TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Hiei werd als slagkruiser gebouwd te Yokosuka en in 1914 in dienst genomen. Vanaf eind jaren 1920 werd het schip ontdaan van een deel van de bewapening en bepantsering en gebruikt als opleidingsschip. Na een verbouwing en modernisering eind jaren 1930 kwam de Hiei als slagschip weer in dienst. Tijdens de slag bij Guadalcanal werd de Hiei eerst getroffen door torpedo's van Amerikaanse onderzeeboten en later door geschut van Amerikaanse kruisers en uiteindelijk op 13 november 1942 door Amerikaanse torpedobommenwerpers tot zinken gebracht.

    Definitielijst

    slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Gegevens


    Hiei, Sasebo, juni 1926 Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Yokosuka kaigun kosho
    (Yokosuka Marinewerf)
    Yokosuka
    4 november 1911
    21 november 1912
    4 augustus 1914
    13 november 1942
    (getorpedeerd)
    Bouwnummer : ?





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    4 augustus 1914
    augustus 1914
    Sasebo chinjufu (Sasebo Marinedistrikt)

    augustus 1914
    13 oktober 1920
    Derde Slagschip Divisie

    13 oktober 1920
    29 maart 1928
    Reserve

    29 maart 1928
    november 1929
    Derde Slagschip Divisie

    november 1929
    december 1932
    Reserve

    december 1932
    januari 1940
    Opleidingsschip

    november 1940
    13 november 1942
    Derde Slagschip Divisie

    Definitielijst

    Divisie
    Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.
    Slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

    Geschiedenis

    De Hiei was het tweede schip van de Kongo-klasse (1912) en het eerste schip van die klasse dat in Japan zelf werd gebouwd. Het werd gebouwd op de eigen marinewerf te Yokosuka. De kiel voor de Hiei werd op 4 november 1911 gelegd. De meeste onderdelen werden echter nog steeds in Groot-Brittannië geconstrueerd. Op 21 november 1912 werd het casco te water gelaten en kon het schip worden afgebouwd. Hierbij werd Dai-sa (Kapitein-ter-Zee) Shichitaro Takagi als bevoorradingsofficier aangesteld. Het schip werd op 4 augustus 1914 overgedragen aan de marine.[1][2]

    Het 222 meter lange schip, kon met een waterverplaatsing van 36.600 lt en vier propellers een snelheid genereren van 30 knopen (56 km/u). De hoofdbewapening was opgebouwd uit acht stuks 356 mm geschut, verdeeld over vier dubbelloops geschutskoepels. Hiervan bevonden zich er twee op het voorschip en twee op het achterschip. Het secondaire geschut bestond uit zestien stuks 150 mm geschut, acht aan iedere zijde van de bovenbouw. Dit was aangevuld met acht stuks 76 mm luchtafweergeschut en acht (vier aan elke zijde) onder de waterlinie aangebrachte 530 mm torpedolanceerbuizen. De pantsergordel had een dikte van 203 mm in het midden en 76 mm aan de uiteinden. Het dek had een dikte van 69,85 mm. De hoofdgeschutstorens hadden een dikte aan de voorzijde van 229 mm, terwijl de brug een bescherming van 245 mm had.[3]


    Hiei, 23 maart 1914 Bron: Kure Maritime Museum

    Na haar indienststelling, werd de Hiei ingedeeld bij het Sasebo chinjufu (Sasebo Marinedistrikt) en vervolgens ingedeeld bij de 3e Slagschip Divisie. Samen met de Kongo (1913) werd het schip richting China gezonden voor de inval in de Duitse kolonie Tsingtao, maar werd op 17 oktober 1914 teruggeroepen. De rest van de Eerste Wereldoorlog patrouilleerde de Hiei met haar zusterschepen langs de Chinese en Koreaanse kuswateren. Na de Eerste Wereldoorlog kreeg Japan de zeggenschap over de voormalige Duitse koloniën in de Pacific en de 3e Slagschip Divisie patrouilleerden dan ook regelmatig rond deze locaties, met name langs de Chinese kusten. Op 13 oktober 1920 werd het schip in reserve genomen, maar na de Kanto aardbeving van 1923 ingezet voor reddingswerk en evacuaties. Op 1 december 1923 werd het schip binnen genomen op de Marinebasis in Kure en ontving het een eerste onderhoudsbeurt. Hierbij werd het geschut gemoderniseerd en de voorste mast gereconstrueerd.[4]

    In oktober en november 1927 werd het schip wederom in ponderhoud genomen, dit keer in Sasebo. Hierbij werd de mogelijkheid gecreëerd om twee Yokosuka E1Y drijvervliegtuigen mee te voeren. Katapulten werden echter nog niet geïnstalleerd. Samen met de Kongo, Nagato (1919) en Fuso (1914) patrouilleerde de Hiei in maart 1928 rond de Chinese Chusan archipel om vervolgens in april in Port Arthur aan te komen. In oktober 1929 werd de Hiei in Kure binnen genomen ter voorbereiding van een reconstructie. Om te voorkomen dat Hiei in het kader van de vlootverdragen moest worden gesloopt, werd besloten het schip te verbouwen tot opleidingsschip. Hiertoe ging het in Kure het droogdok in waarbij het No. 4 geschut, alle acht de torpedolanceerbuizen, het 150 mm geschut en de pantsergordel werden verwijderd. Een deel van de boilers werd weggenomen, waarmee de snelheid werd gereduceerd tot 18 knopen (33 km/u). In het kader van het nieuwe Vlootverdrag van Londen werd op 24 april 1930 de reconstructie stilgelegd en werd het schip ter plaatste geconserveerd. In juli 1931 werd de reconstructie voortgezet. Gereed gekomen, werd het schip in december 1932 ingedeeld bij het opleidingseskader. Toen op 25 februari 1933 Japan door de Volkenbond werd veroordeeld voor het schenden van de Chinese soevereiniteit, weigerde Japan zich hierbij neer te leggen, verliet de Volkenbond en trok zich terug uit alle vlootverdragen. Tussen mei en augustus 1933 ontving de Hiei diverse verbeteringen. Tussen januari en maart 1934 werd haar No. 4 geschut weer geplaatst.[5][6]

    In november 1936 werd een aanvang gemaakt met het wederom uitrusten van de Hiei, dit keer als slagschip, geheel in de lijn van haar zusterschepen. Bij deze verbouwing werd als test een brugconstructie toegepast welke later is gebouwd op de nieuwe Yamato-klasse slagschepen. Het achterschip werd met 7,9 meter verlengd en de achterste geschutskoepel ontving een vuurleidingssysteem bedoeld voor al het hoofdgeschut. Van al het geschut werd de elevatie verbeterd. Daarnaast werd het schip voorzien van twee katapulten en ontving het een Nakajima E8N en een Kawanishi E7K drijvervliegtuig. Naast de herinstallatie van veertien stuks 150 mm geschut, ontving de Hiei acht stuks 127 mm luchtafweergeschut en tien stuks dubbelloops 25 mm Type 96 luchtafweergeschut. De bepantsering werd sterk uitgebreid en een nieuwe machine installatie geïnstalleerd, waarmee een snelheid van 30,5 knopen (56,5 km/u) kon worden gegarandeerd.[7][8]


    Hiei, 5 december 1939 Bron: Kure Maritime Museum

    Op 31 januari 1940 kon het schip weer aan de sterkte worden toegevoegd. Het werd evenals haar zusterschepen toegevoegd aan de 3e Slagschip divisie. Op 26 november 1941 vertrok het schip met de Daiichi Koku Kantai (1e Luchtvloot aanvalsgroep) richting Pearl Harbor Het schip vormde het communicatiecentrum tijdens de aanval op Pearl Harbor. Hierna keerde Hiei terug naar Japan. Op 17 januari 1942 vertrok de Hiei met de 3e Slagschip Divisie vanuit Truk voor operaties bij Rabaul en Kavieng en in februari was het betrokken bij de bescherming van de Gilbert en Marshall eilanden. In maart 1942 was de Hiei betrokken bij de invasie in Nederlands-Indië en dan met name de strijd rond Java. Vanaf april 1942 werd de 3e Slagschip Divisie met vele andere Japanse vlooteenheden ingezet in de Indische Oceaan in een poging de Britse vloot aldaar uit te schakelen. Op 23 april keerden de schepen inclusief Hiei weer terug in Japan. Op 27 mei 1942 vertrok de Hiei met een groot aantal schepen als onderdeel van de invasievloot voor Midway. Na de verloren slag bij Midway werden de schepen naar Japan teruggetrokken en Hiei ging het droogdok in waar het onder andere meer luchtafweer ontving. IN augustus was het schip alweer onderdeel van de escorte van de Shokaku (1941) tijdens de slag bij de Oostelijke Salomon eilanden en in oktober was het betrokken bij de aanvallen op Henderson Field bij Guadalcanal. Van 26 tot 30 oktober was de 3e Slagschip Divisie betrokken bij de slag bij Santa Cruz.[9][10][11][12]

    Op 10 november 1942 vertrok de Hiei, samen met de Kirishima (1913) en een groep torpedobootjagers richting Henderson Field, Guadalcanal, voor een maritiem bombardement. Het smaldeel werd echter ontdekt door Amerikaanse verkenningsvliegtuigen en de US Navy stuurde twee zware kruisers, drie lichte kruisers en acht torpedobootjagers om de Japanners te onderscheppen. Het Japanse smaldeel werd door de Amerikanen om 01.24 uur op 13 november ontdekt door de USS Helena (CL-50).Het lukte Hiei en Kirishima om twee Amerikaanse torpedobootjagers uit te schakelen, waarna Hiei zelf door de Amerikaanse kruisers onder vuur werd genomen. De USS Laffey (DD-724) slaagde er in de brug van de Hiei te raken en de stuurinrichting van de Hiei werd beschadigd door de USS San Francisco (CA-38). Om 02.00 uur besloten de Japanners zich terug te trekken. Aanvankelijk trachtte de Kirishima nog de Hiei op sleeptouw te nemen, maar bracht zichzelf hiermee te veel in gevaar. Vanwege de defecte stuurinrichting kon de Hiei alleen in cirkels varen. Al deze tijd werd het schip aangevallen door Amerikaanse bommenwerpers. Om 11.30 uur lukte het een Grumman TBF Avenger torpedobommanwerper om de Hiei te raken. Nadat het schip nog meerdere keren door bommen en torpedo's werd geraakt werd het bevel gegeven het schip te verlaten. De Hiei werd vervolgens door eigen Japanse torpedobootjager met torpedo's tot zinken gebracht. Bij deze gebeurtenis kwamen 188 opvarenden om het leven. De Hiei werd het eerste Japanse slagschip dat tijdens de strijd verloren ging. Op 20 december 1942 werd het schip geschrapt van de marine lijst.[13][14]

    Definitielijst

    Divisie
    Bestond meestal uit tussen de een en vier Regimenten en maakte meestal deel uit van een Korps. In theorie bestond een Divisie uit 10.000 - 20.000 man.
    Eerste Wereldoorlog
    Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.
    invasie
    Gewapende inval.
    kolonie
    Overzees gebiedsdeel.
    Slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.
    smaldeel
    Deel van een oorlogsvloot die zelfstandig opereert.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.
    Volkenbond
    Internationale volkerenorganisatie voor samenwerking en veiligheid (1920-1941). De bond was gevestigd in Genève, in het altijd neutrale Zwitserland. In de dertiger jaren kon zij weinig uitrichten tegen het agressieve optreden van Japan (Mantsjoerije), Italië (Abessinië) en Hitler. De Volkenbond was in feite de voorganger van de Verenigde Naties.

    Technische gegevens

     Naam: Hiei (1912)
     Callsign/Registratie:
    ?
     Bouwer:
    Yokosuka kaigun kosho (Yokosuka Marine Arsenaal)
     Bouwnummer:
    ?
     Type/Klasse:
    Slagkruiser - Slagschip / Kongo-klasse (1912)
     Waterverplaatsing:
    31.720 t (minimum)
    36.600 lt (37.187 ton) (maximum)
     Lengte:
    222 meter
     Breedte:
    31 meter
     Diepgang:
    9,70 meter
     Aandrijving:
    4 gasturbines
    8 boilers
    4 schachten
    13.600 pk
     Snelheid:
    30 knopen (56 km/u)
     Bereik:
    19.000 km bij 14 knopen (26 km/h)
     Bepantsering:
    Pantsergordel: 203 - 279 mm
    Dekken: 38 - 58 mm
    Geschutskoepels: 229 mm
    Barbetten: 254 mm
     Bewapening:
    1913:
    4x2 356 mm / 45 kaliber Type 43 geschut
    16x1 152 mm / 50 kaliber Type 41 geschut
    8x1 76 mm geschut
    4x1 6,5 mm machinegeweren
    8x 533 mm torpedolanceerbuizen
    1935:
    4x2 356 mm / 45 kaliber Type 43 geschut
    8x1 152 mm / 50 kaliber Type 41 geschut
    8x1 127 mm / 40 kaliber Type 89 luchtafweergeschut
    20x 25 mm Type 96 luchtafweergeschut
     Bemanning
    1360

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    Slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

    Bevelhebbers

    Kaigun Daisa Shichitaro Takagi (Kapitein-ter-Zee)
    20 september 1913
    Kaigun Daisa Hiroharu Kato (Kapitein-ter-Zee)
    13 december 1915
    Kaigun Daisa Terufusa Hori (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1916
    Kaigun Daisa Shozo Kuwashima (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1917
    Kaigun Daisa Yasuhira Yoshikawa (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1918
    Kaigun Daisa Kumazo Shirane (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1919
    Kaigun Daisa Kikuo Matsumura (Kapitein-ter-Zee)
    12 augustus 1920
    Kaigun Daisa Tanetsugu Sosa (Kapitein-ter-Zee)
    20 november 1920
    Kaigun Daisa Joji Yokochi (Kapitein-ter-Zee)
    10 november 1922
    Kaigun Daisa Meijiro Tachi (Kapitein-ter-Zee)
    16 juni 1925
    Kaigun Daisa Ikuo Okamoto (Kapitein-ter-Zee)
    20 augustus 1926
    Kaigun Daisa Hiroshi Ono (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1927
    Kaigun Daisa Shigetaro Shimada (Kapitein-ter-Zee)
    10 december 1928
    Kaigun Daisa Jiro Ishii (Kapitein-ter-Zee)
    30 november 1929
    Kaigun Daisa Senzo Wada (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1930
    Kaigun Daisa Kunji Tange (Kapitein-ter-Zee) 10 mei 1932
    Kaigun Daisa Masaichi Maeda (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1932
    Kaigun Daisa Kenichi Sata (Kapitein-ter-Zee)
    23 februari 1933
    Kaigun Daisa Shigeyoshi Inoue (Kapitein-ter-Zee)
    15 november 1933
    Kaigun Daisa Denshichi Okawachi (Kapitein-ter-Zee)
    1 augustus 1935
    Kaigun Daisa Ayao Inagaki (Kapitein-ter-Zee)
    1 april 1936
    Kaigun Daisa Kohei Ochi (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1936
    Kaigun Daisa Muneshige Aoyagi (Kapitein-ter-Zee)
    1 december 1937
    Kaigun Daisa Kumeichi Hiraoka (Kapitein-ter-Zee)
    15 november 1938
    Kaigun Daisa Koso Abe (Kapitein-ter-Zee)
    15 november 1939
    Kaigun Daisa Kaoru Arima (Kapitein-ter-Zee)
    ?
    Kaigun Daisa Masao Nishida (Kapitein-ter-Zee)
    10 september 1941 - 13 november 1942

    Noten

    1. Stille, 2008, pag. 14
    2. Gray, 1984, pag. 234
    3. Jackson,2000, pag. 48
    4. Willmott,2002, pag. 22
    5. Stille, 2008, pag. 16
    6. Jackson,2000, pag. 72
    7. Stille, 2008, pag. 18-19
    8. McCurtie, 1989, pag. 185
    9. Jackson, 2000, pag. 119
    10. Stille, 2008, pag. 19
    11. Schom, 2004, pag. 415
    12. Frank, 1992, pag. 167-172
    13. Schom, 2004, pag. 415
    14. Stille, 2008, pag. 19-20

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    19-09-2022
    Laatst gewijzigd:
    01-11-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Fighting Ships of World War Two volume 3
    Guadalcanal