Titel: | Zwartboek |
Acteurs: | Carice van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman e.a. |
Regisseur: | Paul Verhoeven |
Uitgebracht: | 2006 |
Verkrijgbaarheid: | DVD |
Omschrijving: |
Wanneer er een oorlogsfilm wordt gemaakt, ontstaat altijd het nodige tumult. Zeker als het een Nederlandse film betreft, die ook nog eens geregisseerd wordt door Hollywoodganger Paul Verhoeven. “Zwartboek ” vertelt het verhaal van de Joodse zangeres Rachel Stein. Aanvankelijk ondergedoken op een boerderij, lijkt ze in het najaar van 1944 via de Biesbosch te kunnen ontvluchten naar bevrijd België. Bij de vluchtpoging komt haar familie om het leven, evenals tal van andere rijke Joden. Rachel komt tot de conclusie dat ze niets meer te verliezen heeft en onder de schuilnaam Ellis de Vries wil ze proberen de zoon van een verzetsleider helpen te bevrijden. Daartoe gaat ze een relatie aan met een Duitse officier. Haar relatie met de officier krijgt een vreemde wending als hij er achter komt dat ze Joods is. Intussen beseft Rachel steeds meer dat haar vluchtpoging is verraden door een Nederlandse V-man. Met de zoektocht naar deze verrader krijgt het leven van Rachel weer een doel. “Zwartboek” is ‘inspired by true events’, wat wil zeggen dat Verhoeven en co-scenarist Gerard Soeteman zich hebben laten inspireren door gebeurtenissen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland hebben plaatsgevonden. Feitelijk snoert het meteen de mond van de critici die roepen dat de film historisch niet juist is. Dat hoeft ook niet, de film is fictie en is geen exacte weergave van de werkelijkheid, maar maakt dankbaar gebruik van de historische setting. Soeteman en Verhoeven hebben uitgebreid onderzoek gedaan om het verhaal dat zij wilden vertellen juist weer te geven. De doorbraak in het schrijfproces kwam, naar hun zeggen, op het moment dat ze besloten de Joodse vrouw Rachel Steiner de sleutelfiguur te laten zijn. “Zwartboek” is geen film over heldhaftigheden van het Nederlandse verzet. “Zwartboek” is een film over verraad. Binnen dit thema speelt het verhaal zich af van de Joodse vrouw Rachel Stein die niets meer te verliezen heeft na de brute moord op haar familie. In eerste instantie is haar enige doel het voorkomen van meerdere slachtoffers. Maar al snel wordt ze heen en weer geslingerd tussen wraak en liefde. Opvallend is dat de liefde tussen de Joodse Rachel en de Duitse officier Müntze niet of nauwelijks wordt uitgediept door Verhoeven. Een bewust keuze blijkt. Duidelijk wordt dat het Verhoeven gaat om de duistere kant van de menselijke ziel. Tegelijk maakt dat het ogenschijnlijk lastig om een oordeel te vellen over “Zwartboek”. Verhoeven lijkt met de film gevangen tussen zijn Hollywoodverleden en zijn hernieuwde band met de Europese cinema. Maar het streelt Verhoeven dat hij de donkere kanten laat zien. Hij geeft de kijker geen illusie. Confronterend, oftewel Verhoeven ten voeten uit. |
Beoordeling: | (...een oorlogsverleden zonder franje...) |