Op 26 maart 1935 kwam de K VI samen met de K VII in Nederlands-Indië aan en werd ingedeeld bij de Onderzeeboot divisie III. Op 25 december 1941 werd de K VI tot zinken gebracht.
Op 31 ei 193 werd bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM), de kiel gelegd voor bouwnummer 169 gelegd. Op 8 april 1933 werd Hr. Ms. K XVI te water gelaten en op 30 januari 1934 in dienst gesteld. Het voor Nederlands-Indië bestemde schip vertrok op 7 januari 1935, in gezelschap van de Hr. Ms. K XVII naar de Oost.[1][2]
De schepen arriveerden op 26 maart 1935 in Padang, Sumatra. Beide werden net als haar zusterschepen Hr. Ms. K XIV en Hr. Ms. K XV ingedeeld bij de Onderzeeboot Divisie III. De gehele divisie werd in november 1941, vanwege de oorlogsdreiging, verplaatst naar Tarakan.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië, opereerde de III Divisie aanvankelijk in de Straat van Makassar en later in de Zuid-Chinese Zee. Op 24 december 1941 lukte het Hr. Ms. K XVI om de Japanse torpedobootjager Sagiri met twee torpedo's te raken. Hierop brak aan boord van de Sagiri brand uit wat leidde tot explosies van de eigen munitie, waarop het schip zonk. De K XVI werd de volgende dag opgemerkt door de Japanse onderzeeboot I-166 (toen nog aangeduid als I-66). De I-166 bracht op 25 december met één torpedo de onfortuinlijke Nederlander tot zinken in de Zuid-Chinese Zee.[3]
In oktober 2011 werd het wrak van de K XVI na een tip van een visser, door een Australisch-Singaporees duikteam teruggevonden boven Borneo.
Naam: | Hr. Ms. K XVI |
Callsign/Registratie: |
K XVI |
Bouwer: |
Rotterdamsche Droogdok
Maatschappij, Rotterdam |
Bouwnummer: |
169[4] |
Type/Klasse: |
Onderzeeboot / K XIV-klasse |
Waterverplaatsing:[5] |
1.045 ton onder water 865 ton bovenwater |
Lengte: |
73,64 meter[6] |
Breedte: |
6,51 meter[7] |
Diepgang: |
3,93 meter[8] |
Aandrijving: |
2 8-cylinder M.A.N. Dieselmotoren Diesels: 1600 pk, Electro: 430 pk[9] |
Snelheid:[10] |
17 knopen (31,48 km/u) bovenwater 9 knopen (16,67 km/u) onderwater |
Bereik: |
19.000 km (bij 12 knopen)
bovenwater 28 km (bij 8,5 knopen) onderwater |
Bewapening:[11] |
8x 533 mm torpedolanceerbuizen
(4 boeg, 2 hek, 2 middenschip) 1x 88 mm dek geschut 2x1 40 mm machinegeweren |
Bemanning |
38[12] |
Luitenant ter Zee 1e Klasse
Johan Adolf Frederik Knoops |
23 december 1939 |
Luitenant ter Zee 1e Klasse
Louis Jan Jarman |
23 april 1941 - 25 december 1941 |