De m.v. Adula was één van de negen Shell olietankers die tot Merchant Aircraft Carrier (MAC-schip) werd omgebouwd in de zogenaamde Rapana-klasse. Het schip was in 1937 als olietanker bij Blythswood in Glasgow gebouwd. Eind 1943 werd het schip omgebouwd tot MAC-schip en in februari 1944 als zodanig in gebruik genomen. Na de Tweede Wereldoorlog werd het vliegdek verwijderd en deed het weer als olietanker m.v. Adula dienst tot het in 1953 werd gesloopt.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
Blythswood Shipbuilding Co., Glasgow |
28 januari 1937 |
maart 1937 |
15 mei 1953 |
|
Bouwnummer : 44 |
||||
Ombouw: |
||||
Silley Cox & Co., Falmouth[1] |
||||
Indeling: |
Data: |
Naam: |
Eigendom: |
|
maart 1937 |
m.v. Adula |
Anglo-Saxon Petroleum Company |
||
februari 1944 |
m.v. Adula (MQ) |
Anglo-Saxon Petroleum Company |
||
1946 |
m.v. Adula |
Anglo-Saxon Petroleum Company |
De olietanker m.v. Adula werd op 28 januari 1937 tewatergelaten en bij Blythswood in Glasgow en kwam in maart 1937 in dienst bij de Anglo-Saxon Petroleum Company van Royal Dutch / Shell[2].
Het schip werd aangewezen al één van de negen Shell olietankers die werden verbouwd tot Merchant Aircraft Carrier binnen de zogenoemde Rapana-klasse. Eind 1943 werd het schip bij Silley Cox & Co. in Falmouth omgebouwd en kwam in februari 1944 als zodanig in dienst. Tijdens haar dienst als MAC schip dienden Fairey Swordfish toestellen van onder andere No. 836 Merchant Aircraft Carrier P Flight en T Flight aan boord[3]. Als olietanker en MAC-schip nam de m.v. Adula deel aan 76 konvooien.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip weer terug verbouwd tot olietanker en ging weer varen voor Shell tot het op 15 mei 1953 voor sloop werd aangeboden bij Briton Ferry[4].
Technische gegevens: |
||
Naam: | m.v. Adula |
|
Callsign/Registratie: |
MQ / 165435 |
|
Bouwer: |
Blythswood Shipbuilding Co., Glasgow |
|
Bouwnummer: |
44 |
|
Type/Klasse: |
Olietanker, MAC-schip /
Rapana-klasse |
|
Waterverplaatsing: |
8.040 ton (bruto) |
|
Lengte: |
142 meter (bouw) / 147,14
(verbouw) |
|
Breedte: |
18 meter |
|
Diepgang: |
8,38 meter |
|
Aandrijving: |
Sulzer dieselmotor 3.500 bhp (2.600 kW) 1 schacht |
|
Snelheid: |
13 knopen (24 km/u) |
|
Bewapening: |
1x 4 inch (100 mm) 8x 20 mm Oerlikon kanonnen 3x Fairey Swordfish toestellen |
|
Bemanning: |
? |