflevering werd het schip in dienst gesteld bij het Yokosuka Marine District, waar het op 24 april 1924 werd omgenummerd tot mijnenveger W 2.

    De W 2 had een standaard waterverplaatsing van 610 ton met een lengte van 76,20 meter. De twee motoren en drie boilers konden een vermogen van 4.000 pk leveren, waarmee een snelheid van 20 knopen (37 km/u) kon worden bereikt. Bij een volle belading van 186 ton kolen kon met een kruissnelheid van 10 knopen (19 km/u) een afstand van 3.700 km worden afgelegd. De 97 bemanningsleden hadden de beschikking over twee stuks 120 mm L/45 geschut en een stuk 76.2 mm L/40 luchtafweer als verdediging. Een paravaan was aan boord voor het vegen van de mijnen. In plaats daarvan konden ook 50 mijnen worden meegevoerd en kon het schip als mijnenlegger worden ingezet. In 1938 werd aanvullend ballast toegevoegd, waardoor de maximale waterverplaatsing 807 ton werd. Het 76 mm geschut werd toen verwijderd.[1]

    Van 1937 tot 1939 werd het schip volop ingezet in de 2e Chinees-Japanse oorlog. Op 1 november 1941 werd de W 2 ingedeeld bij de 9e Basis Eenheid binnen de Zuidelijke Expeditie Vloot. Hierbij werd het schip gestationeerd in Camranh Bay, Indochina, waar het op 8 november vanuit Kure heen vertrekt. Op 17 november kwam de W 2 echter aan in Sana (ook wel Samah) op Hainan, van waaruit het schip patrouilles ging uitvoeren. Op 2 december vertrok de W 2 samen met de W 3 (1923) vanuit Sana om deel te nemen aan de invasie van Malakka (Maleisië) vanaf 7 december. Het schip ondersteunde hierbij de Japanse landingen bij Kota Bharu. De weken hierop volgend opereert het schip in de omgeving van Malakka en Siam, waarbij het regelmatig konvooidiensten uitvoerde.[2][3]

    Op 26 januari 1942 raakte het schip betrokken bij de slag bij Endau en nam eind van deze maand deel aan de jacht op de Britse slagschepen HMS Prince of Wales (53) en HMS Repulse (34). Vanaf begin februari 1942 nam de W 2 deel aan de invasie van Palembang, gevolgd door de invasie van Java. Ondertussen was de W 2 ingedeeld bij de 1e Mijnenveegdivisie binnen de 2e Basis Eenheid. Vanaf 28 februari raakte het schip betrokken bij de slag in de straat van Soenda. Hierbij werd op 1 maart 1942 om 01.35 uur de W 2 geraakts door torpedo's, waarna het schip zonk. Zeer waarschijnlijk waren het torpedo's afkomstig van de zware kruiser Mogami (1934) waardoor het schip werd geraakt. Totaal kwamen 35 manschappen om het leven en raakten er 9 gewond.[4][5][6]

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
    Siam
    Benaming van Thailand.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Technische gegevens

     Naam:  W 2
     Bouwer:  Mitsui, Tasmano
     Bouwnummer:  ?
     Type/Klasse:  Mijnenveger / W 1-klasse (1923)
     Waterverplaatsing:  600 lt (610 t) standaard
     Lengte:  76,20 meter
     Breedte:  8,03 meter
     Diepgang:  2,29 meter
     Aandrijving:  2x Triple-expansion stoommachines
     3x Kampon kolengestookte boilers
     2 schachten
     4.000 hp (3.000 kW)
     Snelheid:  20 knopen (37 km/u)
     Bereik:  3.700 km bij 10 knopen (19 km/u)
     Bewapening:  2x1 120 mm L/45 geschut
     1x1 76.2 mm L/40 luchtafweer
     18x dieptebommen
     2x Type 81 dieptebommenwerpers
     1x paravaan of 50x Mk.5 zeemijnen
     Bemanning  97

    Commanding Officers

    Tahi-i Toshio Mitsuka (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    1 mei 1923
    Tahi-i Yoshio Shimizu (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    10 mei 1924
    Tahi-i Susumu Taiyuan (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    1 juli 1924
    Sho-sa Toyoyoshi Kaneko (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    1 december 1925
    Tahi-i Nobuo Shimazu (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    1 december 1926
    Sho-sa Yagi Kugo (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    10 december 1928
    Tahi-i Yasaburo Sakano (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    30 november 1929
    Tahi-i Nobuo Chikano (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    25 januari 1932
    Tahi-i Hideshi Taniguchi (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    15 november 1932
    Tahi-i Sadaei Miyazaki (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    25 mei 1933
    Tahi-i Minoru Yokoi (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    1 september 1933
    Sho-sa Hiroshi Fujita (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    15 november 1934
    Tahi-i Itaru Tashiro (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    1 juni 1935
    Sho-sa Masami Kajiwara (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    1 februari 1937
    Sho-sa Tatsuji Matsuzaki (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    15 november 1938
    Sho-sa Mamoru Yoshimatsuda (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    15 november 1939
    Tahi-i Masahiro Magoshi (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    24 april 1940
    Tahi-i Takuo Furuya (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    15 november 1940
    Tahi-i Kunio Ikunaga (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    10 september 1941

    Noten

    1. Gogin, 2021, pag. 182
    2. Bertke, 2013
    3. Bertke, 2012
    4. Gogin, 2021, pag. 182
    5. Bertke, 2013
    6. Womack, 2015, pag. 246