De m.v. Mulcra werd in 1942 in gebruik genomen door de U.S. Army Small Ships Section als transportschip voor wapens. De Amerikanen gebruikten het schip tot in april 1945 waarna het werd overgedragen aan de Royal Australian Navy. Zij namen het schip als HMAS Mulcra gebruikte de Australische Marine het schip voor hetzelfde doel als de Amerikanen.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
Svendborg Skibsvaerft, Svendborg, Denemarken |
1925[1] |
? |
? |
1961 (m.v. La Trinidad) |
Bouwnummer : |
||||
Data: |
Naam: |
|||
Indeling: |
1925 |
13 november 1942 |
Vrachtvaarder m.v. Mulcra, Adelaide Steamship Company |
|
13 november 1942 |
18 april 1945 |
Armament Stores Carrier U.S. Army Small Ships Section m.v. Mulcra (S-141), United States Army Transport Service |
||
11 juni 1945 |
10 januari 1946[2] |
Armament Stores Carrier HMAS Mulcra (S-141), Royal Australian Navy |
||
10 januari 1946 |
1961[3] |
Vrachtvaarder m.v. Mulcra, Adelaide Steamship Company |
||
1961 |
1964 |
Vrachtvaarder m.v. La Trinidad, Hong Kong[4] |
||
1964 |
1973[5] |
Vrachtvaarder m.v. Tasanee, Panama[6] |
||
1973 |
1975[7] |
Vrachtvaarder m.v. Andes, Panama[8] |
||
1975 |
1976 (sloop)[9] |
Vrachtvaarder m.v. Veng-An, ?[10] |
De kiel voor het vrachtschip m.v. Mulcra was in 1925 bij de Svendborg Skibsvaerft in Svendborg, Denemarken gelegd voor de Adelaide Steamship Company uit Adelaide, Australië[11]. Het schip werd vanaf 1926 ingezet in de wateren rond Australië zelf.[12]
Op 13 november 1942 nam de United States Army Transport Service[13] het schip in dienst als Armament Stores Carrier. Op 24 maart 1943 werd het schip gesignaleerd in konvooi MB 1 van Port Moresby (Nieuw Guinea) naar Fall River (Nieuw Guinea), waar het op 26 maart 1943 aankwam. Dit konvooi bestond uit slechts twee schepen, naast de Mulcra nog de Henry Dearborn. Diezelfde dag vertrok het schip met konvooi PG 52 door naar Sydney (Australië), waar het op 29 maart 1943 aankwam. Dit konvooi bestond uit acht schepen. In januari 1944 bevond de Mulcra zich bij Task Force 76.5.3 in Milne Bay in gezelschap van de USS Tulsa (PG-22), HMAS Arunta (L30) en USS LST-453[14]. De Mulcra werd door de Amerikanen gebruikt tot 28 april 1945[15].
In sterk verwaarloosde staat werd het op 28 april 1945[16] overgenomen door de Royal Australian Navy die het in dienst nam als Armament Stores Carrier HMAS Mulcra[17]. Op 11 juni 1945[18] werd het schip formeel in dienst genomen en na enig onderhoud kon het schip op 15 juli[19] aan haar proefvaart voor de Royal Australian Navy beginnen. Nog diezelfde dag vertrok de HMAS Mulcra naar Madang, Nieuw Guinea[20] met voorraden voor het Australische leger. Door een brand aan boord, diverse technische defecten en zwaar weer bereikte het schip pas op 25 juli Madang[21].
Op 5 augustus vertrok de Mulcra naar Langemak Bay voor een nieuwe lading[22]. Hier kwam het schip op 6 augustus aan en kon op 9 augustus uitvaren naar Lae, waar dezelfde avond al werd binnen gelopen. Door een defecte generator kon de lading maar langzaam worden gelost en toen op 13 augustus de generator was vervangen kon het lossen voortgang vinden[23]. Hier was men nog mee bezig toen op 1 augustus 1945 het bericht kwam van de Japanse overgave[24].
Op 23 augustus 1945[25] keerde de Mulcra terug in Madang om pas weer op 8 september uit te varen naar Torokina in Bougainville. Hierbij werden de Motor Launches HMAS ML 427 en HMAS ML 428 op sleeptouw genomen[26]. Vanwege slecht weer de volgende dag moest de sleepkabel worden los gemaakt en vertrokken de Motor Launches op eigen kracht verder naar Finschafen. HMAS Mulcra kwam op 12 september 1945[27] aan in Torokina. Na het lossen van de lading werd weer uitgevaren om de twee Motor Launches wederom op sleeptouw te nemen. Slecht weer op 19 september[28] dwong de drie schepen Port Moresby binnen te varen. Op 21 september werd een hernieuwde poging gewaagd die wederom moest worden onderbroken wegens motorproblemen aan boord van HMAS Mulcra. Na reparaties kon op 27 september Cairns, Queensland worden bereikt[29].
De opvolgende periode bleef het schip technische problemen ondervinden. Op 11 oktober werden wederom twee Motor Launches getransporteerd, dit keer naar Brisbane[30]. De overtocht verliep probleemloos en de schepen kwamen op 16 oktober aan in de haven van Brisbane. HMAS Mulcra bleef de maanden daarna dergelijke tochten varen waarbij voorraden en kleinere schepen werden overgebracht. Op 8 december 1945[31] voer het schip uit naar Port Adelaide. Tijdens de overtocht werden wederom motor problemen ondervonden. Toch wist het schip op 14 december 1945[32] Adelaide te bereiken hoewel door motor uitval het laatste stuk de hulp van een sleepboot moest worden ingeroepen.
Begin 1946 lag het schip aan de Naval Wharf, ‘D’ Berth, in Port Adelaide[33] waar het werd ontdaan van alle marine onderdelen en weer geschikt werd gemaakt als koopvaardijschip. Na overdracht aan de Adelaide Steamship Company op 10 januari 1946 ging het schip eerst het dok in voordat de maatschappij het weer in dienst nam[34].
De Adelaide Steamship Company bleef met de m.v. Mulcra varen tot het in 1961 werd verkocht aan Hong Kong[35]. Hier werd het in deinst genomen als m.v. La Trinidad. In 1964 kwam het schip als m.v. Tasanee onder Panamese vlag. Er volgden nog naamswijzigingen in m.v. Andes en m.v. Veng-An tot het schip in 1976 werd gesloopt[36].
Voor zover bekend nam de m.v. Mulcra deel aan de volgende oorlogsvaarten/konvooidiensten:
Konvooi: |
Route: |
Data: |
MB 1/2 |
Port Moresby - Fall River |
24 maart 1943 - 26 maart 1943 |
PG 52 |
Caloundra - Sidney |
26 maart 1943 - 29 maart 1943 |
Naam: | HMAS Mulcra |
|
Callsign/Registratie: |
S-141 |
|
Bouwer: |
Svendborg Skibsvaerft, Svendborg, Denemarken |
|
Bouwnummer: |
? |
|
Type/Klasse: |
Koopvaardijschip /
Armament Stores Carrier |
|
Waterverplaatsing: |
1.168 lt (1.200 t)[37] 1.462 DWT |
|
Lengte: |
64,74 meter |
|
Breedte: |
10,41 meter |
|
Diepgang: |
4,52 meter |
|
Aandrijving |
Burmeister & Wain |
|
Snelheid: |
10 knopen (18,52 km/u) maximaal |
|
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
|
Bewapening: |
1x1 40mm Mk I Bofors (achterdek) 2x2 12,7mm Browning machinegeweren (brug) |
|
Bemanning |
47 |
? |
USAT |
13 november 1942 |
18 april 1945 |
F.J. French |
Lieutenant (Luitenant ter zee
der 2de klasse der oudste categorie) - Royal Australian Navy Reserves |
11 juni 1945 |
10 januari 1946 |