De Air Medal werd ingesteld op 11 mei 1942. Op 9 maart 1942 had de Secretary of War voorgesteld om de Air Medal in te stellen als een onderscheiding om te worden uitgereikt aan een ieder die, dienend bij enig onderdeel van het leger van de Verenigde Staten, zich moedig heeft onderscheiden tijdens een vlucht. Het Distinguished Flying Cross gebruiken voor deze omschrijving had deze laatste onderscheiding gedegradeerd aangezien het daarbij om een zeer heldhaftig optreden diende te gaan. De originele institutionele tekst luidde dat de onderscheiding werd toegekend aan "een ieder die, dienend in enig verband bij de Army, Navy, Marine Corps of Coast Guard van de Verenigde Staten, zich sinds 8 september 1939, onderscheid of heeft onderscheiden op een moedige wijze tijdens een vlucht". Op 11 september 1942 werd deze regel enigszins aangepast door de woorden "in enig verband bij of met de Army".
De onderscheiding was ontworpen door Walker Hancock, die special hiervoor in tijdelijke militaire dienst was opgenomen bij het G1 War Department op Camp Livingston, Louisiana.
De Air Medal lijkt op een Bronzen Kompasroos met zestien punten en een bloem van een Lis op de bovenste punt, waaraan de ring is bevestigd. De voorzijde draagt een naar beneden aanvallende Amerikaanse Adelaar met in elke klauw een bliksemschicht. De achterzijde draagt een vlakke schijf waarin de naam en rang van de verkrijger kon worden gegraveerd. De ribbon is geheel ultramarijn blauw met twee goudoranje banden van boven naar beneden lopend.
De officiële criteria luiden:
- "De Air Medal wordt uitgereikt aan een ieder die, dienend in enig verband of samen met de strijdkrachten van de Verenigde Staten, zichzelf moedig heeft weten te onderscheiden tijdens een vlucht".
- "De onderscheiding kan worden verleend voor een als zodanig herkenbare, enkelvoudige actie van grote moed of voor moedig gedrag".
- "De onderscheiding is bovenal bedoeld voor vliegend personeel, wat betekend dat het vliegen zelf een normaal en regelmatig onderdeel dient te zijn van de dienstuitvoering. Echter kan het ook zijn dat het wordt uitgereikt aan personen, die vanwege hun gevechtsopdrachten regelmatig vliegen, maar niet als passagier, of aan personen die een noemenswaardige bijdrage leverden tijdens een vlucht, maar normaliter niet tot de bemanning behoort. Deze personen dienen dan wel een heel belangrijke bijdrage te hebben gehad in de uit te voeren missie. Voorbeelden hiervan kunnen mensen zijn die tijdens een gezamenlijke lucht/land operatie meevliegen, direct betrokken zijn bij een luchtlandingsoperatie of bij het begeleiden van gevechtsoperaties. De mate van moedig gedrag bepaald of de bijdrage aan dergelijke acties, op een niveau gelijk of lager aan dat van Brigade-niveau, in aanmerking komen voor de Air Medal. De Air Medal wordt niet verleend aan personen die luchttransport slechts gebruiken om tijdens ene gevechtssituatie slechts van het ene punt naar het andere punt te worden getransporteerd."
Elke verdere uitreiking na de eerste Air Medal komt in de vorm van een Bronzen Eikenloof (US Army, US Army Air Force), of Gouden Ster (US Navy, US Coast Guard en US Navy Marines Corps) welke dient te worden gedragen op de ribbon. Elke vijfde Bronzen Eikenloof of Gouden Ster werd uitgereikt als een Zilveren Eikenloof of Zilveren Ster. De US Army en Navy reikten ook zogenaamde "V" spelden uit (Valour Device) welke aangaven dat de Air Medal was verkregen bij een actie die speciale heldendom vereiste.