Het ontwerp van Bismarck-klasse stamde al vanaf 1934, bestaande uit een 35.000 tons pantserschip met 8 38 cm lopen. Echter door de constructie van de Franse Dunkerque-klasse werd het ontwerp aangepast, en werd het geherclassificeerd als slagschip. Het ontwerp stamde deels af van de Duitse WO I Baden-klasse. Het zou oorspronkelijk binnen de verdragen van Washington en Londen vallen, echter door het kiezen van acht lopen van 38 cm werden de maximale tonnages van deze verdragen grof overschreden.
In het ontwerp was een zwaar pantser opgenomen, dat vrijwel elk slagschip zou kunnen weerstaan en de bewapening was zwaar genoeg om het tegen elke tegenstander op te kunnen nemen. De ontworpen maximumsnelheid zou ongeveer 30 knopen bedragen. Zoals elk ontwerp van die tijd werd er nog weinig aandacht aan antiluchtdoelbewapening besteed, dit omdat het vliegtuig door de marines nog niet als een zeer gevaarlijk wapen werd beschouwd. Voor verkenning zou deze klasse een hangar hebben met plaats voor 4 Arado Ar-196 vliegtuigen en 2 katapults. De Ar-196 was het standaard Duitse vliegtuig voor grote oorlogsschepen van die tijd.
Het definitieve ontwerp was gereed in mei 1935 en slagschip F (later Bismarck) en slagschip G (later Tirpitz) werden op stapel gelegd in juli en oktober 1936. De Bismarck was gereed in augustus 1940 en de Tirpitz in februari 1941. Deze schepen zouden ondanks plannen voor nog grotere slagschepen de grootste Duitse schepen worden van de Tweede Wereldoorlog. Beide hadden ze een zeer opmerkelijke carrière, waarbij de Bismarck in haar eerste actie, de trots van de Britse Royal Navy (de slagkruiser Hood) tot zinken bracht en daarna ongelukkigerwijs zelf aan haar einde kwam. Hoewel de Tirpitz slechts eenmaal een vijandelijk konvooi heeft aangevallen, was haar aanwezigheid in Noorwegen voldoende om de geallieerde te dwingen over te gaan tot extra konvooibeschermingen.
Klasse: | Bismarck |
Aantal in klasse: | 2 |
Land: | Duitsland |
Type: | Slagschip |
Waterverpl.: | Bismarck, standaard 41.700t Tirpitz, standaard 42.900t Bismarck, beladen 50.900t Tirpitz, beladen 52.600t |
Gebouwd door: | Bismarck, Blohm en Voss Hamburg Tirpitz, Wilhelmshaven (marine) |
Kiel gelegd: | Bismarck, 01-07-1936 Tirpitz, 20-10-1936 |
Te water: | Bismarck, 14-02-1939 Tirpitz, 01-04-1939 |
Afgebouwd: | Bismarck, 24-08-1940 Tirpitz, 25-02-1941 |
Einde: | Bismarck, 27-05-1941 (gezonken) Tirpitz, 12-11-1944 (gezonken) |
Afmetingen: | Lengte over alles: 248 meter Breedte: 36 meter Diepgang: (volledig beladen) 8,70 meter |
Aandrijving: | Vermogen: 138.000 shp Max. Snelheid: 30 knopen 3 schachten Blohm & Voss geschakelde turbines (Tirpitz Brown-Boveri) 12 Wagner Boilers |
Bepantsering: | pantsergordel 320-262 mm dek 120-50 mm barbettes 360-130 mm torens 360 mm |
Bewapening: | 8 - 380mm/47 C34 (4x2) 12-150mm/44 C28 (6x2) 16-105mm/65 C32 (8x2) AA 16-37mm/83 C30 (8x2) 12-20mm C30 4 vliegtuigen Arado Ar-196 |
Bemanning: | Bismarck 2029 man Tirpitz 2608 man |
Kort overzicht carriére:
mei 1941 | Operatie Rheinübung |
Operatie Rheinübung was een uitbraak naar de Atlantische Oceaan van de Bismarck en de Prinz Eugen, om konvooien aan te vallen en te vernietigen. De twee schepen werden echter ten noorden van IJsland ontdekt en later onderschept door de Britse slagkruiser HMS Hood en het slagschip HMS Prince of Wales. Na een kort vuurgevecht werd de Hood tot zinken gebracht en de Prince of Wales beschadigd. Ook de Bismarck was beschadigd en besloot koers te zetten naar Frankrijk voor reparaties, terwijl de Prinz Eugen met haar actie doorging op de Atlantische Oceaan. De Bismarck werd nogmaals onderschept en door vliegtuigen beschadigd, waarna het door Britse schepen werd aangevallen. Uiteindelijk zonk de Bismarck op 27 mei 1941 nadat het zwaar beschadigd was door scheepsgeschut en ze kwam aan haar einde door torpedo's van de Dorsetshire of springladingen die de bemanning zelf heeft gezet. Het wrak werd op de bodem van de zee in 1989 teruggevonden door Robert Ballard.
Een expeditie van James Cameron toonde echter aan dat de Bismarck niet zoals altijd werd aangenomen tot zinken is gebracht met torpedo’s van de kruiser Dorsetshire, maar door springladingen die door de bemanning zelf zijn gezet.
Kort overzicht carriére:
maart 1942 | Convooi aangevallen nabij Noorwegen |
oktober 1942 | Mislukte aanval door menselijke torpedo's (Chariots) te Noorwegen |
september-oktober 1943 | Beschadigd door de mini-onderzeeboten X5, X6 en X7 tijdens Operatie Source |
september 1944 | Beschadigd door vliegtuigen te Noorwegen |
november 1944 | Gezonken door vliegtuigen te Noorwegen |