TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De m.v. Acavus was een tot Merchant Aircraft Carrier omgebouwde olietanker van de Anglo-Saxon Petroleum Company (Shell). Het schip kwam als olietanker in 1935 in dienst. In 1943 werd het schip omgebouwd tot Merchant Aircraft Carrier en kwam in oktober 1943 als zodanig in dienst. Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip weer ontdaan van haar vliegdek en voer het vanaf 1952 als m.v. Iacra. In 1963 werd het schip in Italië gesloopt.

Gegevens


m.v. Acavus als MAC schip Bron: Wilco Vermeer collection
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
In dienst:
Einde:
Workman, Clark and Company,
Belfast
?
24 november 1934[1]
1935
18 april 1963
Bouwnummer : 536




Ombouw:




Silley Cox & Co.,
Falmouth[2]









Indeling:
Data:

Naam:
Eigendom:

1935

m.v. Acavus
Anglo-Saxon Petroleum Company

oktober 1943[3]

m.v. Acavus (MA)
Anglo-Saxon Petroleum Company

1946

m.v. Acavus
Anglo-Saxon Petroleum Company

1952

m.v. Iacra
Societe Maritime Shell Francais

Geschiedenis

De m.v. Acavus was één van de negen olietankers van Shell die werden omgebouwd tot Merchant Aircraft Carrier (MAC-schepen) tijdens de Tweede Wereldoorlog. De groep schepen werden aangeduid als Rapana-klasse. m.v. Acavus was in dienst van de Anglo-Saxon Petroleum Company en op 24 november 1934[4] tewatergelaten. In 1935 werd het schip in de vaart genomen.

Bij de bouw had het schip een lengte van 141,70 meter en een rompdoorsnede (breedte) van 18,10 meter. De diepgang bedroeg 8,40 meter. In aanleg had het schip een waterverplaatsing van 8.010 bruto register ton en 4.742 netto register ton[5]. Voor de aandrijving werd een 3.500 bhp (2.600 kW) Sulzer dieselmotor toegepast[6].


m.v. Acavus Bron: Wilco Vermeer collection

Tussen 1942 en 1943 werd het schip bij de werf Silley & Co in Falmouth tot MAC-schip omgebouwd[7]. De lengte nam hierdoor toe tot 146,60 meter en de breedte tot 18,90 meter. De diepgang werd 8,38 meter. In oktober 1943 kwam het schip in dienst. De waterverplaatsing was 16.000 BRT volgeladen en 8.000 BRT standaard geworden. Met een bewapening van een 102 mm QF Mk, IV kanon, twee 40 mm Bofors kanonnen en zes 20 mm Oerlikon kanonnen[8] kon het schip nog een snelheid van 11,5 knopen (21,3 km/u) bereiken.

Standaard kreeg het schip drie Fairey Swordfish toestellen, die op het dek werden meegevoerd. De omgebouwde olietankers hadden immers geen hangar. De toestellen hadden de beschikking over een vliegdek van 140,50 meter lang en 18,90 meter breed. Door de verbouwing kon het schip nog gebruik maken van ongeveer 90% van haar laadcapaciteit olie[9]. Vanwege haar rol als MAC-schip werd dit beperkt tot ruwe olie om zo risico op brand te minimaliseren[10]. Het schip bleef onder koopvaardijvlag en personeel varen. Alleen voor de vliegtuigen (piloten en onderhoudsmensen) was marine personeel aan boord.


m.v. Iacra Bron: Wilco Vermeer collection

Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip weer ontdaan van haar vliegdek en ging het weer voor Shell als olietanker varen. In 1952 ging het schip over van de Britse rederij van Shell naar de Franse en kreeg het de naam m.v. Iacra. Als zodanig voer het schip tot het op 18 april 1963 bij La Seyne werd voor sloop werd aangeboden.

Definitielijst

kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.

Technische gegevens

Technische gegevens:


 Naam: m.v. Acavus / m.v. Acavus

 Callsign/Registratie:
MA / 1163564

 Bouwer:
Workman, Clark and Company,
Belfast

 Bouwnummer:
536

 Type/Klasse:
Olietanker, MAC-schip / Rapana-klasse

 Waterverplaatsing:
8.010 ton (gross)[11]

 Lengte:
141,70 meter (bouw) / 146,60 meter (verbouw)

 Breedte:
18,10 meter (bouw) / 18,90 meter (verbouw)

 Diepgang:
8,40 meter (bouw) / 8,38 meter (verbouw)

 Aandrijving:
Sulzer dieselmotor[12]
3.500 bhp (2.600 kW)
1 schacht

 Snelheid:
11,5 knopen (21,3 km/u)[13]

 Bewapening[14]:
1x 102 mm QF Mk, IV kanon
2x 40 mm Bofors kanonnen
6x 20 mm Oerlikon kanonnen
3x Fairey Swordfish toestellen

 Bemanning:
100

Definitielijst

kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.

Commanding Officer

William Loughlin
Captain
1944
1946

Noten

  1. Hobbs, 1997, pag. 231
  2. Hobbs, 1997, pag. 231
  3. Hobbs, 1997, pag. 231
  4. Hobbs, 1997, pag. 231
  5. Lloyd's, 1935
  6. Hobbs, 1997, pag. 231
  7. Hobbs, 1997, pag. 231
  8. MV Acavus / Wikipedia
  9. Hobbs, 1997, pag. 231
  10. MV Acavus / Wikipedia
  11. Lloyd's, 1935
  12. Hobbs, 1997, pag. 231
  13. Hobbs, 1997, pag. 231
  14. Hobbs, 1997, pag. 231

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
18-03-2021
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde boeken

British Aircraft Carriers