Om kleinere landingsvaartuigen tijdens en na amfibische operaties te kunnen repareren, werden een aantal Landing Ship Tank van het LST(2)-Type omgebouwd tot Landing Craft Repair Ships, formeel Auxiliary Repair Light (ARL). Tussen 1943 en 1945 werden 39 dergelijke schepen gebouwd en gerangschikt binnen de Achelous-klasse. Een aantal van deze schepen gingen bij de Royal Navy in dienst als Landing Ship Emergency (LSE).
USS Achelous (ARL-1) |
ex USS LST-10 |
USS Amycus (ARL-2) |
ex USS LST-489 |
USS Agenor (ARL-3) | ex USS LST-490 Vulcain (A-656), Franse Marine Shung Shan (ARL-336), Marine Taiwan Tai Wu (AP-520), Marine Taiwan |
USS Adonis (ARL-4) |
ex USS LST-83 |
USS ARL-5 |
ex USS LST-81 HMS LSE-1 Ingeniero Hodesh (Q-21), Argentijnse Marine Ingeniero Iribas (Q-21), Argentijnse Marine |
USS ARL-6 |
ex USS LST-82 HMS LSE-2 Ingeniero Gadda (Q-22), Argentijnse Marine m.v. Tierra Del Fuego |
USS Atlas (ARL-7) |
ex USS LST-231 |
USS Egeria (ARL-8) |
ex USS LST-136 |
USS Endymion (ARL-9) |
ex USS LST-513 m.v. Petrola XVIII m.v. Petrola 18 m.v. Sete 50 |
USS Coronis (ARL-10) |
ex USS LST-1003 m.v. Trailer Princess |
USS Creon (ARL-11) |
ex USS LST-1036 |
USS Poseidon (ARL-12) |
ex USS LST-1037 |
USS Menelaus (ARL-13) |
ex USS LST-971 m.v. Maryland Clipper |
USS Minos (ARL-14) |
ex USS LST-644 |
USS Minotaur (ARL-15) |
ex USS LST-645 Duk Soo (ARL 1), Zuid-Koreaanse Marine |
USS Myrmidon (ARL-16) |
ex USS LST-948 |
USS Numitor (ARL-17) |
ex USS LST-954 |
USS Pandemus (ARL-18) |
ex USS LST-650 |
USS Patroclus (ARL-19) |
ex USS LST-955 Basaran (A 582), Turkse Marine |
USS Pentheus (ARL-20) |
ex USS LST-1115 |
USS Proserpine (ARL-21) |
ex USS LST-1116 |
USS Romulus (ARL-22) |
ex USS LST-962 Aklan (AR-67), Filippijnse Marine Kamagong (AR-67), Filippijnse Marine |
USS Satyr (ARL-23) |
ex USS LST-852 Vinh Long (HQ-802), Zuid-Vietnamese Marine Yakal (ARL-517), Filippijnse Marine |
USS Sphinx (ARL-24) |
ex USS LST-963 |
USS Stentor (ARL-26) |
ex USS LST-858 |
USS Tantalus (ARL-27) |
ex USS LST-1117 |
USS Typhon (ARL-28) |
ex USS LST-1118 |
USS Amphitrite (ARL-29) |
ex USS LST-1124 m.v. TMT Biscayne |
USS Askari (ARL-30) |
ex USS LST-1131 Jayawijaya (921), Indonesische Marine |
USS Bellerophon (ARL-31) |
ex USS LST-1132 |
USS Bellona (ARL-32) |
ex USS LST-1136 |
USS Chimaera (ARL-33) |
ex USS LST-1137 |
USS Daedalus (ARL-35) |
ex USS LST-1143 m.v. Virginia Clipper |
USS Gordius (ARL-36) |
ex USS LST-1145 Sohrab (ARL-11), Iraanse Marine |
USS Indra (ARL-37) |
ex USS LST-1147 |
USS Krishna (ARL-38) |
ex USS LST-1149 Narra (AR-88), Filippijnse Marine |
USS Quirinus (ARL-39) |
ex USS LST-1151 Guayana (T-18), Venezuelaanse Marine |
USS Remus (ARL-40) |
ex USS LST-453 28 juli 1942: kiellegging 10 oktober 1942: tewaterlating 21 januari 1943: in dienst gesteld 15 augustus 1944: USS Remus (ARL-40) 15 augustus 1946: geschrapt uit Naval Register 16 december 1947: verkocht voor sloop |
USS Achilles (ARL-41) |
ex USS LST-455 Hsing An, Marine Chinese Republiek Taku San, Marine Chinese Volksrepubliek |
De USS Aeolus
(ARL-42) (USS LST-310), USS Cerberus (ARL-43) (USS LST-316), USS Conus
(ARL-44) (USS LST-317), USS Feronia (ARL-45) (USS LST-332), USS Chandra
(ARL-46) (USS LST-350) en USS Minerva (ARL-47) (USS LST-374) waren
gepland om te worden verbouwd tot Auxiliary Repair Light (ARL) oftewel
Landing Craft Repair Ships, maar de opdracht werd in september 1945
ingetrokken. |
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog kreeg de US Navy behoefte aan reparatie faciliteiten voor kleinere landingsvaartuigen. Voor dit doel werd het Auxiliary Repair Light (ARL)[1] schip in het leven geroepen. De eerste en enige klasse schepen in deze vorm was de Achelous-klasse
De Achelous-klasse werd gebaseerd op het ontwerp voor de Landing Ship Tank van het LST(2)-Type die op dat moment volop in aanbouw waren. Een reeks van deze schepen uit de drie klassen (LST-1-klasse, LST-491-klasse en LST-542-klasse) werd hiertoe aangewezen tijdens de bouw. De romp van de LST werd uitermate geschikt geacht voor het doel vanwege de grote ruimte en kleine diepgang op een relatief klein schip. Middels de ombouw ontstond de Landing Craft Repair Ship.
Bij de ombouw werd het binnen gelegen tankdek verdeeld in een aantal werk- en bergplaatsen. Op het voordek werden twee laadbomen en midscheeps werd een A-vormige 60-ton laadboom geplaatst. De opbouw werd aangepast en bij de eerste negen schepen werden de boegdeuren afgesloten. De bemanning werd uitgebreid naar circa 250 manschappen door het toegevoegde onderhoudspersoneel. Op basis van de praktijkervaringen met de eerste negen schepen, werd bij de overige schepen de bewapening aangepast en werden de boegdeuren behouden.
Tussen 1943 en 1945 werden 39[2] LST schepen omgebouwd tot ARL, één nummer (ARL-25) werd niet gebruikt en zes schepen werden uiteindelijk niet omgebouwd. De meeste werden door de US Navy gebruikt. Een paar gingen er als Landing Ship Emergency (LSE) naar de Britse Royal Navy. Een aantal schepen zijn na de tweede Wereldoorlog nog tijdens de Korea en Vietnam oorlog gebruikt.
Klasse: | Achelous-klasse |
|
Aantal in klasse: |
39 |
|
Land: |
Verenigde Staten,
Groot-Brittannië |
|
Type: |
Landingsschip onderhoudsvaartuig |
|
Waterverplaatsing: |
1.781-2.220 ton (standaard) 3.775 ton[3] (beladen) |
|
Lengte: |
99,98 meter[4] |
|
Breedte: |
15,24 meter[5] |
|
Diepgang: |
4,27 meter[6] |
|
Aandrijving: |
2 × diesel motoren 1.800 hp[7] 2 schachten[8] 2 roeren |
|
Snelheid: |
10 knopen (18,52 km/u)[9] |
|
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
|
Bewapening: |
2x4 40 mm Bofors[10] 8x1 20mm Oerlikon[11] |
|
Bemanning: |
255 |