TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    Duitsland kreeg na de Eerste Wereldoorlog beperkingen opgelegd met betrekking tot het soort marineschepen dat het mocht bezitten en kon door de vele herstelbetalingen nagenoeg geen nieuwe schepen bouwen. Begin jaren 1930 werden de eerste grotere marineschepen gebouwd, de Deutschland-klasse. Deze schepen pasten precies binnen de beperkingen die het land opgelegd had gekregen. Gedurende jaren 1930 werden de beperkingen versoepeld waardoor Duitsland grotere en zwaarder bepantserde en bewapende schepen kon gaan bouwen. De eerste klasse die werd gebouwd, waren twee schepen van de Scharnhorst-klasse. Door de Duitsers werden deze schepen als slagschepen aangemerkt, de Britten zagen ze als slagkruisers.


    Scharnhorst in 1939 te Kiel nog voor aanpassing aan de boeg Bron: Bundesarchiv

    Definitielijst

    Eerste Wereldoorlog
    Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.

    Schepen in deze klasse

    Scharnhorst (1936)

    14 februari 1934: 1e kiellegging
    15 juni 1935: 2e kiellegging
    3 oktober 1936: tewaterlating
    7 januari 1939: aflevering
    26 december 1943: gezonken
    Gneisenau (1936)


    14 februari 1934: 1e kiellegging
    6 mei 1935: kiellegging
    8 december 1936: tewaterlating
    21 mei 1938: aflevering
    28 maart 1945: gezonken

    Geschiedenis

    Na de Eerste Wereldoorlog werd de Duitse marine enorm verkleind. Het enige wat de Duitsers mochten houden waren zes oude slagschepen uit de periode van voor de dreadnoughts, zes oude lichte kruisers en 24 torpedoboten. Deze schepen waren in de Eerste Wereldoorlog al verouderd en dus moesten er na de oorlog snel nieuwe schepen gebouwd worden. Er was echter erg weinig geld beschikbaar voor nieuwe schepen omdat Duitsland veel herstelbetalingen moest doen. De geallieerden hadden ook beperkingen aan de nieuw te bouwen schepen gesteld: ze mochten niet meer dan 10.000 ton meten en het kaliber hoofdbewapening mocht maximaal 28 cm zijn.


    Gneisenau met rechte boeg Bron: Public Domain (onbekend)

    In het begin van de jaren 30 werden de pantserschepen van de Deutschland-klasse gebouwd. Deze schepen voldeden aan de beperkingen van het Verdrag van Versailles en hadden een hoofdbewapening van zes 28 cm kanonnen. Daarna werden verschillende plannen voor hun opvolgers gemaakt. Deze schepen konden bijvoorbeeld een iets zwaardere hoofdbewapening krijgen (zoals 30 cm kanonnen). De ontwerpers mochten echter het formaat van de schepen niet vergroten, dus zouden de schepen waarschijnlijk ongeveer gelijkwaardig aan de schepen van de Deutschland-klasse worden.

    De tegenstanders in een toekomstige oorlog zouden waarschijnlijk de Fransen worden. Zij waren juist begonnen met de bouw van twee nieuwe slagkruisers, de Dunkerque en de Strasbourg. De ontwerpers wilden dat de Scharnhorst en de Gneisenau sterker zouden worden dan deze schepen.

    Toen het door de geallieerden werd toegestaan om de schepen groter te maken kon de echte ontwikkeling van de Scharnhorst-klasse beginnen. Er werd gekozen voor een hoofdbewapening van negen 28 cm kanonnen, waardoor de schepen zwaarder bepantserd konden worden. De schepen werden door de Duitsers officieel slagschepen genoemd. Ze hadden de bepantsering van een slagschip, de snelheid van een slagkruiser en het kaliber hoofdkanonnen van een slagkruiser. Daarom spraken met name de Britten over ‘slagkruisers’.


    Scharnhorst en Gneisenau Bron: Public Domain (onbekend)

    Beide schepen hadden na de indienststelling een rechte boeg. Deze werden echter kort daarna omgebouwd tot ‘klipperboegen’ of ‘Atlantische boegen’ omdat de schepen te veel water aan boord kregen wanneer ze op hoge snelheid voeren. Ook werden de posities van de ankers veranderd en werden de rechte schoorsteentoppen schuin gemaakt. De Scharnhorst en de Gneisenau bleken goede schepen te zijn. Het waren de enige oorlogsschepen die een actief vliegdekschip tot zinken hadden gebracht met kanonvuur. Ze voerden de meeste operaties samen uit. In totaal brachten ze 22 koopvaardijschepen en vier oorlogsschepen tot zinken met een totaal van 155.587 bruto registerton. De Scharnhorst werd in december 1943 tot zinken gebracht. De Gneisenau lag van 4 april 1942 tot 1943 in dok om omgebouwd te worden en werd op 28 maart 1945 als een blokkadeschip in Gotenhafen tot zinken gebracht.

    Definitielijst

    Eerste Wereldoorlog
    Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.
    geallieerden
    Verzamelnaam voor de landen / strijdkrachten die vochten tegen Nazi-Duitsland, Italië en Japan gedurende WO 2.
    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

    Technische gegevens

    Klasse: Scharnhorst-klasse
    Aantal in klasse: 2
    Land: Duitsland
    Type: Slagschip
    Scheepswerf: Scharnhorst: Reichsmarinewerft (later Kriegsmarinewerft), Wilhelmshaven
    Gneisenau: Deutsche Werke AG, Kiel
    Besteld: Scharnhorst: 25-01-1934
    Gneisenau: 25-01-1934
    Kiel gelegd: Scharnhorst: 14-02-1934 + 15-06-1935
    Gneisenau: 14-02-1934 + 06-05-1935
    Te water gelaten: Scharnhorst: 03-10-1936
    Gneisenau: 08-12-1936
    In dienst gesteld: Scharnhorst: 07-01-1939
    Gneisenau: 21-05-1938
    Schepen tot zinken gebracht: Scharnhorst: 10 schepen + 1 samen met Gneisenau
    Gneisenau: 15 schepen + 1 samen met Scharnhorst
    Einde: Scharnhorst: Tot zinken gebracht 26-12-1943
    Gneisenau: Tot zinken gebracht 28-03-1945
    Kosten: Scharnhorst: 143.471.000 miljoen Reichsmark
    Gneisenau: 146.174.000 Reichsmark
    Bemanning: Scharnhorst: 1.669-1.968 man
    Gneisenau: 1.669-1.840 man
    Vermogen: Scharnhorst: 161.764 shp
    Gneisenau: 153.897 shp
    Maximum snelheid: Scharnhorst: 31,65 knopen
    Gneisenau: 30,7 knopen
    Maximum bereik: Scharnhorst: 9.020 zeemijl bij 15 knopen
    7.100 zeemijl bij 19 knopen
    Gneisenau: 8.380 zeemijl bij 15 knopen
    6.200 zeemijl bij 19 knopen
    Lengte (over alles): 229,8 meter (234,9 meter vanaf 1939)
    Lengte (waterlijn): 226 meter
    Breedte: 29,55 meter
    Diepgang: (Beladen) 9,9 meter
    Waterverplaatsing: Standaard 34.850 ton / beladen 38.900 ton
    Aandrijving: 3 schroeven, 3 stoomturbines (Scharnhorst Brown Boveri, Gneisenau Deschimag)
    2 MAN 10-cilinder viertakt-diesels
    Bepantsering: Pantsergordel 300-350 mm
    Dek 80-95 mm
    Geschutstorens 300-360 mm
    Commandotoren 350 mm (maximaal)
    Bewapening: - 9 x 28 cm SK L/51 C/34 (3 x3)
    - 12 x 15 cm SK L/55 C/28 (6 x 2)
    - 14 x 10,5 cm SK L/65 C/33 (7 x 2)
    - 16 x 3,7 cm SK L/83 (8 x 2) luchtafweer
    - 10-38 x 2 cm SK MG L/64 (10-38 x 1) luchtafweer
    - 6 x 53,3 cm (2 x 3) torpedolanceerbuizen
    - 3 x Arado Ar 196 watervliegtuig, 1 katapult

    Definitielijst

    Slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.