De Franse onderzeebootjager Chasseur 9 (Ch 9) werd in 1940 in dienst genomen en was bij het uitbreken van de strijd in het westen in mei 1940, in dienst langs de Franse Kanaalkust. Het schip was actief betrokken tijdens de strijd rond Duinkerke, waarbij het schip op 21 mei 1940 dusdanig werd geraakt dat het aan de grond liep en niet meer kon worden vlot getrokken.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Forges et
Chantiers de la Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
1938 |
12 januari 1940 |
1940 |
21 mei 1940 (gestrand) |
Bouwnummer : ? |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
1940 |
21 mei 1940 |
Chasseur 9, Marine
National |
De kiel voor de onderzeebootjager Chasseur 9 (Ch-9) werd in 1938 gelegd aan de scheepswerf van Forges et Chantiers de la Méditerranée in La Seyne-sur-Mer. Het was het vijfde schip uit de Chasseur 5-klasse (1939) en werd op 12 januari 1940 te water gelaten.[1]
De Chasseur 9 was een schip met een waterverplaatsing van 107 ton standaard en 137 ton maximaal beladen. Met een lengte van 37,10 meter en een breedte van 5,66 meter werd een diepgang van 1,95 meter bereikt. De twee MAN dieselmotoren dreven een schacht aan met een vermogen van 1,130 pk. Met 5,5 ton dieselolie kon bij een kruissnelheid van 8 knopen (bijna 15 km/u) een afstand worden afgelegd van 2.222 km. De topsnelheid bedroeg 15,5 knopen (27,78 km/u). De 23 bemanningsleden hadden de beschikking over één stuk 75 mm / 35 M1897 geschut en twee stuks 8,8 mm machinegeweren. Tevens had het schip vier dieptebommenwerpers en een rek met 10 dieptebommen.[2]
Na indienststelling werd het schip gestationeerd in Duinkerke. Gedurende de nacht van 20 op 21 mei 1940 escorteerde de Chasseur 9 met enkele andere schepen het vrachtschip s.s. Pavon, dat met Nederlandse militairen vertrokken was uit Duinkerke. Het konvooi werd door Duitse bommenwerpers aangevallen, waarbij de Pavon werd geraakt. Tijdens deze ramp met de s.s. Pavon (1930) nam de Ch 9 deel aan het redden van opvarenden van het vrachtschip. Tijdens deze operatie werd het schip geraakt en begon water het schip binnen te dringen. Het lukte de bemanning om het schip om 01.20 uur te laten stranden op het strand van Malo les Bains, even ten noorden van Duinkerke. Van de 23 bemanningsleden raakten er 11 gewond bij dit gebeuren. Het lukte de overige bemanningsleden niet meer om het schip te dichten en vlot te trekken. Het werd achtergelaten op het strand.[3]
Naam: | Chasseur 9 |
Bouwer: |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
Bouwnummer: |
? |
Naamsein: |
Ch-9 |
Type/Klasse: |
Onderzeebootjager / Chasseur 5-klasse (1939) |
Waterverplaatsing: |
107 ton (standaard) 137 ton (beladen) |
Lengte: |
37,10 meter |
Breedte: |
5,66 meter |
Diepgang: |
1,95 meter (volledig beladen) |
Aandrijving: |
2x MAN dieselmotoren 1 schacht 1.130 pk 5,5 ton olie |
Snelheid: |
15,5 knopen (27,78 km/u) |
Bereik: |
2.222 km bij 8 knopen (14,8 km/u) |
Bewapening bij bouw: |
1x 75 mm geschut 2x 8,8 mm Hotchkiss machinegeweren 4x dieptebommenwerper 1x dieptebommenrek (10 dieptebommen) |
Bemanning |
23 |
Lieutenant de Vaisseau Robert Adrien François Pierre Letemplier (Luitenant ter zee 2e klasse) |
december 1939 - 21 mei 1940 |