TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De Shell tanker m.v. Gadila werd in 1943 omgebouwd tot één van de MAC-schepen die werden ingezet ter verdediging van de konvooien over de Atlantische Oceaan. Tussen februari 1944 en mei 1945 deed dit schip gecombineerd dienst als tanker/escorte-vliegdekschip onder Nederlandse vlag. In mei 1945 werd het weer omgebouwd tot volledige tanker zoals het tot 1957 in gebruik bleef.

Gegevens


m.v. Gadila gezien vanuit één van haar Fairey Swordfish toestellen. Bron: NIMH 2158_002653
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
Howaldstwerke A.G.,
Kiel

1 december 1934
11 april 1935

1958
(sloop)
Bouwnummer : 732





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

1935
april 1943
m.s. Gadila, Petroleummaatschappij La Corona

1 november 1944
30 mei 1945
m.v. Gadila (MR), Merchant Aircraft Carrier

1945
1957
m.s. Gadila, Petroleummaatschappij La Corona

Geschiedenis

De tanker m.s. Gadila werd als bouwnummer 732 in 1934 gebouwd aan de Howaldtswerke A.G. in Kiel. Het schip werd op 1 december 1934 te water gelaten en op 11 april 1935 afgeleverd. Het schip kwam in dienst bij de N.V. Petroleum Maatschappij "La Corona" uit Den Haag, een dochteronderneming van de Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Als tanker opereerde het schip voor de Tweede Wereldoorlog en een aanzienlijke tijd tijdens de Tweede Wereldoorlog.


m.s. Gadila Bron: Wilco Vermeer collection

In oktober 1942 werd opdracht gegeven om negen soms als Rapana-klasse aangeduide tankers om te bouwen tot escortevliegdekschepen waarbij zijn hun koopvaardijdoelstelling, het transport van olie, behielden. Deze zogenaamde MAC-schepen (Merchant Aircraft Carriers) kregen bleven hierdoor onder civiele vlag varen, maar kregen aanvullend een vliegdek, enkele vliegtuigen en een aanvullende militaire bemanning voor de vliegtuigen. Twee Nederlandse tankers, de m.s. Gadila en de m.s. Macoma maakten deel uit van deze groep schepen. Voor het doeleinde deze schepen te gebruiken als escorte vliegdekschepen, werd de gehele bovenbouw vervangen door een vliegdek dat samengesteld was uit vooraf gefabriceerde onderdelen. Naast de noodzakelijke hulpmiddelen zoals touwen voor de opvanghaken van de vliegtuigen een veiligheidsbarrage/net werd aan de stuurboordzijde van het schip een kleine brugopbouw gesitueerd. Er werd geen hangar faciliteit ingebouwd omdat dit vrachtcapaciteit zou wegnemen. De vliegtuigen, meestal drie of vier Fairey Swordfish bommenwerpers, werden dan ook aan dek opgeslagen. Behalve enige radar- en communicatie apparatuur, werden benedendeks geen wijzigingen doorgevoerd. Door het verhoogde gewicht van de nieuwe opbouw werd de ladingscapaciteit verlaagd van 12.240 naar 11.010 ton. De twee Nederlandse schepen bleven onder Nederlandse vlag varen.[1]

De m.s. Gadila werd vanaf april 1943 verbouwd bij de Smith's Dock Company Limited in Middlesbrough, tot één van de zogenaamde MAC-schepen door de bovenbouw te vervangen door een vliegdek. Het schip werd als zodanig in dienst genomen op 1 februari 1944 onder de naam m.v. Gadila (MR). Als MAC-schip nam de Gadila ten minste deel aan 18 konvooidiensten. De Fairey Swordfish vliegtuigen aan boord van de Gadila waren van S-Flight van het Nederlandse No. 860 Squadron.[2]

Op 30 mei 1945 werd de Gadila als MAC-schip uit de vaart genomen en bij de NV Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord in Schiedam weer tot tanker verbouwd. Als tanker deed het schip bij haar eigenaar (vanaf 1955 Shell Tankers N.V. genaamd) weer dienst tot het in 1957 uit de vaart werd genomen. Vanaf juni 1958 werd het schip in Hong Kong gesloopt.


m.v. Gadila aan de NV Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord Bron: NIMH 2158_005029

Definitielijst

radar
Engelse afkorting met als betekenis: Radio Detection And Ranging. Systeem voor het met elektromagnetische golven vaststellen van de aanwezigheid, afstand, snelheid en richting van voorwerpen als schepen, vliegtuigen, enz.

Technische gegevens

 Naam: m.v. Gadila
 Callsign/Registratie:
PEFM / MR
 Bouwer:
Howaldstwerke A.G., Kiel (bouw tanker)
Smith's Dock Company Limited, Middlesbrough (ombouw MAC-schip)
NV Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord, Schiedam (ombouw tanker)
 Bouwnummer:
732
 Type/Klasse:
Tanker, MAC-schepen / Rapana-klasse
 Waterverplaatsing:
16.660 tons (volledig beladen)
8.011 bruto registerton
 Lengte:
147,22 meter
 Breedte:
17,98 meter
 Diepgang:
8,38 meter
 Aandrijving:
1x  8-cilinder MAN dieselmotor
4.000 - 4.400 bhp
1 chacht
 Snelheid:
12 knopen (22,23 km/h) volledig beladen
 Bereik:
? km bij ? knopen (? km/h)
 Bewapening:
1x 102 mm geschut
2x 40 mm Bofors
6x 20 mm Oerlikon
 Bemanning
54 (civiel), 64 (militair)

Bevelhebbers

Kapitein A.L. 't Hart
1944 - 1945

Noten

  1. Konstam, 2019, pag. 22
  2. Wragg, 2004, pag. 210

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
08-01-2022
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde boeken