De USS LST-453 was een LST-1-klasse landingsvaartuig en werd in januari 1943 in dienst genomen. Al snel daarna werd het omgebouwd om te dienen als Achelous-klasse reparatieschip voor landingsvaartuigen. Aanvankelijk opererend onder dezelfde aanduiding, USS LST-453, werd het schip op 15 augustus 1944 hernoemd tot USS Remus (ARL-40). Op 15 juli 1946 werd het schip uit dienst genomen.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
Kaiser Shipbuilding Company, Vancouver, Washington |
28 juli 1942[1] |
10 oktober 1942[2] |
21 januari 1943[3] |
15 augustus 1944 (USS Remus) |
Bouwnummer : 157 |
||||
Data: |
Naam: |
|||
Indeling: |
21 januari 1943 |
15 augustus 1944 |
USS LST-453, US Navy |
|
15 augustus 1944[4] |
15 juli 1946[5] |
USS Remus (ARL-40), US Navy |
De kiel voor de LST-453 werd op 28 juli 1942[6] gelegd als Maritime Commission (MARCOM) contract, MC # 973[7] aan de Kaiser Shipyards, Vancouver. Het schip werd op 10 oktober 1942[8] te water gelaten. De USS LST-453 werd op 21 januari 1943[9], onder bevel van Lieutenant A.J. Hamre, in dienst genomen.
Na afloop van de proefvaarten aan de wetskust van de Verenigde Staten, vertrok het schip op 2 maart 1943[10] via Pearl Harbor en Noumea naar Brisbane. Vanaf 8 mei 1943[11] werd het schip in Brisbane omgebouwd tot onderhoudsschip voor landingsvaartuigen, waarbij het de aanduiding LST-453 behield[12].
Op 6 juni 1943[13] vertrok het schip naar Milne Bay en kwam op 17 juni als één van de eerste landingsschepen aan in Nieuw Guinea. Hiervandaan werd het schip gestationeerd bij het eiland Goodenough als onderhoudsschip voor landingsvaartuigen. Op 13 september 1943[14] vertrok de LST-453 naar Buna waar het opereerde als vlaggenschip voor de landingsvloot. Eind december 1943 verlegde het schip haar positie naar Hanisch Harbor en in januari 1944 naar Cape Cretin[15].
Te Cape Cretin kreeg het schip een drijvend droogdok toegewezen waarmee het nog meer onderhoud kon plegen. De rest van haar loopbaan zou het schip dit droogdok op sleeptouw nemen. Op 15 april 1944[16] verlegde de LST-453 haar operatiegebied naar de Admiraliteits-elanden ter preparatie van de invasie van Hollandia en Aitape. Tussen 24 april en 14 juni 1944[17] opereerde het schip weer vanuit Cape Cretain.
Op 14 juni 1944[18] vertrok de USS LST-453 naar Alexishafen voor reparaties en herinrichting.
Naam: | USS LST-453[19] |
|
Callsign/Registratie: |
NFGA[20] / LST-453 |
|
Bouwer: |
Kaiser Shipyards, Vancouver, Washington[21] |
|
Bouwnummer: |
157[22] |
|
Type/Klasse: |
Landingsboot / LST-1-klasse |
|
Waterverplaatsing: |
1.625 lt (1.651 t) (leeggewicht) 4.080 long tons (4.145 t) (maximaal) |
|
Lengte: |
99,90 m |
|
Breedte: |
15 m |
|
Diepgang: |
Leeg: 1,02 meter (voor) 2,29 meter (achter) Beladen: 2,49 meter (voor) 4,29 meter (achter) |
|
Aandrijving: |
2 × 900 pk (670 kW) Electro-Motive Diesel 12-567A diesel motoren 1.700 shp (1.300 kW) 2 schachten |
|
Snelheid: |
12 knopen ( 22 km/u) |
|
Bewapening: |
2x2 40 mm Bofors geschut 4x1 40 mm geschut 12x 20 mm geschut |
|
Bemanning: |
160 |
Na deze uitgebreide reconstructie werd het schip op 15 augustus 1944[23] opnieuw in dienst genomen als USS Remus (ARL-40)[24] een Landing Craft Repair Ships van de Achelous-klasse[25]. Onder deze naam vertrok het schip op 15 september 1944[26] uit Alexishafen.
Na aankomst te Mios Woendi werd het schip ingezet bij de Amphibious Force van de 7th US Fleet[27]. Op 10 januari 1945 trok USS Remus in konvooi GI 3 naar Leyte, waar het vanaf 21 januari tot het eind van de oorlog verbleef. Voor het onderhoud van landingsvaartuigen maakte USS Remus gebruik van twee droogdokken, een 250 lt en een 400 lt droogdok[28].
Op 17 oktober 1945[29] werd het schip teruggetrokken en vier op 6 december door het Panama kanaal. Vanuit New Orleans opereerde het schip als reparatieschip voor de Atlantic Reserve Fleet. Op 15 juli 1946[30] werd het schip uit de dienst genomen. Op 15 augustus 1946[31] werd de USS Remus uitgeschreven uit het Naval Register en op 16 december 1947 aan B.T. Jones[32] verkocht om te worden gesloopt.
Naam: | USS Remus (ARL-40)[33] |
|
Callsign/Registratie: |
NFGA[34] / ARL-40 |
|
Bouwer: |
Kaiser Shipyards, Vancouver, Washington[35] |
|
Bouwnummer: |
157[36] |
|
Type/Klasse: |
ARL / Achelous-klasse |
|
Waterverplaatsing: |
3.900 lt (4.000 t) standaard 4.100 lt (4.200 t) maximaal |
|
Lengte: |
99,90 m |
|
Breedte: |
15 m |
|
Diepgang: |
3,40 meter |
|
Aandrijving: |
2 × 900 pk (670 kW) Electro-Motive Diesel 12-567A diesel motoren 1.700 shp (1.300 kW) 2 schachten |
|
Snelheid: |
12 knopen ( 22 km/u) |
|
Bewapening: |
1x1 76 mm/50 caliber (DP) geschut 2x4 40 mm Bofors geschut 6x2 20 mm Oerlikon geschut |
|
Bemanning: |
255 |