TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De s.s. Pavon was een, in 1930, in Engeland gebouwd Frans schip, voornamelijk in gebruik voor de route van Antwerpen naar Zuid-Amerika en terug. In mei 1940 werd het schip door de Franse marine gevorderd voor het transport van militairen en militaire goederen. Gedurende de nacht van 20 op 21 mei 1940 werd het schip nabij Gravelines aangevallen door de Duitse bommenwerper, waarbij rond de 50 Nederlandse militairen om het leven kwamen.


Duitse militairen bekijken de gestrande s.s. Pavon na de strijd in mei 1940 Bron: Onbekend/Unknown

Gegevens

Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
Napier & Miller Ltd.,
Old Kilpatrick, Glasgow
?
18 juni 1930
28 november 1930
21 mei 1940
(onherstelbaar beschadigd)
Bouwnummer : 273





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

28 november 1930
mei 1940 Cie. De Navigation d'Orbigny et Faustin Fils, La Rochelle

mei 1940
21 mei 1940
Franse Marine

Geschiedenis

Het Franse koopvaardijschip s.s. Pavon werd gebouwd aan de scheepswerf van Napier & Miller Ltd. in Old Kilpatrick, Glasgow. Op 18 juni 1930 werd de Pavon te water gelaten. Het schip werd in november 1930 afgeleverd aan haar eigenaar de Companie De Navigation d'Orbigny et Faustin Fils te La Rochelle.[1][2]

De Pavon was een schip van 120 meter lengte en had een breedte van 16 meter. Met een waterverplaatsing van 4.128 bruto tonnage werd een diepgang van 6,70 meter bereikt. De drie cilinder triple expansie motor met een vermogen van 501 pk leverde een topsnelheid van 12 knopen (22 km/u).


Tekening van de s.s. Pavon nog voor de Tweede Wereldoorlog Bron: Public Domain (onbekend)

Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de s.s. Pavon voornamelijk ingezet op de route tussen Frankrijk/België en Zuid-Amerika. In september 1939 werd het schip gevorderd door de Franse Marine voor het transport van troepen en militaire goederen en voorzien van een dekgeschut, een stuk 2,5 cm luchtafweergeschut en enkele lichte mitrailleurs. Op 12 mei 1940 leverde het toepen en goederen af in de haven van Vlissingen. Op 20 mei werd het schip ingezet voor het transport van Nederlandse militairen van Duinkerken naar Cherbourg of La Rochelle. De tocht zou gedurende de nacht plaatsvinden. De Pavon vertrok onder begeleiding van de Franse onderzeebootjager Chasseur 41 en twee andere onderzeebootjagers. Rond 23.30 uur werd het schip aangevallen door een Duitse bommenwerper. Tijdens vier bomaanvallen trof de vierde keer een bom het schip in ruim 3. Hierbij werden de meeste slachtoffers gemaakt en er ontstond brand aan boord. De brand kon redelijk snel onder controle worden gebracht maar kapitein Perdrault besloot de zwaar beschadigde Pavon aan de grond te zetten voor Oye-Plage. Bij de aanval kwamen rond de 50 Nederlandse militairen om het leven. De Pavon bleek onherstelbaar beschadigd. Voor de stranding en tijdens de stranding werden diverse drenkelingen van boord en uit het water gepikt door de onderzeebootjagers en de havenboot "Reine Astrid (Vp 111)".[3][4][5]

Technische gegevens

Naam: s.s. Pavon (1930)
Bouwer:
Napier & Miller Ltd., Old Kilpatrick, Glasgow
Bouwnummer:
273
Naamsein:
FPBJ
Type/Klasse:
Koopvaardijschip
Waterverplaatsing:
2.439 NRT
4.128 BRT (standaard)
7.500 BRT (maximaal)
Lengte:
120 meter
Breedte:
16 meter
Diepgang:
6,70 meter
Aandrijving:
1x 3 cilinder Triple Expansie motor
501 pk, 2.000 shp
Snelheid:
12 knopen (22,22 km/u)
Bereik:
?
Bewapening:
1x Dekgeschut
1x 22 mm luchtafweergeschut
?x lichte mitrailleurs
Bemanning
38

Noten

  1. Zuidfront Holland
  2. Compagnie de Navigation D'Orbigny, 1952, pag. 154
  3. Jong, 1969, pag. 490-491
  4. Zuidfront Holland
  5. Weir, 2020, pag. 22-23