De veerboot s.s. Prins Leopold van de lijndienst Oostende Dover, diende tijdens de tweede Wereldoorlog als Landing Ship Infantry Small (LSI (S)) met de naam HMS Prince Leopold. In deze hoedanigheid nam het schip deel aan alle belangrijke landingsoperaties in Europa. Het schip werd op 29 juli 1944 tot zinken gebracht door U 621.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
Afgebouwd/in
dienst |
Einde: |
Scheepswerf Cockerill, Antwerpen |
? |
29 november 1929 |
juli 1930 |
29 juli 1944 (gezonken) |
Bouwnummer: 639 |
||||
Indeling: |
juli 1930 |
18 juni 1940 |
Regie voor Maritiem Transport
(RMT) |
Oostende |
18 juni 1940 |
22 september 1940 |
War Ministry (Hospitalship |
Brest |
|
23 september 1940 |
6 maart 1941 |
Ombouw |
Devonport |
|
6 maart 1941 |
29 juli 1944 |
HMS Prince Leopold (LSI(S)-4251) |
Op 14 juli 1930 liep het schip averij op door brand in de machinekamer. Toch kon het diezelfde maand worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar, de Regie voor Maritiem Transport (RMT). Vanaf 2 augustus 1930 begon de Prince Leopold aan de lijndienst Oostende-Dover. Nadat het schip op 10 december 1930 in aanvaring kwam met de Admiralty Pier in Dover, ging het tot in januari 1931 in reparatie bij Cockerill in Antwerpen. Het schip liep op 3 februari 1934 tijdens een storm buitengaats bij Oostende aan de grond maar kon weer vlot komen.
Vanaf 20 december 1939 werd de Prince Leopold ingezet op de lijn Oostende-Folkestone en op 18 mei 1940 ging het schip naar Southampton. Tussen 18 juni en 22 september 1940 voer de Prince Leopold als hospitaalschip in dienst van het War Ministry[1].
Op 23 september 1940 werd de Prince Leopold overgedragen aan de Admiralty. Hierna werd het schip omgebouwd tot Landing Ship Infantry bij de Devonport Dockyard en kwam op 6 maart 1941 in dienst als HMS Prince Leopold (LSI(S)-4251).
Op 21 mei 1941 vertrok de HMS Prince Leopold uit Plymouth. Op 3 mei 1941 kwam ze bij de kust van North Cornish in een bombardement terecht maar raakte niet ernstig beschadigd. Zodoende kon het schip op 22 november 1941 deelnemen aan operatie Sunstar. Op 14 december 1941 vertrok het schip naar Scapa Flow. De HMS Prince Leopold nam vervolgens deel aan operatie Archery, de commandoraid op Vaagso, Noorwegen. Hieraan nam het schip deel samen met haar zusterschip HMS Prince Charles (LSI(S)-4120).[2]
Op 5 januari 1942 keerde het schip behouden terug de Clyde. Op 18 augustus 1942 vertrok HMS Prince Leopold als onderdeel van Group 4 vanuit Southampton voor deelname aan operatie Jubilee[3], de landingen bij Dieppe. Hiertoe opereerde het schip nabij Red Beach.[4]
Op 23 februari 1943 werd het schip in Glasgow onder handen genomen voor reparaties. Hierdoor was het bijna vier maanden uit de running. Op 18 juni 1943 vertrok de Prince Leopold vanuit Falmouth richting de Middellandse Zee. Hiertoe werd het naar Algiers gezonden en kwam op 26 juni in Oran aan. Vanaf 8 juli 1943 nam ze deel aan de landingen bij Sicilië.[5] Hierna voer het schip als troepentransportschip tussen Algerije, Malta en Sicilië. Op 8 september 1943 nam de Prince Leopold vervolgens deel aan de landingen bij Salerno als onderdeel van Northern Attack Force Z[6]. Op 3 november 1943 keerde het schip terug naar Southampton voor reparaties en herinrichting.
In februari 1944 was HMS Prince Leopold weer geschikt voor operationele dienst en vertrok het naar Schotse wateren voor trainingsoperaties. Deze oefeningen werden in juni 1944 operationeel uitgevoerd toen het schip deelnam als onderdeel van Assault Convoy 01 voor Omaha Beach op 6 juni 1944.
De HMS Prince Leopold werd op 29 juli 1944 geraakt door een akoestische torpedo van U 621[7] in het Kanaal nabij Nab Tower[8]. De sleepboot Amsterdam (Bureau Wijsmuller), de voormalige Hr. Ms. BV 3, werd naar het schip gezonden om het op sleeptouw te nemen. Als gevolg van de torpedotreffer kapseisde het schip echter en zonk waardoor de Amsterdam de sleeptros moest kappen. Hierna poogde de Amsterdam samen met de eveneens aanwezig HMS Chelmer, de overlevenden te redden. Het schip had naast haar bemanning 515 Royal Engineers aan boord[9]. Bij het torpederen en zinken kwamen 17 bemanningsleden van de Prince Leopold om het leven[10].
Naam: | HMS Prince Leopold |
Callsign/Registratie: |
ONVB / 71960, LSI(S)-4251 |
Bouwer: |
John Cockerill, Antwerpen |
Ombouw LSI: |
Naval Dockyard, Devonport |
Bouwnummer: |
639 |
Type/Klasse: |
LandingsschipInfanterie /
Princess Astrid-klasse |
Waterverplaatsing: |
2960/3250 ton |
Lengte: |
109,60 meter |
Breedte: |
14,48 meter |
Diepgang: |
? meter |
Aandrijving: |
6 Boilers 2 propellors Stoomturbines 14.000 pk |
Snelheid: |
23,5 knopen (43,52 km/h) |
Bereik: |
? km (bij ? knopen) |
Bewapening: |
2x1 7,62 cm kaliber luchtafweer
geschut 2x1 40 mm luchtafweergeschut 6x1 20 mm luchtafweergeschut |
Lading: |
8 LCA's/LCS(M)'s of LCP(L)'s 250 militairen |
Bemanning |
207 (als LSI) |
Commander John Alverdus Lowe
(Kapitein-luitenant ter zee) |
? - 29 juli 1944 |