Het Nederlandse vrachtschip m.s. Tomori (1929) werd op 2 maart 1942 door de eigen bemanning tot zinken gebracht in een poging het schip uit handen te houden van de Japanse bezetters van Nederlands-Indië. In augustus 1944 werd het schip door de Japanners gelicht, gerepareerd en in de vaart gebracht als m.s. Sumatra Maru (1944). Op 28 oktober 1944 werd de Sumatra Maru in de haven van Phuket, Thailand, tot zinken gebracht door Britse duikers met Chariot bemande torpedo's, gelanceerd van de Britse onderzeeboot HMS Trenchant (S 91).
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven Krimpen aan de IJssel |
10 juli 1929 |
31 oktober 1929 |
15 maart 1930 |
28 oktober 1944 (gezonken) |
Bouwnummer : 602 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
15 maart 1930 |
2 maart 1942 |
m.s. Tomori, N.V.
Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia |
||
augustus 1944 |
28 oktober 1944 |
m.s. Sumatra Maru |
De Nederlandse vrachtvaarder m.s. Tomori werd besteld als schip in de zogenaamde Tomori-klasse, maar formeel aangemerkt als Bureau Veritas, Klasse I. I. 3/3 P. 1.1.. De kiel voor het schip werd als bouwnummer 602 op 10 juli 1929 gelegd aan de werf van N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven in Krimpen aan de IJssel. Op 31 oktober 1929 werd het schip te water gelaten en op 15 maart 1930 afgeleverd aan de opdrachtgever de N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, die het schip inschreef te Batavia, Nederlands-Indië.
Op 2 maart 1942 liet de eigen bemanning, het schip zinken op de rede van Soerabaja, in een poging het schip uit handen van de Japanners te houden. In augustus 1944 werd het schip echter alsnog gelicht door de Japanners. Na reparatie brachten zij het schip als m.s. Sumatra Maru in dienst. Het schip werd onder andere als troepentransportschip ingezet.[1]
Op 28 oktober 1944 werd de Sumatra Maru in de haven van Phuket, Thailand tot zinken gebracht door Britse duikers die met Chariot bemande "torpedo's" de haven waren binnen gedrongen. Ze waren gelanceerd vanaf de Britse onderzeeboot HMS Trenchant (P 331). Op 20 oktober had HMS Trenchant de haven van Ceylon verlaten met aan beide zijden, vastgebonden aan haar ballasttanks, twee Chariot Mk II minionderzeeboten. Beide Chariot's werden om 22.00 uur op 27 oktober 'gelanceerd'. De scheepjes waren gedoopt tot 'Tiny' en 'Slasher', waarbij Tiny zich most richten op de Sumatra Maru en Slasher zich op de Volpi, een kleiner vrachtschip. Bij de aanval werd de Sumatra Maru tot zinken gebracht en de Volpi ernstig beschadigd. Beide Chariot's wisten de HMS Trenchant weer te bereiken waarna ze echter moesten worden afgezonken vanwege de nabijheid van een Japanse patrouilleboot. HMS Trenchant wist zonder problemen te ontkomen.[2]
Naam: | m.s. Tomori / m.s. Sumatra Maru |
Callsign/Registratie: |
THRJ / PKHD (1934) |
Bouwer: |
N.V. C. van der Giessen &
Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel |
Bouwnummer: |
602 |
Type/Klasse: |
Koopvaardijschip / Tomori-klasse |
Waterverplaatsing: |
ontwerp: 983t BRT standaard 684t netto |
Lengte: |
61,97 meter |
Breedte: |
10,39 meter |
Diepgang: |
3,54 meter |
Aandrijving: |
Gebr. Sulzer A.G. dieselmotor 12 Kampon boilers 500 shp (? kW) 1 schachten |
Snelheid: |
9 knopen (16,67 km/u) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/h) |
Bewapening: |
Geen (in Japanse dienst onbekend) |
Bemanning |
? (550-560 passagiers) |