HMS Maplin (F107) kwam in 1940 bij de Admiralty door het vorderen van de s.s. Erin. Het schip kwam in dienst als Ocean Boarding Vessel (OBV), maar werd als snel aangewezen als Fighter Catapult Ship. Op 1 augustus 1942 werd het schip als s.s. Erin weer teruggegeven aan haar eigenaar. Na de oorlog wijzigde het schip van eigenaar en kreeg het de naam s.s. Manistee. De s.s. Manistee werd op 26 mei 1960 aan een sloper overgedragen.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
Afgebouwd/in
dienst |
Einde: |
Workman Clark & Co. Ltd.
Belfast, Noord Ierland |
5 april 1932 |
mei 1932 |
25 mei 1960 |
|
Bouwnummer 524 |
||||
Data: |
Naam: |
Eigendom: |
||
Indeling: |
s.s. Erin |
Morant SS Co. Ltd. |
||
september 1940 |
HMS Maplin (OBV) |
Royal Navy |
||
begin 1941 |
HMS Maplin (FCS) |
Royal Navy |
||
1 augustus 1942 |
s.s. Erin |
Morant SS Co. Ltd. |
||
1946 |
s.s. Manitee |
Elders & Fyffe Ltd. |
De vrachtvaarder s.s. Erin werd op 5 april 1932 tewatergelaten aan de scheepswerf Workman Clark & Co. Ltd. te Belfast, Noord-Ierland[1]. Het schip was gebouwd voor Morant SS Co. Ltd[2] en kwam in mei 1932 in dienst. Tussen september 1939 en december 1940 nam de s.s. Erin in ieder geval aan twee konvooien deel (KJF-2 en OG-46).
De Erin werd in september 1940 overgenomen door de Armiralty om te gaan dienen als Ocean Boarding Vessel, maar werd al spoedig omgebouwd tot Fighter Catapult Ship. Het schip kwam vanaf 24 januari 1941 in dienst van de Royal Navy[3]. Bij de Royal Navy kreeg het schip de naam HMS Maplin en het codenummer F107. Het schip had standaard drie piloten en twee Hawker Sea Hurricane toestellen aan boord[4] maar kreeg in oktober 1941 een derde Hurricane. De toestellen werden aanvankelijk gevlogen door piloten van No. 804 Naval Air Squadron, maar deze taak werd begin 1942 overgenomen door No. 702 Naval Air Squadron.Als HMS Maplin (F107) nam het Fighter Catapult Ship deel aan een reeks konvooien tot maart 1942 (OB-332, HX-131, OB-334, HX-133, OB-338, OB-346, OG-70, HG-67, SL/MKS-81, OG-73, HG-72, OG-80 en HG-80)[5]. De eerste keer dat een Hurricane vanaf een katapult schip tijdens konvooidienst werd gelanceerd was vanaf HMS Maplin op 18 juni 1941. Op 3 augustus 1941 schoot Lieutenant Everett, met zijn Hurricane opgestegen vanaf HMS Maplin een Focke Wulf Fw 200 neer[6]. Dit was het eerste door een Hurricat neergehaalde Duitse toestel. Tijdens konvooi HG72, op 14 september 1941, zagen uitkijken van HMS Maplin een Focke Wulf Fw 200 vliegen. Toen men dacht dat het toestel een aanval op het konvooi ging uitvoeren. liet HMS Maplin haar Hurricane opstijgen. Het toestel werd gevlogen door Sub Lieutenant C. Walker en naderde de vijand tot zeer kleine afstand. Walker vuurde en zag zijn kogels doel treffen. Na nog een keer een aanval uit te hebben gevoerd, verdween de Focke Wulf in de wolken. Na de aanval sprong Lieutenant Walker uit zijn toestel en werd opgepikt door HMS Rochester (L50), die hem terugbracht naar de HMS Maplin[7].
Op 1 augustus 1942 keerde het schip als s.s. Erin terug bij Morant SS Co. Ltd. Later werd het in 1946 verkocht aan Elders & Fyffe Ltd. die het als s.s. Manistee in diens nam[8]. Op 25 mei 1960 werd het schip Newport te sloop aangeboden.
Technische gegevens: |
||
Naam: | s.s. Erin () HMS Maplin (Admiralty) |
|
Callsign/Registratie: |
161884/F107 |
|
Bouwer: |
Workman Clark & Co. Ltd.,
Belfast, Noord-Ierland |
|
Bouwnummer: |
524 |
|
Tewaterlating: |
5 april 1932 |
|
In dienst: |
mei 1932 |
|
Einde: |
25 mei 1960 |
|
Type/Klasse: |
Fighter Catapult Ship |
|
Waterverplaatsing: |
5.739 BRT |
|
Lengte: |
131,50 m |
|
Breedte: |
16,70 m |
|
Aandrijving: |
viercilinder stoommachine van
Workman Clark (1928) Ltd. 5 boliers van 260 psi., één schroef |
|
Snelheid: |
17 knopen ( 31,5 km/u) |
|
Bewapening: |
2 x 15cm geschut (2x1), 2 x 40
mm (2 pdr) AA geschut (2x1) Hawker Sea Hurricane (No. 804 Squadron, No. 702 Squadron) |
John Owens
Davies |
acting Commander |
18 oktober 1940 |
1 augustus 1942 |