TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

5-Span brug deel - 507 A-B1

Langs de Avenue de Bedford is het 5-span brug deel (507 A-B1) terug te vinden. Het was onderdeel van de drijvende brug die toebehoorde tot de kunstmatige haven op Omaha beach.
Na de landingen in Normandië, begonnen de geallieerden direct aan de bouw van twee Mulberry havens, één Amerikaase Mulberry A bij Vierville-sur-Mer (Omaha beach), de tweede was een Britse Mulberry B bij Arromanches-les-Bains.

Naast de brugdelen staat een groot bord met het gedicht "Jean".

Meer informatie over de Mulberry havens:

De goed opgang gekomen stroom voorraden en troepen haperde op 19 juni 1944. Het begon harder te waaien en er ontstond een storm, zo hevig dat deze volgens de kenners in geen tientallen jaren was voorgekomen. De haven was gebouwd om een storm te kunnen doorstaan, maar met dergelijke krachten had men geen rekening gehouden. Tijdens de storm zijn meer dan 800 schepen op de stranden gelopen waarvan een deel reddeloos verloren was.

De Amerikaanse haven was nog niet compleet en daardoor extra kwetsbaar voor de storm. Amerikanen waren ook minder precies in het plaatsen van de onderdelen en de golfbrekers, zodat de storm meer schade kon aanrichten. Een groep van 16 LCT’s zocht beschutting, maar veroorzaakten schade door in botsing te komen met delen van de haven. De gevolgen waren catastrofaal en zouden het einde van de Amerikaanse haven betekenen. Er werd besloten om de onderdelen die nog te redden waren over te brengen naar de Britse haven. Dit was aanvaardbaar omdat de verovering van Cherbourg bijna afgerond zou zijn. De Amerikanen kregen als gevolg van de onderbreking in de aanvoer tekorten aan bepaalde soorten munitie, terwijl die zo hard nodig was voor de aanval op Cherbourg. Er werd besloten om 8 schepen met munitie op het strand te laten varen. Munitie en brandstof kregen topprioriteit.

Lees het gehele artikel hier.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Ewoud van Eig & Frank van der Drift
  • Foto's: Lennard Bolijn

Gerelateerde boeken