De s.s. Ariguani, een in 1926 gebouwde koopvaardijschip, werd in september 1940 door de Britse Admiralty gevorderd als een Ocean Boarding Vessel (OBV). Begin 1941 werd het schip verbouwd tot Fighter Catapult Ship (FCS), de voorlopers van de CAM-schepen. Op 26 oktober 1941 werd het schip zwaar beschadigd en uit de vaart genomen. In februari 1943 werd de HMS Ariguani (F105) weer verbouwd tot vrachtschip en in januari 1944 als zodanig in de vaart genomen. Uiteindelijk werd het schip in november 1956 gesloopt
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
Afgebouwd/in
dienst |
Einde: |
A. Stephen & Sons Ltd,
Linthouse, Glasgow |
februari 1926 |
november 1956 |
||
Data: |
Naam: |
Eigendom: |
||
Indeling: |
februari 1926 |
Ariguani |
Elders & Fyffes Ltd, London |
|
september 1940 |
HMS Ariguani (OBV) |
Royal Navy |
||
begin 1941 |
HMS Ariguani (F105) (FCS) |
Royal Navy |
||
1946 |
Ariguani |
Elders & Fyffes Ltd, London |
De s.s. Ariguani werd op 20 oktober 1925[1] tewatergelaten en in februari 1926 als koopvaardijschip in dienst genomen bij Elders & Fyffes Ltd te Londen[2].
Het schip werd in september 1940 gevorderd door de Admiralty en bij de Royal Navy in dienst genomen als Ocean Boarding Vessel (OBV). Begin 1941 werd de HMS Ariguani verbouwd tot Fighter Catapult Ship (FCS)[3]. Op 24 oktober 1941 nam HMS Ariguani overlevenden van de getorpedeerde Britse vrachtvaarder s.s. Carsbreck over van de Franse mijnenveger Commandant Duboc. HMS Ariguani, onder bevel van Comander R.A. Thornburn, voer in konvooi HG-75 toen op 26 oktober 1941 om 03.54, door U-83 drie torpedo's op het konvooi werden afgevuurd. Het schip werd door één van de torpedo's beschadigd. Verwachtend dat ze zou vergaan werd het door haar bemanning verlaten[4]. De manschappen van de s.s. Carsbreck werden overgenomen door HMS Campion (K108) waarna ze werden overgebracht met HMS Videtta (D48) naar Gibraltar. Toen bleek dat de Ariguani bleef drijven ging haar bemanning weer aan boord en probeerde HMS Videtta haar op sleeptouw te nemen. De te hulp gekomen HMS Thames en HMS Rollicker (W00), namen het schip op 2 november 1941 over en brachten het onder escorte van HMS Jonquil (K68), HMS Heliotrope (K03) en HMS Campion (K108) naar Gibraltar. De HMS Ariguani bleek dusdanig beschadigd dat het werd overgeheveld naar het Ministry of War Transport (MoWT)[5]. Na eerste reparaties in Gibraltar, werd het schip in februari 1943 door HMS Samsonia (W23) naar de Clyde gesleept en aan de Tyne op 22 maart 1943 voor reparatie aangeboden. Opnieuw verbouwd tot vrachtschip kwam HMS Ariguani weer in dienst.
In 1946 werd het schip als koopvaardijschip teruggegeven aan Elders & Fyffes Ltd. In november 1956 werd de Ariguani bij Briton Ferry gesloopt[6].
Technische gegevens: |
||
Naam: | s.s. Ariguani (Elders &
Fyffes Ltd, London) HMS Ariguani (Admiralty) |
|
Callsign/Registratie: |
148890/F105 |
|
Bouwer: |
A. Stephen & Sons Ltd,
Linthouse, Glasgow |
|
Bouwnummer: |
507 |
|
Tewaterlating: |
20 oktober 1925 |
|
In dienst: |
februari 1926 |
|
Einde: |
november 1956 |
|
Type/Klasse: |
Fighter Catapult Ship |
|
Waterverplaatsing: |
6.746 BRT |
|
Lengte: |
129,60 m |
|
Breedte: |
16,49 m |
|
Diepgang: |
9,24 m |
|
Aandrijving: |
Alexander Stephen & Sons
Ltd., Govan 2- schroefs. 2xT3Cyl. 622 nhp |
|
Snelheid: |
knopen ( km/u) |
|
Bewapening: |
2x Fairey Fulmar (later Hawker
Hurricane - Hurricat) Fairey Fulmar N4072 (No. 804 Squadron) |
R.A.
Thorburn |
Commander |
1941 |
|
Peter de Neumann (merchant s.s.
Ariguani) |
Captain |
1946 |
1947 |