De Fokker T.VIII W werd het eerste toestel van de in 1938 opgerichte torpedodienst van de MLD. Het toestel was in 1937 ontworpen en markeerde tegelijk voor Fokker de overgang naar een nieuwe constructie. Waar eerdere Fokkers nog opgebouwd werden uit een geheel metalen framewerk dat aan de voorzijde met aluminiumplaat was bewerkt en de achterzijde overtrokken met linnen, werd voor het eerst de voorzijde van de romp geheel uit aluminium vervaardigd. Het middenstuk van de romp en de vleugels waren van hout en de achterzijde nog steeds met linnen overtrokken. De geheel aluminium voorzijde markeerde echter de overstap naar Fokkers die geheel uit aluminium werden opgebouwd.
De Fokker T.VIII werd in 1937 door Fokker ontworpen in opdracht van de Marine Luchtvaartdienst. Deze was op zoek naar een vervanger voor de verouderde Fokker T.IV torpedobommenwerpers. Op basis va het ontwerp ontving Fokker de opdracht voor de productie van vijf Fokker T.VIII-W toestellen als proefserie.[1]
De toestellen waren van een gemengde houten en metalen constructie. In 1938 vloog het prototype en meteen bestelde de marine een vervolgserie van veertien toestellen die werden aangeduid als Fokker T.VIII-W/G. Toen op 10 mei 1940 Nederland werd binnengevallen door Duitsland, waren elf toestellen geleverd. Ondertussen waren nog een twaalf toestellen besteld in een metalen uitvoering voor gebruik in Nederlands-Indië. Deze werden aangeduid als Fokker T.VIII-W/M. Een aantal Nederlandse toestellen wist via Frankrijk naar Groot-Brittannië te ontsnappen en werden daar gebruikt voor de opbouw van het eerste Nederlandse eskader in Engeland. De in Nederland achtergebleven en in aanbouw zijnde toestellen werden door de Luftwaffe in dienst genomen.
Naast de Nederlandse toestellen waren vijf, iets grotere, toestellen in aanbouw voor Finland. Deze Fokker T.VIII-W/C vliegtuigen werden eveneens door de Duitsers in beslag genomen.
Fokker T.VIII-W |
proefserie |
5 |
Fokker T.VIII-W/G |
vervolgserie gemengde bouw |
19 (14 + 5 proefserie) |
Fokker T.VIII-W/M |
vervolgserie metaalbouw |
12 |
Fokker T.VIII-W/C |
exportmodel Finland |
7 (5 +2 proeftoestellen) |
Primair was de T.VIII W bedoeld ter vervanging van de verouderde T.IV, maar de eerste series bleven in Nederland terwijl de T.IV vooral in Nederlands-Indië opereerde. De eerste vlucht vond plaats op 22 februari 1939. De eerste vijf, de R-1 t/m R-5 werden in 1939 afgeleverd. Ze werden gestationeerd op De Mok op Texel. Vanuit strategisch oogpunt begon men echter de Nederlandse watervliegtuigen, na de Duitse inval in Polen in 1939, meer te verspreiden over zogenaamde vliegtuigsteunpunten. De R-1 t/m R-5 werden gestationeerd op het Braassemermeer.[2]
De R-5 ging in 1939 verloren doordat het op een patrouillevlucht boven de oostelijke Waddenzee door een Heinkel He 115 werd aangezien voor een Brits vliegtuig en werd neergeschoten. De opgepikte bemanning keerde ongedeerd terug naar Nederland. Dit incident resulteerde in de vervanging van de op Nederlandse vliegtuigen aanwezige rood-wit-blauwe rozet door een zwart omlijnde oranje driehoek.[3]
De proefserie van vijf bleek echter zo goed te voldoen dat de MLD in 1939 een bestelling plaatste voor nog eens 14 exemplaren. Dit type werd voortaan aangeduid als de T.VIII-W/G (G van Gemengde bouw). Deze toestellen werden genummerd als R-6 t/m R-19.[4]
Type: | Fokker T.VIII-W/G |
Taak: |
Drijvervliegtuig /
Torpedobommenwerper |
Bemanning: |
3 |
Spanwijdte: |
18,00 meter |
Vleugeloppervlakte: |
44,00 m2 |
Lengte: |
13,00 meter |
Hoogte: |
5,00 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 3.100 kg Max. Gewicht: 5.000 kg |
Motor: |
2x Wright Whirlwind R-975 450 pk elk |
Snelheid: |
Max. snelheid: 285 km/u Kruissnelheid: 220 km/u |
Bereik: |
2.750 km |
Plafond: |
6.800 meter |
Bewapening: |
1x 7,62 mm mitrailleur 1x 12,7 mm mitrailleur 750 kg aan bommen of torpedo's |
Productie: |
19 (14 + 5 proefserie) |
Voor Finland werden eerst twee proeftoestellen gebouwd die als R-37 en R-38 in Nederland werden aangeduid. Dit waren een versie op drijvers en een versie op wielen. De Finse registratie zou respectievelijk FW-160 en FW-161 worden. De versie met wielstel werd aangeduid als Fokker T.VIII-L.[6]
Voor Finland werd voorts nog een serie van vijf toestellen op stapel gezet (versie T.VIII-W/C). Deze waren iets groter, terwijl de drijvers konden worden vervangen door wielen of ski's. Voor de Finse toestellen zou tevens een andere motor worden gebruikt en wel de Bristol Mercury XI.
Op 19 september 1940 werd door Finland de bestelling afgezegd en werden alle Finse toestellen afgebouwd voor dienst bij de Luftwaffe.
Op 10 mei 1940 had Fokker naast de eerste vijf in totaal 9 toestellen geleverd. Naast de overgebleven R-1 t/m R-4 waren de R-6, R-7, R-9 en R-11 operationeel. Op 12 mei werden hier nog rechtstreeks uit de fabriek de R-8 en R-10 aan toegevoegd.[7]
Tijdens de meidagen bleven de R-1, R-2 en R-3 bij de GVT2 (Groep Vliegtuigen) op het Braassemermeer. De R-4 hoorde ook tot de GVT2 maar werd in reserve gehouden op De Mok. De R-6, R-7, R-9 en R-11 waren ingedeeld bij de GVT4 met als basis de Westeinderplassen. De R-11 werd echter overgevlogen naar Schellingwoude voor de vesting Amsterdam. Aangezien er tijdens de meidagen een tekort was aan torpedo's, zijn de toestellen bewapend geweest met bommen.
De eerste echte operatie van de GVT2 bestond uit het overbrengen van de Nederlandse politici Van Kleffens en Welter naar Londen. Bij deze operatie, genoemd Operatie Scheveningen, die uitgevoerd werd door de R-1, R-2, R-3, R-4 en de Fokker C.VIII W G-8 behaalde alleen de R-3, gelukkig met de politici aan boord, Groot-Brittannië. De overige toestellen zijn op weg naar het rendez-vouspunt vernield (R-4 en G-8) door Duitse jagers of door eigen personeel in brand gestoken na een noodlanding (R-2). De R-1 wist met lekgeschoten drijvers zich in veiligheid te brengen.
Op 13 mei kreeg de MLD opdracht uit te wijken naar Groot-Brittannië. Ook de zeven luchtwaardige T.VIII W's vlogen via Frankrijk naar Groot-Brittannië.
In Groot-Brittannië aangekomen bleken de Fokker T.VIII W toestellen de enige die van daaruit werkelijk voor gevechtsdoeleinden konden worden ingezet. De vliegtuigen werden gestationeerd in Pembroke Dock in Wales alwaar zij de basis vormden voor het eerste Nederlandse squadron binnen de RAF Coastal Command en wel het 320ste (Dutch) Squadron.[8]
Ze kregen hier Britse camouflagekleuren, herkenningstekens en registratienummers (AV958 t/m AV965). Als herkenning voor een Nederlands squadron werd aan de zijkant op de neus een kleine oranje driehoek aangebracht. De Fokkers werden gebruikt voor patrouille- en konvooidiensten boven de Ierse Zee en voor vluchten naar bezet Nederland ten behoeve van het verzet.
Eind 1940 werden ze vervangen door Lockheed Hudson bommenwerpers, welke door de Nederlandse regering in ballingschap waren aangekocht. De T.VIII W's hadden hun werk gedaan en vooral door gebrek aan de juiste onderdelen kon men ze niet langer gebruiken. Alle exemplaren zijn gesloopt.
In de Eerste Wereldoorlog was Fokker dé leverancier van vliegtuigen voor de Duitse luchtmacht. De Fokkers waren zo gevreesd dat Duitsland geen enkel Fokkervliegtuig meer mocht bezitten. Met de inval in Nederland in mei 1940 kwam hier verandering in. Bij Fokker stonden talloze Fokker G.1 en T.VIII W toestellen op de productielijn en beide typen zijn dan ook voor de Duitsers afgebouwd. De G.1 is hiervan niet intensief gebruikt, eigenlijk alleen voor lesdoeleinden. De Fokker T.VIII W is echter intensief door de Duitse Luftwaffe gebruikt.[9]
Bij de inval stonden bij Fokker de R-12 t/m R-36 op de productielijn, daarnaast stonden de voor Finland bedoelde FW-160 en FW-161 bijna klaar. Deze iets grotere versie is ook voor de Luftwaffe afgebouwd samen met nog drie van dit type die nog geen registratie hadden.
De Duitse toestellen zijn ingezet voor verkenningsdoeleinden boven de Noordzee en de Middellandse zee. De meeste toestellen waren ingedeeld bij de 1./SA Gr.126. (SeeAufklärungsGruppe). Op 6 mei 1941 werd de R-25 (KD+GQ) te Amsterdam 'gestolen' door Wim Boomsma, Govert Steen (piloot), Wijbert Lindeman en Jan Beelaerts van Blokland, die met het toestel wegvlogen naar het Britse Broadstairs. Het toestel is vanuit Felixtown tot in 1944 ingezet voor clandestiene vluchten naar Nederland om verzetsstrijders op te halen. Uiteindelijk zijn de Fokkers in 1943 vervangen door Arado Ar 196 watervliegtuigen.Taak: |
Torpedobommenwerper |
|
Type: |
Fokker T.VIII W T.VIII W/G: Gemengde metalen en houten constructie, 19 gebouwd T.VIII W/M: Geheel metalen constructie, 12 gebouwd. T.VIII W/C: Grotere versie met sterkere motoren. Vijf besteld door Finland, 3 zeker afgebouwd voor Luftwaffe, later nog twee?. |
|
Type: |
Productie/MLD/RAF/Luftwaffe: |
36 stuks (T.VIII-W/G 19,
T.VIII-W/M 12 en T.VIII-W/C 5) onderstaande nummeringen en kentekens
bij de Luftwaffe zijn nog onzeker |
De volgende
nummeringen en kentekens zijn voor zover mogelijk geïdentificeerd: |
||
T.VIII W/G |
5609, R-1(MLD), AV958 (RAF) |
25 april 1939 in dienst. Op 10
mei 1940 te Scheveningen beschadigd en later naar Schellingwoude
overgebracht voor reparaties. Uitgeweken naar Engeland, onderdeel van
320 Squadron. 28 november 1940 afgeschreven na crash bij Sudbury. |
T.VIII W/G |
5601, R-2 (MLD) |
5 mei 1939 in dienst. Op 10 mei
vanaf Braassemermeer naar Scheveningen met bemanning Rombeek, Bakker en
Luyendijk. Vertrekken onverrichterzake terug naar Braassemermeer maar
worden gedwongen te landen na luchtgevecht boven Nieuwe Waterweg bij
Roozenburg. Bemanning steekt R-2 in brand en ontkomt aan Duitse
parachutisten. |
T.VIII W/G |
5611, R-3 (MLD), AV959 (RAF) |
27 juni 1939 in dienst. Op 10
mei 1940 uitgeweken naar Engeland vanuit Scheveningen met Nederlandse
politici. September 1940 afgeschreven. |
T.VIII W/G |
5612, R-4 (MLD) |
28 juli 1939 in dienst. Op 10
mei 1940 vertrokken van de Mok naar Scheveningen met piloot Jan
Uytenhoudt en boordwerktuigkundige Nic Kooiman. Bij taxie:en naar het
strand aangevallen door Messerschmitt Bf 109 (mogelijk Bf 110) waarbij
Jan Uytenhoudt sneuvelt en Nic Kooiman gewond raakt. R-4 vernield door
brand, Nic Kooiman overleed op 12 mei 1940. |
T.VIII W/G |
5613, R-5 (MLD) |
28 juli 1939 in dienst. Op 13
september 1939 bij vergissing neergeschoten door de Luftwaffe en
afgeschreven. Door dit voorval werd de Nederlandse rozet vervangen door
de Oranje driehoek. |
T.VIII |
5636, R-37, KD+GG, TD+CP
(Luftwaffe), FW-160 (Finland), |
Testvluchten (60) voor Finland
tussen 19 augustus 1940 en 15 november 1940. Finland bestelde order af
op 19 september 1940. Zwaar beschadigd tijdens een storm in Amsterdam
in november 1940. Op 1 oktober 1941 besloten deze en 5637 te verkopen
aan de RLM. Op 27 juli 1942 overgevlogen naar E-Stelle, Travemünde.
Opgeslagen en uiteindelijk afgeschreven op 18 februari 1943. |
T.VIII |
5637, R-38, KD+GH, TD+CQ
(Luftwaffe), FW-161 (Finland), |
Landuitvoering getest. Tot 7
november 1940 ahct testvluchten uitgevoerd voor Finland. Finland
bestelde order af op 19 september 1940. Op 1 oktober 1941 besloten deze
en 5636 te verkopen aan de RLM. Opnieuwe gestest op 14 april 1942 en
overgevlogen naar E-Stelle Travemünde. Opgeslagen en uiteindelijk op 18
februari 1943 afgeschreven. |
T.VIII W/G | 5638, R-6 (MLD), AV960 (RAF) |
10 mei 1940 in dienst. Onstnapt
naar Engeland. Op 28 november 1940 afgeschreven. |
T.VIII W/G |
5639, R-7 (MLD), AV961 (RAF) |
10 mei 1940 in dienst. Ontsnapt
naar Engeland. Nam op 16 oktober 1940 deel aan een geheime vlucht naar
het Tjeukermeer waarbij het toestel werd beschoten. Ontsnapt naar
Engeland. Op 28 november 1940 afgeschreven. |
T.VIII W/G |
5640, R-8 (MLD), AV962 (RAF) |
12 mei 1940 in dienst. Ontsnapt
naar Engeland. Afgeschreven op 1 september 1940. |
T.VIII W/G |
5641, R-9 (MLD), AV963 (RAF) |
10 mei 1940 in dienst. Ontsnapt
naar Engeland. Verongelukt tijdens een konvooivlucht boven de Ierse Zee
op 26 september 1940. |
T.VIII W/G |
5642, R-10 (MLD), AV964 (RAF) |
12 mei 1940 in dienst. Ontsnapt
naar Engeland. Gecrashed in de Ierse Zee op 26 juli 1940. |
T.VIII W/G |
5643, R-11 (MLD), AV965 (RAF) |
mei 1940 in dienst. Ontsnapt
naar Engeland. Afgeschreven op 28 november 1940. |
T.VIII W/G |
5644, R-12 (MLD), KD+GB
(Luftwaffe) |
Gebruikt voor wapentesten,
afgeschreen op 18 februari 1943. |
T.VIII W/G |
5645, R-13 (MLD) |
In maart 1941 afgeleverd aan
E-Stelle (See) Travemünde. |
T.VIII W/G |
5646, R-14 (MLD), TD+CA
(Luftwaffe) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), op 16 september 1941 verloren gegaan bij Falkonra, Milos,
Griekenland. Bemanning: Leutnant Rolf Wille (Beobachter, omgekomen),
Unteruffizier Karl Dorn (Flieger, omgekomen) en Oberfeldwebel Franz
Zimmermann (Beobachter, overleden aan verwondingen op 30 september
1941). |
T.VIII W/G |
5647, R-15 (MLD), TD+CB, 6I+MH
(Luftwaffe) |
Operationele testen 1. Staffel,
Küstenfliegergruppe 706 (juni - augustus 1941). 1. Staffel,
Aufklärungsgruppe 26 (See), 27 februari 1941 afgeschreven in
Griekenland voor onderdelen. |
T.VIII W/G |
5648, R-16 (MLD), TD+CC
(Luftwaffe) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), 27 februari 1941 afgeschreven in Griekenland voor onderdelen. |
T.VIII W/G |
5649, R-17 (MLD), TD+CD
(Luftwaffe) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
T.VIII W/G |
5650, R-18 (MLD), TD+CE, 6I+NH
(Luftwaffe) |
Operationele testen 1. Staffel,
Küstenfliegergruppe 706 (juni - augustus 1941). |
T.VIII W/G |
5651, R-19 (MLD), TD+CF
(Luftwaffe) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), 27 februari 1941 afgeschreven in Griekenland voor onderdelen. |
T.VIII W/M |
5652, R-20 (MLD), TD+CG, 6I+OH
(Luftwaffe) |
Operationele testen 1. Staffel,
Küstenfliegergruppe 706 (juni - augustus 1941). 1. Staffel,
Aufklärungsgruppe 26 (See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus
1942. |
T.VIII W/M |
5653, R-21 (MLD), TD+CH, 6I+PH
(Luftwaffe) |
Operationele testen 1. Staffel,
Küstenfliegergruppe 706 (juni - augustus 1941). 1. Staffel,
Aufklärungsgruppe 26 (See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus
1942. |
T.VIII W/M |
5654, R-22 (MLD) |
Opgeslagen bij de Luftzeugamt
(See) Travemünde en afgeschreven op 18 februari 1943. |
T.VIII W/M |
5655, R-23 (MLD) |
Opgeslagen bij de Luftzeugamt
(See) Travemünde en afgeschreven op 18 februari 1943. |
T.VIII W/M |
5656, R-24 (MLD) |
Opgeslagen bij de Luftzeugamt
(See) Travemünde en afgeschreven op 18 februari 1943. |
T.VIII W/M |
5657, R-25 (MLD), KD+GQ
(Luftwaffe) |
Op 6 mei 1941 gestolen in de
Minervahaven, Amsterdam, door Luitenant Govert Steen, Korporaal Evert
Willem Boomsma, Fokker TechnicusWijbert Lindeman en Luitenant Jan
Beelaerts van Blokland. Overgebracht naar Engeland. |
T.VIII W/M |
5658, R-26 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
T.VIII W/M |
5659, R-27 (MLD) |
|
T.VIII W/M |
5660, R-28 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
T.VIII W/M |
5661, R-29 (MLD) |
|
T.VIII W/M |
5662, R-30 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
T.VIII W/M |
5663, R-31 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
T.VIII W/C |
5664, R-32 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
T.VIII W/C |
5665, R-33 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
T.VIII W/C |
5666, R-34 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), verloren gegaan op 30 mei 1942 tijdens een testvlucht. |
T.VIII W/C |
5667, R-35 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
T.VIII W/C |
5668, R-36 (MLD) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See), gesloopt te Athene-Phaleron in augustus 1942. |
De volgende
Duitse kentekens zijn bekend en indien geïdentificeerd
aangegeven: |
||
KD+GB (5644, R-12) |
||
KD+GG (5636, R-37, FW-160, TD+CP) |
||
KD+GH (5637, R-38, FW-161, TD+CQ) |
Landuitvoering getest |
|
KD+GI |
||
KD+GK |
||
KD+GL |
||
KD+GM |
||
KD+GN |
||
KD+GO |
||
KD+GP |
||
KD+GQ (5657, R-25) |
6 mei 1941 ontsnapt naar Engeland |
|
TD+CA (5646, R-14) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
TD+CB (5647, R-15, 6I+MH) |
1. Staffel, Küstenfliegergruppe
706 (juni - augustus 1941) |
|
TD+CC (5648, R-16) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
TD+CD (5649, R-17) |
||
TD+CE (5650, R-18, 6I+NH) |
1. Staffel, Küstenfliegergruppe
706 (juni - augustus 1941) |
|
TD+CF (5651, R-19) |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
TD+CG (5652, R-20,6I+OH) |
1. Staffel, Küstenfliegergruppe
706 (juni - augustus 1941) |
|
TD+CH (5653, R-21, 6I+PH) |
1. Staffel, Küstenfliegergruppe
706 (juni - augustus 1941) |
|
TD+CL |
||
TD+CP (5636, R-37, FW-160, KD+GG) |
||
TD+CQ (5637, R-38, FW-161, KD+GH) |
Landuitvoering getest |
|
D1+AB |
Stab, Aufklärungsgruppe 26 (See) |
|
D1+KH |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
D1+LH |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
D1+MH |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
D1+NH |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
D1+OH |
1. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
D1+KL |
3. Staffel, Aufklärungsgruppe 26
(See) |
|
6I+MH (5647, R-15, TD+CB) |
1. Staffel, Küstenfliegergruppe
706 (juni - augustus 1941) |
|
6I+NH (5650, R-18, TD+CE) |
1. Staffel, Küstenfliegergruppe
706 (juni - augustus 1941) |
|
6I+OH (5652, R-20, TD+CG) |
1. Staffel, Küstenfliegergruppe
706 (juni - augustus 1941) |
|
6I+PH (5653, R-21, TD+CH) |
1. Staffel, Küstenfliegergruppe
706 (juni - augustus 1941) |
|
Units: |
||
D1 |
Stab, 1. Staffel, 3. Staffel,
Aufklärungsgruppe 126 (See). Griekenland |
|
6I |
Küstenfliegergruppe 706,
Seeaufklärungsgruppe 130 |
|