HMS Springbank werd in 1926 gebouwd als koopvaardijschip en in november 1940 door de Admiralty gevorderd en in dienst genomen als Luchtafweerschip. Eind 1940 werd HMS Springbank omgebouwd tot Fighter Catapult Ship, uitgerust met Fairey Fulmar jagers. Op 27 september 1941 werd het schip met twee torpedo's door U 201 tot zinken gebracht
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
Afgebouwd/in
dienst |
Einde: |
Harland & Wolff Ltd, Govan,
Glasgow |
13 april 1926 |
26 mei 1926 |
27 september 1941 |
|
Bouwnummer : 687 |
||||
Data: |
Naam: |
Eigendom: |
||
Indeling: |
mei 1926 |
november 1939 |
m.v. Springbank |
Andrew Weir & Co, London |
november 1939 |
oktober 1940 |
HMS Springbank (AAship) |
Royal Navy |
|
oktober 1940 |
27 september 1941 |
HMS Springbank (FCS) |
Royal Navy |
m.v. Springbank werd in 1926 gebouwd bij Harland & Wolff Ltd in Glasgow voor de rederij Andrew Weir & Co[1]. De tewaterlating vond op 13 april 1926 plaats en Andrew Weir & Co nam het schip op 26 mei in gebruik voor de Bank Line. Het was een schip uit de reeks zogenaamde Inverbank-klasse kopvaardijschepen.
In november 1939 werd het schip gevorderd door de Admiralty om voor de Royal Navy te dienen als luchtafweerschip. Hiertoe werd het tot oktober 1940 verbouwd en kwam het op 24 november 1940 in dienst. Voor haar doel was het schip uitgerust met vier dubbelloops 4 inch luchtafweer geschutskoepels en twee 2 pounder Quadruple (Pom Pom) luchtafweer.
Eind 1940 werd HMS springbank aangewezen om te worden omgebouwd tot Fighter Catapult Ship. In maart 1941 vond de conversie plaats en kreeg het schip midscheeps een katapult geplaatst met een Fairey Fulmar jager er op. Voor de bemanning werd No. 804 Naval Air Squadron aangewezen. De katapult was eerder verwijderd van de kruiser HMS Kent (54)[2].
De eerste keer dat haar Fairey Fulmar werd gelanceerd was op 10 juni 1941 tijdens konvooi HX 129. De jager, gevlogen door Pilot Officer Frederick James Shaw probeerde een gesignaleerde vijandelijke bommenwerper te onderscheppen, maar deze wist te ontkomen. De Fairey Fulmar landde hierop ongedeerd in Belfast[3]. Op 18 september 1941 werd tijdens een konvooi vanaf HMS Springbank voor een tweede keer de Fairey Fulmar jager (Pilot Officer Frederick James Shaw) gelanceerd en werd een Focke Wulf Fw 200 condor verjaagd. Het jachtvliegtuig wist hierna zonder problemen te landen op Gibraltar. Omdat haar Fairey Fulmar was vertrokken en geen tweede toestel aan boord was, moest op 19 september het luchtdoelgeschut van HMS Springbank worden ingeschakeld om een schaduwende Focke Wulf Fw 200 te verjagen[4].
Op 27 september 1941, tijdens Konvooi HG 73, rond 02.00 uur, vuurde U 201, Kapitänleutnant Otto-Adalbert Schnee torpedo's af op een koopvaardijschip. Kort daarna, waarschijnlijk ook door U 201, werd HMS Springbank door twee torpedo's aan bakboord getroffen. Het schip zonk hierop op 700 km van Cape Clear. Bij het zinken kwamen 32 bemanningsleden om het leven en werden 201 overlevenden gered door HMS Jasmine (K23), HMS Hibiscus (K24) en HMS Periwinkle (K55)[5].
Technische gegevens: |
||
Naam: | m.v. Springbank (Andrew Weir
& Co, London) HMS Springbank (Royal Navy) |
|
Callsign/Registratie: |
148908/F50 |
|
Bouwer: |
Harland & Wolff Ltd, Govan,
Glasgow |
|
Bouwnummer: |
687 |
|
Tewaterlating: |
13 april 1926 |
|
Overname Admiralty: |
november 1939 |
|
Uit dienst: |
27 september 1941 (gezonken) |
|
Type/Klasse: |
Fighter Catapult Ship |
|
Waterverplaatsing: |
5.155 BRT |
|
Lengte: |
132,30 m |
|
Breedte: |
16,40 m |
|
Diepgang: |
8,10 m |
|
Aandrijving: |
2x 6 cylinder diesel motoren dubbele schacht, dubbele schroef 717 nhp |
|
Snelheid: |
12 knopen ( 22 km/u) |
|
Bewapening: |
4x 2 4inch geschut, 2x 2pdr Quadruple (Pom Pom) geschut |
|
Bemanning: |
233 |
Claud Herbert Godwin |
Captain |
18 november 1940 |
27 september 1941 |