Om de grotere Type 97 Chi-Ha tanks te kunnen vervoeren werden de Toku-Daihatsu-klasse Japanse landingsvaartuigen ontwikkeld. Met de vaartuigen konden 100 manschappen, een middelzware tank of twee lichte tanks worden vervoerd
De Toku-Daihatsu-klasse was 17 meter lang. Het schip was in feite een verlengde versie van de Daihatsu-klasse (14m). Het model werd in 1940 ontwikkeld op basis van de Daihatsu-klasse landingsvaartuigen. De romp was opgebouwd uit metaal en werd aangedreven door een diesel motor. Het landingsvaartuig kon een middelzware tank of twee acht ton tanks dragen, maar eventueel ook 100 manschappen vervoeren. Voor zover bekend werden 163 exemplaren door de Japanse marine besteld. Het is echter niet bekend hoeveel er werden afgeleverd.[1][2]
De landingsvaartuigen werden, meestal gecombineerd met kleiner landingsvaartuigen, getransporteerd door grotere depotschepen voor landingsvaartuigen. Tijdens de strijd bij Guadalcanal werden deze landingsvaartuigen ook meegevoerd door daartoe omgebouwde torpedobootjagers van de Momi-klasse en Mutsuki-klasse. Door de Amerikanen werd dit type aangeduid als de Super Type A Landing Craft.[3][4]
Klasse: | Toku-Daihatsu-klasse |
Aantal in klasse: |
163 besteld |
Land: |
Japan |
Type: |
Landingsvaartuig |
Waterverplaatsing: |
35 Ton |
Lengte: |
17,65 meter |
Breedte: |
3,72 meter |
Diepgang: |
1,01 meter |
Aandrijving: |
Dieselmotor, 150 pk |
Snelheid: |
11 knopen (20,4 km/u) |
Bereik: |
185 km (bij 7,5 knopen) |
Bewapening: |
1x zware machinegeweren of 2x lichte machinegeweren of 3x 25mm/60 luchtafweergeschut |
Bemanning: |
15 ( 1x Type 97 Chi-Ha 15,6 ton
tank of
100 manschappen) |