TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Noorse torpedobootjager Draug was de naamgever van de Draug-klasse. Het schip werd in 1910 in dienst genomen en was bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog nog steeds operationeel. In april 1940 lukte het de Draug om Noorwegen te ontvluchten en Engeland te bereiken. Hier werd het schip aanvankelijk gebruikt als depotschip tot he na een verbouwing gemoderniseerd en nieuw werd bewapend. Tot februari 1943 fungeerde de Draug als escortejager en vervolgens weer als depotschip. In 1944 werd het schip verkocht voor sloop.

    Definitielijst

    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Gegevens


    Bron: MMU.945456
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Karljohansvern Orlogsstasjon,
    Horten
    1907
    18 maart 1908
    23 mei 1910
    19 november 1943
    (uit dienst)
    Bouwnummer : 103





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    1908
    ?
    KS Draug, Noors Westelijk Eskader, Haugesund

    ?
    5 september 1939
    reserve, Marineholmen, Bergen

    5 september 1939
    april 1940
    KS Draug, 1. Jagerdivisjon

    april 1940
    november 1940
    KS Draug, depotschip Portsmouth

    november 1940
    1941
    reconstructie

    1941
    april 1942
    HNoMS Draug (H28), escortejager

    april 1942
    5 februari 1943
    HNoMS Draug (H28), depotschip Port Edgar

    5 februari 1943
    19 november 1943
    HMS Draug, Royal Navy, op leenbasis


    1944
    verkocht voor sloop

    Geschiedenis

    De kiel voor de Draug-klasse torpedobootjager Draug werd in 1907 als bouwnummer 103, gelegd aan de marinewerf van het Karljohansvern Orlogsstasjon te Horten. Op 18 maart 1908 werd het schip te water gelaten en op 23 mei 1910 afgeleverd.[1]


    KS Draug bij aflevering Bron: Marinemuseet MMU.942359

    Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog werd het schip ingezet ter bescherming van de Noorse neutraliteit en maakte het schip deel uit van het Noors Westelijk Eskader gestationeerd te Haugesund.

    Op het moment dat de oorlog in Europa tussen Duitsland en Polen uitbrak, was de Draug, samen met haar zusterschepen KS Troll (1910) en KS Garm (1913), opgelegd als reserve. De Draug lag in de Marineholmen te Bergen De drie schepen werden op 5 september 1939 gereactiveerd en wederom ingezet ter bescherming van de Noorse neutraliteit. Pas in oktober 1939 was het scheepsarbeiders gelukt alle problemen met het schip op te lossen zodat de Draug weer in dienst kon komen. Om de luchtverdediging van het schip te versterken werd op dit moment een 12,7 mm Colt machinegeweer geïnstalleerd op het schip. Tevens ontving het schip vier dieptebommen gemonteerd op het achterschip. Er was echter geen werpmechanisme waardoor de dieptebommen met de hand over de rand van het achterschip moesten worden gerold.

    De Draug werd met haar zusterschepen ingedeeld bij de 1. Jagerdivisjon (1e Torpedobootjagerdivisie) binnen het 2. Sjoforsvarsdistrikt (2e Marinedistrikt). Draug had als thuishaven Haugesund en voerde van daaruit escorte- en patrouillemissies uit. Gedurende de nacht van 8 op 9 april ontving de Draug het bevel zich gereed voor oorlog te maken. Om 04.00 uur werd in de Oslofjord een schip onderschept. Dit bleek de Duitse vrachtvaarder d.s. Main (1927) te zijn. De Draug dwong het schip te stoppen en nadat bleek dat het schip militaire goederen, waaronder 2.000 zeemijnen, vervoerde werd het opgebracht naar Haugesund. Op datzelfde moment kwam de bevelhebber van de Draug er achter dat een groot deel van zijn hogere bevelhebbers al krijgsgevangen waren gemaakt. Op 9 april 1940 gaf Kaptein Thore Horve zijn bemanning opdracht de Draug en het Duitse schip Main, naar Engeland te varen. Al spoedig na het vertrek werden de schepen door Duitse vliegtuigen aangevallen. De Main werd hierop door de eigen bemanning tot zinken gebracht en de Draug ontsnapte naar Engeland waar het op 10 april aankwam.[2][3][4]

    Doorgevaren naar Scapa Flow, waar het op 11 april aankwam, bleef het schip met een kleine basis bemanning aldaar voor onderhoudswerkzaamheden. Op 7 mei vertrok het schip naar Portsmouth. Hier werd het schip tot 5 augustus 1940 ingezet als depotschip voor de nieuwe twee Noorse motortorpedoboten HNoMS MTB 5 en HNoMS MTB 6. Tussen 6 augustus en 27 oktober werd het schip met kenteken H28, ingezet als bewakingsschip in Lowestoft.[5]

    Vanaf november 1940 werd de Draug op de scheepswerf van Grimsby gemoderniseerd en verbouwd. De brug van het schip werd volledig gereconstrueerd. Het achterste geschut werd vervangen door een 76,2 mm luchtafweergeschut en op elke brugvleugel werd een 7,7 mm Lewis machinegeweer geplaatst. Rond de romp van het schip werd een degaussing kabel geplaatst om het schip te demagnetiseren.


    HNoMS Draug (H28) in Brits-Noorse dienst Bron: Marinemuseet MMU.943012

    Begin 1941 was het schip weer operationeel en werd het ingezet voor escortediensten langs de Britse kusten. Naast deze taak opereerde de Draug regelmatig samen et Noorse motortorpedoboten. Hierbij sleepte de Draug de MTB's tot zo dicht mogelijk bij de Noorse kust. Hierdoor konden de kleine schepen langer langs de Noorse kusten opereren. Na hun opdracht sleepte de Draug ze weer terug.[6]

    In april 1942 werd de Draug ingezet als depotschip in Port Edgar. Hier verbleef het tot de Draug op 5 februari 1943 door de Noren buiten dienst werd gesteld. Vervolgens werd de Draug tot 2 september 1943 door de Royal Navy geleend voor oefeningen en testen. Op 19 november 1943 werd de Draug definitief buiten dienst gesteld. Ergens in 1944 werd het schip voor sloop verkocht. Drie van de 76 mm kanonnen van de Draug werden in 1944 overgebracht naar Svalbard, waar ze als kustgeschut werden geplaatst bij Longyearbyen.

    Definitielijst

    Eerste Wereldoorlog
    Ook wel Grote Oorlog genoemd, conflict dat ontstond na een groei van het nationalisme, militarisme en neo-kolonialisme in Europa en waarbij twee allianties elkaar bestreden gedurende een vier jaar durende strijd, die zich na een turbulent begin, geheel afspeelde in de loopgraven. De strijdende partijen waren Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland aan de ene kant (de Triple Entente), op den duur versterkt door o.a. Italië en de Verenigde Staten, en Duitsland, Bulgarije, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse Rijk aan de andere kant (de Centrale Mogendheden of Centralen). De strijd werd gekenmerkt door enorme aantallen slachtoffers en de inzet van vele nieuwe wapens (vlammenwerpers, vliegtuigen, gifgas, tanks). De oorlog eindigde met de onvoorwaardelijke overgave van Duitsland en zijn bondgenoten in 1918.
    neutraliteit
    Onpartijdigheid, onzijdigheid, tussen de partijen instaand, geen partij kiezen.
    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Technische gegevens

     Naam: KS Draug
     Callsign/Registratie:
    H28 (1940)
     Bouwer:
    Karljohansvern Orlogsstasjon, Horten
     Bouwnummer:
    103
     Type/Klasse:
    Torpedobootjager / Draug-klasse
     Waterverplaatsing:
    578 ton (maximaal)
    550 ton (standaard)
     Lengte:
    69,20 meter
     Breedte:
    7,30 meter
     Diepgang:
    2,90 meter
     Aandrijving:
    2x drievoudige expansie stoommachines
    4x boiler
    2 schachten
    7.500 pk (5.600 kW)
     Snelheid:
    26,5 knopen (48,15 km/h)
     Bereik:
    5.186 km bij 10 knopen (18,52 km/h)
     Bewapening:
    6x1 76 mm / 50 kaliber geschut
    3x1 450 mm torpedolanceerbuizen
    1x1 12,7 mm Colt machinegeweer (1939)
     Bemanning
    76

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    Torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Bevelhebbers

    Kaptein Thore Horve (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    8 april 1940
    Löytnant T. Holthe (Luitenant-ter-Zee 3e Klasse)
    januari 1941
    Löytnant Frodesen (Luitenant-ter-Zee 3e Klasse)
    3 november 1941
    Löytnant H. Öi (Luitenant-ter-Zee 3e Klasse)
    21 maart 1942
    Commander in Chief Port Edgar
    13 april 1942 - 5 februari 1943

    Noten

    1. Jarslett, 2020
    2. Gogin, 2021, pag. 129
    3. Haarr, 2010, pag. 370
    4. Bertke, 2011, pag. 15, 36
    5. Bertke, 2011, pag. 113, 220
    6. Bertke, 2012, pag. 281-282, 286

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    18-10-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken