HMS Prince of Wales was het tweede nieuwe slagschip uit de King George V-klasse en werd in maart 1941 in dienst genomen. Samen met HMS Hood (51) was het schip betrokken bij het treffen met de Bismarck en Prinz Eugen. Na reparaties ten gevolge van de schade bij dit treffen opgelopen trok het schip met HMS Repulse (34) naar het Verre Oosten. Hier werd het schip op 10 december 1941 door Japanse bommenwerpers tot zinken gebracht.
De HMS Prince of Wales was het tweede schip uit deze klasse van totaal vijf en heeft een korte maar zeer heftige loopbaan gehad tot aan haar ondergang. De bouw van dit schip was in maart 1941 klaar, waarna de proefvaarten en het inwerken van de bemanning op het schip konden beginnen. De HMS Prince of Wales werd gebouwd met dezelfde luchtafweer als het moederschip van de klasse, maar was al wel voorzien van een 40 mm Bofors kanon.
Voordat het schip geheel klaar was met deze 'testen' en 'proeven', werd het samen met de slagkruiser HMS Hood (51) op een missie gestuurd om het slagschip Bismarck en de zware kruiser Prinz Eugen te onderscheppen (operatie Rheinübung). Bij het gevecht met deze schepen werd de HMS Hood snel tot zinken gebracht en kreeg de HMS Prince of Wales diverse treffers.
Na de slag dienden enige beschadigingen te worden gerepareerd en werd de verouderde luchtafweer vervangen door 2 ponders en werd een nieuwe radar gemonteerd. Na de reparatiewerkzaamheden van dit gevecht bracht ze eerste minister Winston Churchill naar de allereerste ontmoeting met de Amerikaanse president Roosevelt op Newfoundland van 9 tot 12 augustus 1941. Een belangrijke, maar weinig spannende klus.
Na haar trip met Churchill werd ze in de Middellandse Zee ingezet, waar ze zeer succesvol was in gevechten met Italiaanse vliegtuigen rond Malta. Hierop werd haar weinig rust gegund en ging ze op weg naar de Stille Oceaan om de Britse kolonies te verdedigen tegen de Japanners. Op deze reis werd ze vergezeld door de slagkruiser HMS Repulse (34) en een aantal torpedobootjagers, die gezamenlijk op 2 december 1941 in de regio aankwamen (Force Z). In december werden nog eens zeven 20 mm luchtafweerkanonnen aan de afweer toegevoegd.
Toen het bericht binnenkwam dat er Japanners op Noord Malakka waren geland, ging ze op weg om de invasievloot te onderscheppen. Op de terugweg van deze onsuccesvolle actie op weg naar de haven van Singapore werd het eskader aangevallen door Japanse vliegtuigen. Zowel de HMS Repulse als de HMS Prince of Wales zonken bij deze actie en waren hiermee de eerste grote oorlogsschepen die op zee alleen door vliegtuigen tot zinken werden gebracht. Het schip was op deze ongelukkige 10 december nog maar 10 maanden oud, maar had inmiddels een gedenkwaardige loopbaan achter de rug.
Technische gegevens: |
||
Naam: | HMS Prince of Wales |
|
Callsign/Registratie: |
53 |
|
Bouwer: |
Cammell Laird and Company, Ltd., Birkenhead |
|
Bouwnummer: |
? |
|
Type/Klasse: |
Slagschip / King George V-klasse |
|
Waterverplaatsing: |
43.786 BRT maximum |
|
Lengte: |
227,10 meter |
|
Breedte: |
31,40 meter |
|
Diepgang: |
10,50 meter |
|
Aandrijving: |
8 Admiralty 3-drum small-tube
boilers 4 sets Parsons geared turbines |
|
Snelheid: |
Max. Snelheid: 28,3 knopen (52,4
km/u) |
|
Bereik: |
? |
|
Bepantsering: |
Romp: 370 mm Dek: 127–152 mm Hoofdgeschut: 324 mm Barbettes: 324 mm |
|
Bewapening: |
10x BL 14-inch (360 mm) Mark VII 16x QF 5.25-inch (133 mm) Mk. I 32x QF 2 pdr 1.575-inch (40.0 mm) Mk.VIII 80x UP werpers 4 Supermarine Walrus watervliegtuigen |
|
Bemanning: |
1521 |
John Catterall Leach |
Captain |
19 januari 1941 |
10 december 1941 (omgekomen) |