TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De m.v. Mulcra werd in 1942 in gebruik genomen door de U.S. Army Small Ships Section als transportschip voor wapens. De Amerikanen gebruikten het schip tot in april 1945 waarna het werd overgedragen aan de Royal Australian Navy. Zij namen het schip als HMAS Mulcra gebruikte de Australische Marine het schip voor hetzelfde doel als de Amerikanen.

    Gegevens


    De m.v. Mulcra Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Svendborg Skibsvaerft,
    Svendborg,
    Denemarken
    1925[1]
    ?
    ?
    1961
    (m.v. La Trinidad)
    Bouwnummer :





    Data:

    Naam:

    Indeling:
    1925
    13 november 1942
    Vrachtvaarder m.v. Mulcra, Adelaide Steamship Company

    13 november 1942
    18 april 1945
    Armament Stores Carrier U.S. Army Small Ships Section m.v. Mulcra (S-141), United States Army Transport Service

    11 juni 1945
    10 januari 1946[2]
    Armament Stores Carrier HMAS Mulcra (S-141), Royal Australian Navy

    10 januari 1946
    1961[3]

    Vrachtvaarder m.v. Mulcra, Adelaide Steamship Company

    1961
    1964

    Vrachtvaarder m.v. La Trinidad, Hong Kong[4]

    1964
    1973[5]

    Vrachtvaarder m.v. Tasanee, Panama[6]

    1973
    1975[7]

    Vrachtvaarder m.v. Andes, Panama[8]

    1975
    1976 (sloop)[9]

    Vrachtvaarder m.v. Veng-An, ?[10]

    Geschiedenis

    De kiel voor het vrachtschip m.v. Mulcra was in 1925 bij de Svendborg Skibsvaerft in Svendborg, Denemarken gelegd voor de Adelaide Steamship Company uit Adelaide, Australië[11]. Het schip werd vanaf 1926 ingezet in de wateren rond Australië zelf.[12]


    m.v. Mulcra rond haar in dienststelling 1925 Bron: State Library of South Australia B 9928

    Op 13 november 1942 nam de United States Army Transport Service[13] het schip in dienst als Armament Stores Carrier. Op 24 maart 1943 werd het schip gesignaleerd in konvooi MB 1 van Port Moresby (Nieuw Guinea) naar Fall River (Nieuw Guinea), waar het op 26 maart 1943 aankwam. Dit konvooi bestond uit slechts twee schepen, naast de Mulcra nog de Henry Dearborn. Diezelfde dag vertrok het schip met konvooi PG 52 door naar Sydney (Australië), waar het op 29 maart 1943 aankwam. Dit konvooi bestond uit acht schepen. In januari 1944 bevond de Mulcra zich bij Task Force 76.5.3 in Milne Bay in gezelschap van de USS Tulsa (PG-22), HMAS Arunta (L30) en USS LST-453[14]. De Mulcra werd door de Amerikanen gebruikt tot 28 april 1945[15].

    In sterk verwaarloosde staat werd het op 28 april 1945[16] overgenomen door de Royal Australian Navy die het in dienst nam als Armament Stores Carrier HMAS Mulcra[17]. Op 11 juni 1945[18] werd het schip formeel in dienst genomen en na enig onderhoud kon het schip op 15 juli[19] aan haar proefvaart voor de Royal Australian Navy beginnen. Nog diezelfde dag vertrok de HMAS Mulcra naar Madang, Nieuw Guinea[20] met voorraden voor het Australische leger. Door een brand aan boord, diverse technische defecten en zwaar weer bereikte het schip pas op 25 juli Madang[21].

    Op 5 augustus vertrok de Mulcra naar Langemak Bay voor een nieuwe lading[22]. Hier kwam het schip op 6 augustus aan en kon op 9 augustus uitvaren naar Lae, waar dezelfde avond al werd binnen gelopen. Door een defecte generator kon de lading maar langzaam worden gelost en toen op 13 augustus de generator was vervangen kon het lossen voortgang vinden[23]. Hier was men nog mee bezig toen op 1 augustus 1945 het bericht kwam van de Japanse overgave[24].

    Op 23 augustus 1945[25] keerde de Mulcra terug in Madang om pas weer op 8 september uit te varen naar Torokina in Bougainville. Hierbij werden de Motor Launches HMAS ML 427 en HMAS ML 428 op sleeptouw genomen[26]. Vanwege slecht weer de volgende dag moest de sleepkabel worden los gemaakt en vertrokken de Motor Launches op eigen kracht verder naar Finschafen. HMAS Mulcra kwam op 12 september 1945[27] aan in Torokina. Na het lossen van de lading werd weer uitgevaren om de twee Motor Launches wederom op sleeptouw te nemen. Slecht weer op 19 september[28] dwong de drie schepen Port Moresby binnen te varen. Op 21 september werd een hernieuwde poging gewaagd die wederom moest worden onderbroken wegens motorproblemen aan boord van HMAS Mulcra. Na reparaties kon op 27 september Cairns, Queensland worden bereikt[29].

    De opvolgende periode bleef het schip technische problemen ondervinden. Op 11 oktober werden wederom twee Motor Launches getransporteerd, dit keer naar Brisbane[30]. De overtocht verliep probleemloos en de schepen kwamen op 16 oktober aan in de haven van Brisbane. HMAS Mulcra bleef de maanden daarna dergelijke tochten varen waarbij voorraden en kleinere schepen werden overgebracht. Op 8 december 1945[31] voer het schip uit naar Port Adelaide. Tijdens de overtocht werden wederom motor problemen ondervonden. Toch wist het schip op 14 december 1945[32] Adelaide te bereiken hoewel door motor uitval het laatste stuk de hulp van een sleepboot moest worden ingeroepen.

    Begin 1946 lag het schip aan de Naval Wharf, ‘D’ Berth, in Port Adelaide[33] waar het werd ontdaan van alle marine onderdelen en weer geschikt werd gemaakt als koopvaardijschip. Na overdracht aan de Adelaide Steamship Company op 10 januari 1946 ging het schip eerst het dok in voordat de maatschappij het weer in dienst nam[34].


    m.v. Mulcra, 14 februari 1948 Bron: State Library of South Australia 1642/13/141

    De Adelaide Steamship Company bleef met de m.v. Mulcra varen tot het in 1961 werd verkocht aan Hong Kong[35]. Hier werd het in deinst genomen als m.v. La Trinidad. In 1964 kwam het schip als m.v. Tasanee onder Panamese vlag. Er volgden nog naamswijzigingen in m.v. Andes en m.v. Veng-An tot het schip in 1976 werd gesloopt[36].

    Oorlogsvaarten / Konvooidiensten

    Voor zover bekend nam de m.v. Mulcra deel aan de volgende oorlogsvaarten/konvooidiensten:

    Konvooi:
    Route:
    Data:
    MB 1/2
    Port Moresby - Fall River
    24 maart 1943 - 26 maart 1943
    PG 52
    Caloundra - Sidney
    26 maart 1943 - 29 maart 1943

    Technische gegevens


     Naam: HMAS Mulcra

     Callsign/Registratie:
    S-141

     Bouwer:
    Svendborg Skibsvaerft, Svendborg, Denemarken

     Bouwnummer:
    ?

     Type/Klasse:
    Koopvaardijschip / Armament Stores Carrier

     Waterverplaatsing:
    1.168 lt (1.200 t)[37]
    1.462 DWT

     Lengte:
    64,74 meter

     Breedte:
    10,41 meter

     Diepgang:
    4,52 meter

     Aandrijving
    Burmeister & Wain

     Snelheid:
    10 knopen (18,52 km/u) maximaal

     Bereik:
    ? km (bij ? knopen)

     Bewapening:
    1x1 40mm Mk I Bofors (achterdek)
    2x2 12,7mm Browning machinegeweren (brug)

     Bemanning
    47

    Commanding Officers

    ?
    USAT
    13 november 1942
    18 april 1945
    F.J. French
    Lieutenant (Luitenant ter zee der 2de klasse der oudste categorie) -
    Royal Australian Navy Reserves
    11 juni 1945
    10 januari 1946

    Noten

    1. HMAS Mulcra Archives / Naval Historical Society of Australia
    2. HMAS Mulcra Archives / Naval Historical Society of Australia
    3. HMAS Mulcra Archives / Naval Historical Society of Australia
    4. HMAS Mulcra Archives / Naval Historical Society of Australia
    5. Adelaide Steamship Company / Flotilla Australia
    6. HMAS Mulcra Archives / Naval Historical Society of Australia
    7. Adelaide Steamship Company / Flotilla Australia
    8. HMAS Mulcra Archives / Naval Historical Society of Australia
    9. HMAS Mulcra Archives / Naval Historical Society of Australia
    10. HMAS Mulcra Archives / Naval Historical Society of Australia
    11. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    12. Plowman, 2007, pag. 99
    13. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    14. Mooney, 1981, pag. 333
    15. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    16. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    17. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    18. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    19. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    20. Report of Proceedings HMAS Mulcra
    21. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    22. Report of Proceedings HMAS Mulcra
    23. Report of Proceedings HMAS Mulcra
    24. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    25. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    26. Report of Proceedings HMAS Mulcra
    27. Report of Proceedings HMAS Mulcra
    28. Report of Proceedings HMAS Mulcra
    29. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    30. Report of Proceedings HMAS Mulcra
    31. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    32. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    33. Report of Proceedings HMAS Mulcra
    34. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    35. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    36. HMAS Mulcra / Royal Australian Navy
    37. Adelaide Steamship Company / Flotilla Australia

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    11-02-2021
    Laatst gewijzigd:
    02-04-2024
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Coast to Coast