De s.s. Pavon was een, in 1930, in Engeland gebouwd Frans schip, voornamelijk in gebruik voor de route van Antwerpen naar Zuid-Amerika en terug. In mei 1940 werd het schip door de Franse marine gevorderd voor het transport van militairen en militaire goederen. Gedurende de nacht van 20 op 21 mei 1940 werd het schip nabij Gravelines aangevallen door de Duitse bommenwerper, waarbij rond de 50 Nederlandse militairen om het leven kwamen.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Napier &
Miller Ltd., Old Kilpatrick, Glasgow |
? |
18 juni 1930 |
28 november 1930 |
21 mei 1940 (onherstelbaar beschadigd) |
Bouwnummer : 273 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
28 november 1930 |
mei 1940 | Cie. De Navigation
d'Orbigny et Faustin Fils, La Rochelle |
||
mei 1940 |
21 mei 1940 |
Franse Marine |
Het Franse koopvaardijschip s.s. Pavon werd gebouwd aan de scheepswerf van Napier & Miller Ltd. in Old Kilpatrick, Glasgow. Op 18 juni 1930 werd de Pavon te water gelaten. Het schip werd in november 1930 afgeleverd aan haar eigenaar de Companie De Navigation d'Orbigny et Faustin Fils te La Rochelle.[1][2]
De Pavon was een schip van 120 meter lengte en had een breedte van 16 meter. Met een waterverplaatsing van 4.128 bruto tonnage werd een diepgang van 6,70 meter bereikt. De drie cilinder triple expansie motor met een vermogen van 501 pk leverde een topsnelheid van 12 knopen (22 km/u).
Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de s.s. Pavon voornamelijk ingezet op de route tussen Frankrijk/België en Zuid-Amerika. In september 1939 werd het schip gevorderd door de Franse Marine voor het transport van troepen en militaire goederen en voorzien van een dekgeschut, een stuk 2,5 cm luchtafweergeschut en enkele lichte mitrailleurs. Op 12 mei 1940 leverde het toepen en goederen af in de haven van Vlissingen. Op 20 mei werd het schip ingezet voor het transport van Nederlandse militairen van Duinkerken naar Cherbourg of La Rochelle. De tocht zou gedurende de nacht plaatsvinden. De Pavon vertrok onder begeleiding van de Franse onderzeebootjager Chasseur 41 en twee andere onderzeebootjagers. Rond 23.30 uur werd het schip aangevallen door een Duitse bommenwerper. Tijdens vier bomaanvallen trof de vierde keer een bom het schip in ruim 3. Hierbij werden de meeste slachtoffers gemaakt en er ontstond brand aan boord. De brand kon redelijk snel onder controle worden gebracht maar kapitein Perdrault besloot de zwaar beschadigde Pavon aan de grond te zetten voor Oye-Plage. Bij de aanval kwamen rond de 50 Nederlandse militairen om het leven. De Pavon bleek onherstelbaar beschadigd. Voor de stranding en tijdens de stranding werden diverse drenkelingen van boord en uit het water gepikt door de onderzeebootjagers en de havenboot "Reine Astrid (Vp 111)".[3][4][5]
Naam: | s.s. Pavon (1930) |
Bouwer: |
Napier & Miller Ltd., Old
Kilpatrick, Glasgow |
Bouwnummer: |
273 |
Naamsein: |
FPBJ |
Type/Klasse: |
Koopvaardijschip |
Waterverplaatsing: |
2.439 NRT 4.128 BRT (standaard) 7.500 BRT (maximaal) |
Lengte: |
120 meter |
Breedte: |
16 meter |
Diepgang: |
6,70 meter |
Aandrijving: |
1x 3 cilinder Triple Expansie
motor 501 pk, 2.000 shp |
Snelheid: |
12 knopen (22,22 km/u) |
Bereik: |
? |
Bewapening: |
1x Dekgeschut 1x 22 mm luchtafweergeschut ?x lichte mitrailleurs |
Bemanning |
38 |