TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

Het Panzerschiff Deutschland werd om politiek-emotionele redenen eind 1939 op bevel van Adolf Hitler werd omgedoopt tot Lützow (1940) en werd tegelijkertijd geclassificeerd als Zware-kruiser. De Lützow raakte tijdens de strijd in Noorwegen zwaar beschadigd. Na reparaties kon het schip in juni 1941 opnieuw uitvaren, maar werd wederom beschadigd. In 1943 en 1944 opereerde de Lützow als opleidingsschip en werd vanaf 1944 weer operationeel ingezet. Op 4 mei 1945 werd het schip opgeblazen door de eigen bemanning. Geborgen door de Sovjets, werd het schip op 22 juli 1947 tot zinken gebracht.

Definitielijst

kruiser
Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.

Gegevens


Lützow nadat het schip was getroffen door een torpedo Bron: Bundesarchiv Bild 101II-MN-1025-13

Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
In dienst:
Einde:
Deutsche Werke,
Kiel
5 februari 1929 19 mei 1931
15 november 193922 juli 1947
(als doelschip gezonken)
Bouwnummer : 219




Indeling:
Datum in:
Datum uit:


15 november 1939
1 augustus 1940
Panzerschiff Lützow, Befehlshaber der Panzerschffe

1 augustus 1940
4 mei 1945
Kreuzer Lützow, Befehlshaber der Kreuzer (B.d.K.)

mei 1945
22 juli 1947
doelschip Sovjet Unie

Geschiedenis

De Duitse Zware-kruiser Lützow was eind jaren 1920 ontstaan uit een plan voor een „Panzerkreuzer A", waarvan het eerste schip de naam Deutschland zou krijgen. De kiel voor bouwnummer 219 werd op 5 februari 1929 gelegd aan de scheepswerf van Deutsche Werke in Kiel. De Deutschland (1933) werd op 19 mei 1931 te water gelaten en op 1 april 1933 afgeleverd. De Deutschland had een lengte van 186 meter bij een waterverplaatsing van 12.630 t. Aangedreven door vier sets MAN 9 cilinder diesel motoren kon het een topsnelheid van 28 knopen (52 km/u) genereren. Met volledige beladen brandstof kon het schip bij een kruissnelheid van 20 knopen (37 km/u) een afstand afleggen van 19.000 km. Aanvankelijk bedroeg de bemanning 33 officieren en 586 manschappen, maar dit werd na 1935 gewijzigd tot 30 officieren en rond de 1000 manschappen. De hoofdbewapening van het schip bestond uit 2x3 stuks 280 mm SK C/28 geschut in één opstelling voor en één opstelling achter de bovenbouw. De secondaire bewapening bestond uit 8x1 150 mm SK C/28 geschut en 3 stuks 88 mm L/45 luchtafweer. De bewapening werd gecomplementeerd door twee batterijen van vier 533 mm torpedolanceerbuizen. De romp bepantsering bedroeg 60 tot 80 mm, terwijl de bepantsering van het bovendek 17 mm dik was. Het pantserdek zelf bedrog 17 tot 45 mm en de torens van het hoofdgeschut hadden een bepantsering van 80 mm (zijkanten) tot 140 mm (voorzijde). De radarapparatuur bestond uit een FMG G(gO) "Seetakt.[1][2][3][4][5]

Toen op 1 september 1939 de vijandelijkheden uitbraken kreeg het schip opdracht om koopvaardijschepen aan te houden en dan tot zinken te brengen. De Deutschland mocht geen gevecht aangaan. Aangezien Hitler het te riskant vond dat er iets kon gebeuren met een schip dat de naam Deutschland droeg, werd de Deutschland op 15 november 1939 omgedoopt tot Lützow. Korte tijd daarna werd het schip geclassificeerd als zware kruiser. De naam Lützow was vrijgekomen na de verkoop van een in aanbouw zijnde kruiser, aan de Sovjet-Unie, die eigenlijk deze naam zou krijgen. In 1940 werd al het 88 mm luchtafweergeschut verwijderd en vervangen door zes stuks 105 mm L/65 luchtafweergeschut, vier 37 mm luchtafweergeschut en tien stuks 20 mm luchtafweergeschut. De onderhoudsbeurt die werd uitgevoerd was in maart 1940 afgerond.[6][7][8][9]


Lützow, Kiel, 13 april 1940 Bron: Bundesarchiv, Bild 101II-MN-1038-06

Op 9 april 1940 nam de Lützow deel aan "Operatie Weserübung" en voer het de Oslofjord binnen. In een gevecht met een Noorse kustbatterij, werd de Lützow zwaar beschadigd door drie 28 cm granaten. Onderweg naar Kiel, voor reparaties, werd het schip opgemerkt door de Britse onderzeeboot HMS Spearfish (N69). Bij de daaropvolgende torpedoaanval werd een deel van het achterschip van de Lützow weggeblazen. Desondanks wist men het schip naar Kiel te slepen. Tot begin 1941 lag het schip in reparatie.[10][11]

Op 13 juni 1941 voer de Lützow wederom uit, maar werd al snel weer geraakt door torpedo's van Britse marinevliegtuigen. Tot januari 1942 duurden de reparaties in Kiel. Tijdens het onderhoud werd een FuMO 26 radar geïnstalleerd. Eindelijk weer klaar, vertrok het schip naar Narvik. Van hieruit moest het de geallieerde konvooien naar Moermansk aanvallen. De Lützow was op 31 december 1942 betrokken bij "Operatie Regenbogen" tegen konvooi JW-51.B. Hierbij werd het schip verscheidene keren getroffen door Brits vuur. In de jaren 1943 en 1944 werd de Lützow aanvankelijk ingezet als trainingsschip. In juni 1944 kreeg ze echter de opdracht om de ijzerertstransporten uit Zweden te escorteren. Op 17 juli trachtte het schip de in het nauw zittende Duitse troepen uit Riga te evacueren, maar moest hier wegens brandstofgebrek van afzien. In plaats hiervan werd luchtafweersteun gegeven in Libau.[12][13][14]


Lützow, Baai van Bogen, Narvik, juni 1942 Bron: Public Domain (onbekend)

Van 6 tot 13 oktober 1944 werd het schip ingezet bij de beschieting van Sovjettroepen aan de Memel. Deze operatie werd doorgezet in november 1944 en vervolgens weer van december 1944 tot maart 1945. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog was het luchtafweergeschut uitgebreid tot zes stuks 40 mm geschut, tien stuks 37 mm geschut en 28 stuks 20 mm geschut. Vanaf 9 april 1945 opereerde de Lützow vanuit Swinemünde. Bij een Britse luchtaanval op 16 april 1945 werd het schip hier zwaar beschadigd. Om te voorkomen dat het zou zinken werd de Lützow aan de grond gezet. Haar geschut was echter nog intact, zodat het schip nog als artillerie kon worden ingezet tegen de Sovjets. Op 4 mei 1945 werd de Lützow door de eigen bemanning opgeblazen.[15][16]

Het wrak van de Lützow werd in het voorjaar van 1946 door de Sovjets geborgen en in dienst genomen bij de marine als artilleriedoel. Tijdens het uitvoeren van experimenten werd het schip op 22 juli 1947 tot zinken gebracht.

Definitielijst

artillerie
Verzamelnaam voor krijgswerktuigen waarmee men projectielen afschiet. De moderne term artillerie duidt in het algemeen geschut aan, waarvan de schootsafstanden en kalibers boven bepaalde grenzen vallen. Met artillerie duidt men ook een legeronderdeel aan dat zich voornamelijk van geschut bedient.
kruiser
Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
Operatie Weserübung
Codenaam voor de Duitse inval in Denemarken en Noorwegen. Deze operatie, die begon op 9 april 1940, was bedoeld om Engelse acties in Scandinavië te voorkomen.
radar
Engelse afkorting met als betekenis: Radio Detection And Ranging. Systeem voor het met elektromagnetische golven vaststellen van de aanwezigheid, afstand, snelheid en richting van voorwerpen als schepen, vliegtuigen, enz.
Sovjet-Unie
Sovjet Rusland, andere naam voor de USSR.
torpedo
Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

Technische gegevens

 Naam:Lützow
 Callsign/Registratie:
geen
 Bouwer:
Deutsche Werke, Kiel
 Bouwnummer:
219
 Type/Klasse:
Zware-kruiser, Panzerschiff / Deutschland-klasse (1931)
 Waterverplaatsing:
Ontwerp: 12.630 t (12.430 lt; 13.920 st)
Volledig beladen: 14.290 lt (14.520 t)
 Lengte:
186 meter
 Breedte:
20,69 meter
 Diepgang:
7,25 meter
 Aandrijving
8 MAN doppeltwirkende Zweitakt-Diesel Maschinen
(Typ M9Z42/58)
54.000 PS (53.260 shp; 39.720 kW)
 Snelheid:
28,3 knopen (52 km/u)
 Bereik:
16.900 km (bij 20 knopen)
 Bepantsering:
hoofdgeschuts: 140 mm
romp: 60-80 mm
dek: 18-40 mm
 Bewapening:
2x3 28 cm SK C/28 (L/52)
8x Sk 15 cm L/55
3x2 Flak 8,8 L/75
2x4 53,3 cm torpedolanceerbuizen
2 watervliegtuigen
 Bemanning
951-1150

Definitielijst

Flak
Flieger/ Flugzeug Abwehr Kanone. Duits luchtafweergeschut.
kruiser
Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.

Kommandanten

Kapitän zur See Paul Wenneker (Kapitein ter Zee) 15 november 1939
Kapitän zur See August Thiele (Kapitein ter Zee) 30 november 1939
Fregattenkapitän Fritz Krauss (Kapitein Luitenant ter Zee) 19 april 1940 - 23 juni 1940
Korvettenkapitän Robert Weber (Luitenant ter Zee 1e Klasse) juni 1940
Kapitänleutnant Wolfgang Heller (Luitenant ter Zee 2e Klasse oudste categorie) juni 1940 - augustus 1940
Kapitän zur See Leo Kreisch (Kapitein ter Zee) 31 maart 1941
Kapitän zur See Rudolf Stange (Kapitein ter Zee) juli 1941
Kapitän zur See Leo Kreisch (Kapitein ter Zee) september 1941
Kapitän zur See Rudolf Stange (Kapitein ter Zee) januari 1942
Fregattenkapitän Horst Biesterfeld (Kapitein Luitenant ter Zee) november 1943
Kapitän zur See Bodo-Heinrich Knoke (Kapitein ter Zee) januari 1944
Kapitän zur See Gerhardt Böhmig (Kapitein ter Zee) november 1944
Kapitän zur See Bodo-Heinrich Knoke (Kapitein ter Zee) november 1944
Fregattenkapitän Ernst Lange (Kapitein Luitenant ter Zee) april 1945 - mei 1945

Noten

  1. Hildebrand, 1979, pag. 133
  2. Gröner, 1990, pag. 60-61
  3. Hildebrand, 1983, pag. 247, 255
  4. Chesneau, 1980, pag. 227
  5. Williamson, 2012, pag. 10
  6. Jackson, 2001, pag. 59
  7. Bidlingmaier, 1971, pag. 76
  8. Williamson, 2012, pag. 15
  9. Gröner, 1990, pag. 60
  10. Whitley, 1998, pag. 68
  11. Williamson, 2012, pag. 19
  12. Gröner, 1990, pag. 60-61
  13. Miller, 1996, pag. 332
  14. Williamson, 2012, pag. 20
  15. Gröner, 1990, pag. 60
  16. Williamson, 2012, pag. 21

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
24-01-2025
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde boeken