TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De Type I U-boot U 26 (1936) werd in mei 1936 in dienst genomen en was tijdens de Tweede Wereldoorlog direct of indirect verantwoordelijk voor het tot zinken brengen van 12 vijandelijke schepen. Op 1 juli 1940 werd de U 26 door dieptebommen dusdanig beschadigd dat het naar de oppervlakte moest komen. Nadat de bemanning het schip had verlaten werd het uiteindelijk door een luchtaanval tot zinken gebracht

Definitielijst

U-boot
Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

Gegevens


U 26 Bron: Public Domain (onbekend)
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
DeSchiMAG AG Weser,
Bremen
1 augustus 1935
14 maart 1936
11 mei 1936

1 juli 1940
(gezonken)
Bouwnummer : 904





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

11 mei 1936

U 26, Unterseebootsflottille Saltzwedel


31 december 1939
U 26, Unterseebootsschulflottille

1 januari 1940
1 juli 1940
U 26, 2. Unterseebootsflottille

Geschiedenis

De kiel voor U 26 werd als bouwnummer 904 op 1 augustus 195 gelegd aan de werf van DeSchiMAG AG Weser in Bremen. Het schip werd op 14 maart 1936 te water gelaten en op 11 mei in dienst genomen onder bevel van Kapitänleutnant Werner Hartmann. Het schip was een onderzeeboot uit de Type I U-boot reeks, ook wel aangeduid als Type IA U-boot. Nadat het schip operationeel was werd het ingedeeld bij de Unterseebootsflottille Saltzwedel.[1][2]

Tussen augustus 1939 en juni 1940 nam het schip deel aan zeven operationele missies. Hierbij werden elf vrachtschepen tot zinken gebracht en twee beschadigd.[3]

Naam:
Gevolg:
Land:
Datum:
Patrouille:
Vrachtschip m.s. Alex van Opstal (1937) (5.965 BRT)
Gezonken (mijn)
België
15 september 1939
1e
Korvet HMS Kittiwake (L30) (530 BRT)
Beschadigd (mijn)
Groot-Brittannië
18 september 1939
1e
Vrachtschip s.s. Binnendijk (1921) (6.873 BRT)
Gezonken (mijn)
Nederland
7 oktober 1939
1e
Vrachtschip s.s. Elena R. (1917) (4.576 BRT)
Gezonken (mijn)
Griekenland
22 november 1939
1e
Vrachtschip s.s. Loire (1928) (4.285 BRT)
Gezonken (torpedo)
Frankrijk
13 november 1939
2e
Vrachtschip d.s. Nidarholm (1919) (3.482 BRT)
Gezonken (torpedo)
Noorwegen
12 februari 1940
3e
Vrachtschip s.s. Langleeford (1925) (4.622 BRT)
Gezonken (torpedo)
Groot-Brittannië
14 februari 1940
3e
Vrachtschip d.s. Steinstad (1912) (2.476 BRT)
Gezonken (torpedo)
Noorwegen
15 februari 1940
3e
Vrachtschip m.s. Cedarbank (1925) (5.159 BRT)
Gezonken (torpedo)
Groot-Brittannië
21 april 1940
4e
Vrachtschip s.s. Frangoula B. Goulandris (1918) (6.701 BRT)
Gezonken (torpedo)
Griekenland
29 juni 1940
5e
Vrachtschip s.s. Belmoira (1928) (3.214 BRT)
Gezonken (torpedo)
Noorwegen
30 juni 1940
5e
Vrachtschip s.s. Merkur (1913) (1.291 BRT)
Gezonken (torpedo)
Esltand
30 juni 1940
5e
Vrachtschip s.s. Zarian (1938) (4.871 BRT)
Beschadigd (torpedo)
Groot-Brittannië
1 juli 1940
5e


'Portret' van de U 26 Bron: Public Domain (onbekend)

Tijdens haar eerste operationele vaart vanaf 29 augustus 1939, werd U 26 ingezet op en rond de Atlantische Oceaan ter ondersteuning van de invasie in Polen. Hiertoe had de onderzeeboot opdracht de have van Portland te blokkeren met een mijnenveld. De eerste twee pogingen een mijnenveld te leggen mislukten door intensive anti-onderzeeboot patrouilles. Een derde poging lukte echter wel. Na het mijnenleggen werd de onderzeeboot opgejaagd door Britse onderzeebootjagers en moest diep duiken waardoor enige communicatie onmogelijk was. Omdat in Groot Brittannië werd gemeld dat een mijnen leggende Duitse onderzeeboot tot zinken was gebracht, nam de Kriegsmarine aan dat dit U 26 was. Omdat het schip mogelijk in ondiep water gezonken zou zijn met aan boord een Enigma toestel besloot men uit voorzorg de Enigma instellingen te wijzigen en mijnen leggende onderzeeboten niet meer met een Enigma machine uit de rusten. U 26 was echter weten te ontkomen en kon haar succes rapporteren. Op 26 september 1939 liep de U 26 de haven van Wilhelmshaven weer binnen. In het door U 26 gelegde mijnenveld zouden drie vrachtschepen (m.s. Alex van Opstal (1937), s.s. Binnendijk (1921) en s.s. Elena R. (1917)) door mijnen tot zinken worden gebracht en werd het korvet HMS Kittiwake (L30) ernstig beschadigd.[4]

De tweede patrouille werd aangevangen op 22 oktober 1939. U 26 behoorde hierbij tot een groep onderzeeboten dat moest proberen via de Straat van Gibraltar tot de Middellandse Zee door te dringen. De groep bestond uit de U 25 (1936), U 26 en de Type VIIb U-boot U 53 (1939). Het plan lukte en in de Middellandse Zee wist het schip een ongeïdentificeerd vrachtschip te torpederen. Algemeen werd aangenomen dat dit het op 13 november 1939 verdwenen Franse vrachtschip s.s. Loire (1928) was. Vanwege de toenemende vijandelijke anti-onderzeeboot patrouilles trok U 26 zich terug en kwam op 5 december 1939 weer aan in Wilhelmshaven.[5][6]

Voor haar derde patrouille liep het schip op 29 januari 1940 Wilhelmshaven uit. Het eerste slachtoffer werd gemaakt op 12 februari 1940 toen de Noorse d.s. Nidarholm (1919) tot zinken werd gebracht. Op 14 februari 1940 volgde de Britse vrachtvaarder s.s. Langleeford (1925) en op 15 februari werd afgesloten met de Noorse d.s. Steinstad (1912). Op 1 maart 1944, na 33 dagen op zee keerde her schip terug in Wilhelmshaven.

Een vierde patrouille vond plaats van 13 april 1940 tot en met 25 april 1940. Tijdens deze korte operatie ten behoeve van operatie Weser (Weserübung), werd de Britse m.s. Cedarbank (1925) op 21 april tot zinken gebracht.

Tijdens haar laatste missie, in gevecht met konvooi OA 175, werd U 26 aangevallen door HMS Rochester (L50) en HMS Gladiolus (K34). U 26 had, onder bevel van Heinz Scheringer, eind juni 1940 haar wachtpositie in de Western Approaches bereikt. Het was Scheringer gelukt drie vrachtschepen (s.s. Frangoula B. Goulandris (1918), m.s. Belmoira (1928) en s.s. Merkur (1913)) tot zinken te brengen en een vierde (s.s. Zarian (1938)) te beschadigen tot het werd aangevallen en beschadigd door HMS Gladiolus (K34). Beschadigd door dieptebommen, werd U 26 naar de oppervlakte gedwongen en aangevallen door HMS Rochester (L50) die haar probeerde te rammen. Toen U 26 dit probeerde te ontwijken door alsnog te duiken werd het door een Short Sunderland toestel van het Australische No. 10 Squadron onder bevel van W.M. Gibson gebombardeerd. Scheringer besloot naar de oppervlakte te komen, gaf bevel het schip te verlaten en af te laten zinken. Op 1 juli 1940 ging hierbij het schip ten onder voordat de Geallieerden haar nogmaals konden aanvallen. De bemanning werd opgepikt door HMS Rochester.[7][8]


U 26 aangevallen door Short Sunderland, No. 10 Squadron, Flight Lieutenant W.N. Gibson, 1 juli 1940 Bron: Australian War Memorial 128165

Definitielijst

Enigma
Cryptografische (de)coderingsmachine. In gebruik bij de Duitsers gedurende de oorlog. Enigma werd gekraakt door de Engelsen, geholpen door de Polen, waardoor veel Duitse (militaire) informatie bij hen vooraf bekend was.
Geallieerden
Verzamelnaam voor de landen / strijdkrachten die vochten tegen Nazi-Duitsland, Italië en Japan gedurende WO 2.
invasie
Gewapende inval.
Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.
torpedo
Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
U-boot
Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

Technische gegevens

 Naam: U 26
 Callsign/Registratie:

 Bouwer:
DeSchiMAG AG Weser Bremen
 Bouwnummer:
904
 Type/Klasse:
Onderzeeboot / Type I U-Boot (Ia)
 Waterverplaatsing:
862 t (848 long tons) aan de oppevlakte
982 t (966 long tons) onder water
712 t standaard
 Lengte:
72,39 meter
 Breedte:
6,21 meter
 Diepgang:
4,30 meter
 Aandrijving:
2x MAN M 8 V 40/46 8-cylinder diesel motoren
2.900 - 3.080 PS (2.860 - 3.040 shp / 2.130 - 2.270 kW)
2x BBC GG UB 720/8 elektromotoren
1.000 PS (990 shp / 740 kW)
 Snelheid:
17,7 - 18,6 knopen (32,8 - 34,4 km/h) boven water
8,3 knots (15,4 km/h) onder water
 Bereik:
14.600 km bij 10 knopen (19 km/h) boven water
144 km bij 4 knopen (7,4 km/h) onder water
 Duikdiepte:
200 m
 Bewapening:
6x 533 mm torpedolanceerbuizen (vier boeg, twee hek)
22x 533 mm torpedo's
1x 10.5 cm SK C/32 kanon
1x 20 mm luchtafweergeschut
 Bemanning
43

Definitielijst

kanon
ook bekend als Kanone (Du) en Gun (En). Wordt vaak gebruikt om allerlei geschut aan te duiden. Eigenlijk slaat de term op vlakbaan geschut. Wordt gekenmerkt door een langere loop en grotere dracht.
torpedo
Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
U-Boot
Duitse benaming voor onderzeeboot. Duitse U(ntersee)-boten hebben tot in mei 1943 een belangrijke rol gespeeld in de oorlogvoering. Ook veel vracht- en passagiersboten werden door deze sluipmoordenaars van de zee getorpedeerd en tot zinken gebracht.

Bevelhebbers

Kapitänleutnant Werner Hartmann (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse Oudste Categorie)
11 mei 1936
Kapitänleutnant Oskar Schomburg (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse Oudste Categorie) 1 oktober 1938
Kapitänleutnant Klaus Ewerth (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse Oudste Categorie) augustus 1939
Korvettenkapitän Heinz Scheringer (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
4 januari 1940 - 1 juli 1940

Noten

  1. Kittel & Graf, 2015, pag. 16
  2. Blair, 2010, pag. 44
  3. Kittel & Graf, 2015, pag. 16
  4. Blair, 2020, pag. 56
  5. Blair, 2020, pag. 152-153
  6. Busch, 1996, pag. 28
  7. Kittel & Graf, 2015, pag. 16
  8. Blair, 2020, pag. 170-171

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
22-02-2022
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde boeken

History of the U-Boot
Hitler's U-Boat War