In 1930 werden aan de Werf Gusto te Schiedam en de werf van C. van der Giessen & Zonen in Krimpen aan den IJssel, totaal negen schepen van eenzelfde ontwerp gebouwd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij uit Amsterdam. De negen motorschepen genaamd Tomori, Tohiti, Tobelo, Tomohon, Toba, Toboali, Togian, Tosari en Toradja werden eind 1929 en begin jaren 1930 te water gelaten. Alle schepen dezen nog steeds dienst toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Een aantal schepen ging verloren of werd door de Japanners buit gemaakt.
m.s. Tomori (1929) |
10 juli 1929: kiellegging 31 oktober 1929: tewaterlating 15 maart 1930: aflevering 2 maart 1942: afgezonken eigen bemanning augustus 1944: gelicht en m.s. Sumatra Maru (1944) 28 oktober 1944: getorpedeerd (HMS Trenchant (S 91)) |
m.s. Toboali (1929) |
11 december 1929: tewaterlating maart 1930: aflevering 10 januari 1942: gestrand na beschadiging 18 juli 1944: gelicht en m.s. Aki Maru (1944) augustus 1945: teruggevonden 20 november 1948: m.s. Toboali juli 1958: m.s. Garuda Mas 1960: m.s. Pasir Mas 1964: m.s. Henrica 1965: m.s. Fresco 1966: m.s. Henrica 1966: m.s. King Moon 2 mei 1977: gesloopt |
m.s. Tomohon (1929) |
29 augustus 1929: kiellegging 24 december 1929: tewaterlating 1 mei 1930: aflevering 1 maart 1942: gezonken (Nowaki (Dai-99) en Arashi (Dai-100)) |
m.s. Togian (1930) |
24 januari 1930: tewaterlating maart 1930: aflevering 20 februari 1942: afgezonken door eigenbemanning ?: gelicht door Japan |
m.s. Toba (1930) |
29 augustus 1929: kiellegging 6 februari 1930: tewaterlating 8 juni 1930: aflevering 4 april 1942: charter Ministry of War Transport 29 november 1945: KPM 1958: m.s. Ban Ho Liong 1972: m.s. Tirta Karya 1984: verkocht? |
m.s. Tohiti (1930) |
1930: tewaterlating 1 mei 1930: aflevering 5 maart 1942: gezonken (bombardement) ?: gelicht door Japan december 1945: onherstelbaar terug gevonden |
m.s. Tosari (1930) |
11 maart 1930: tewaterlating april 1930: aflevering 30 maart 1942: charter Ministry of War Transport 3 november 1945: KPM 26 maart 1955: verkocht voor sloop 1955: m.s. Annabella 1958: m.s. Kintamani 1958: m.s. Kawi 27 oktober 1962: gezonken (storm) |
m.s. Toradja (1930) |
10 april 1930: tewaterlating mei 1930: aflevering 1 maart 1942: gezonken (Nowaki (Dai-99) en Arashi (Dai-100)) |
m.s. Tobelo (1930) |
13 augustus 1929: kiellegging 9 december 1930: tewaterlating 25 april 1930: aflevering 21 februari 1942: buitgemaakt door Japan februari 1942: m.s. Tobi Maru 1 juni 1945: getorpedeerd (HMS Tiptoe (P 332)) |
Eind jaren 1920 bestelde de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM) voor haar paketvaart in Nederlands-Indië negen schepen ter aanvulling van haar vloot. De scheepswerf van C. van der Giessen & Zonen in Krimpen aan den IJssel kreeg de opdracht vijf schepen te bouwen en de Werf Gusto in Schiedam vier. Hoewel alle schepen volgens hetzelfde ontwerp werden gebouwd konden er kleine verschillen optreden in afmetingen en gewichten.
De schepen hadden een lengte van 64,67 meter en een waterverplaatsing van 981 BRT wat een diepgang opleverde van 2,98 meter. Het type was gebouwd naar het ontwerp van Bureau Veritas, Klasse I. I. 3/3 P. 1.1. Ze waren iets groter dan een groep gelijkvormige schepen waarvan de naam begon met "Ti", de m.s. Tidore (1930) en m.s. Tinombo (1930). De schepen dij bij Gusto werden gebouwd ontvingen een 500pk motor van Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G. terwijl de schepen gebouwd bij van der Giessen een 500pk motor van Sulzer A.G. kregen.
Alle negen schepen werden in 1930 in dienst genomen bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren allen nog in gebruik en in december 1941 aanwezig in Nederlands-Indië. Twee schepen gingen bij de strijd definitief verloren. De m.s. Tomohon (1929) en de m.s. Toradja (1930) waren onderweg van Tjilatjap naar Colombo en werden op 1 maart 1942 tot zinken gebracht door de torpedobootjagers Nowaki (Dai-99) en Arashi (Dai-100), op dat moment deel uitmakend van een smaldeel met de Zware-kruiser Takao (1930). De m.s. Tomori (1929), m.s. Toboali (1929), m.s. Togian (1930), m.s. Tohiti (1930) en m.s. Tobelo (1930) gingen verloren of werden buitgemaakt door Japan maar werden allen met meer of minder succes gelicht door de Japanners. De m.s. Tomori (1929) (als m.s. Sumatra Maru) en m.s. Tobelo (1930) (als m.s. Tobi Maru) gingen vervolgens verloren door torpedering door Britse onderzeeboten. Alleen de m.s. Toboali (1929) (als m.s. Aki Maru) werd na de Tweede Wereldoorlog terug gevonden en kon weer in gebruik worden genomen. De m.s. Toba (1930) en m.s. Tosari (1930) wisten uit Nederlands-Indië te ontsnappen en werden vanaf 1942 gecharterd door het Ministry of War Transport. Als zodanig overleefden slechts drie van de negen schepen de Tweede Wereldoorlog en gingen weer voor de KPM varen.
Klasse: | Tomori-klasse (1929) / Bureau
Veritas, Klasse I. I. 3/3 P. 1.1. |
Aantal in klasse: |
9 |
Land / Maatschappij: |
Nederland / Koninklijke
Paketvaart Maatschappij (KPM) |
Type: |
Vrachtschepen / Paketboot |
Waterverplaatsing: |
983 BRT / 979 BRT 576 DWT / 571 DWT |
Lengte: |
64,67 meter / 61,93 meter |
Breedte: |
10,42 meter / 10,41 meter |
Diepgang: |
2,98 meter / 3,51 meter |
Aandrijving: |
1x Sulzer 7 cilinder of 1x MAN 7 cilinder 1 schacht 500 pk |
Snelheid: |
9 knopen (16,67 km/u) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/h) |
Bewapening: |
geen |
Bemanning: |
? (550-560 passagiers) |