TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

In mei 1945 viel de Duitse tanker m.s. Nordmark in Britse handen. Dit schip was in 1937 gebouwd als m.s. Westerwald en in 1939 omgedoopt tot m.s. Nordmark. In 1946 werd het schip omgedoopt tot RFA Northmark, maar al spoedig overgedragen aan de Royal Navy die het schip als HMS Bulawayo in gebruik nam tot het in 1955 werd afgevoerd.

Gegevens


HMS Bulawayo Bron: Imperial War Museum FL4219
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
Schichau-Werke,
Danzig
14 november 1936
5 oktober 1937
16 december 1938

oktober 1955
(sloop)
Bouwnummer : 1385





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

16 december 1938
november 1939
m.s. Westerwald (1937), Kriegsmarine

november 1939
1945
m.s. Nordmark (1939), Kriegsmarine

1945
1947
RFA Northmark (1945), Royal Navy
1947
1955
HMS Bulawayo (X21), Royal Navy

Definitielijst

Kriegsmarine
Duitse marine, naast de Heer en de Luftwaffe onderdeel van de Duitse Wehrmacht.

Geschiedenis

In november 1936 werd aan de scheepswerf van de Schichau-Werke in Danzig, de kiel gelegd voor een Duitse marine tanker, de m.s. Westerwald (1937). Het schip werd in 1938 in gebruik genomen en in 1939 hernoemd tot m.s. Nordmark. De m.s. Nordmark (1939) werd op 9 mei 1945 in Kopenhagen in beslag genomen door de Britten. Op 4 juni 1945 werd vanwege een tekort aan tankers bij de Royal Navy, besloten het schip over te laten brengen naar Rosyth. Op 5 juni werd het schip volgetankt en op 6 juni vertrok het met een klein aantal Duitse bemanningsleden, aangevuld met Britse marinemensen, waarna het op 8 juni in Rosyth binnen liep. Het schip werd vervolgens op 25 juni 1945 naar Palmers in Hebburn-on-Tyne overgevaren om te worden ingericht voor inzet bij de British Pacific Fleet. Op 30 november 1945 waren alle reparaties klaar. De Tweede Wereldoorlog werd echter beëindigd voordat het schip gereed was. Als gevolg hiervan werd het casco in reserve geplaatst.[1][2][3]


HMS Bulawayo Bron: Shipsnostalgia

In januari 1946 werd het schip gedoopt tot RFA Northmark (Royal Fleet Auxiliary). De kosten voor de inrichting en bediening als RFA schip waren dusdanig hoog dat besloten werd het schip in dienst te stellen bij de Royal Navy zelf. Op 11 januari 1946 werd Captain John Smith aangesteld als als de eerste Commanding Officer en in februari vertrok het schip naar Milford Haven om op 27 mei weer naar Falmouth te gaan.

Het commando over het schip werd op 30 juni 1947 overgenomen door Captain Kenneth A. Short. Op 7 juli 1947 werd het voor inrichting ten behoeve van de Royal Navy, overgebracht naar Portsmouth, waar het schip binnenliep in Dock No. 14. Hier werd bij gereedkomen in juli 1947 omgedoopt tot HMS Bulawayo en ontving het herkenningsnummer X21. Op 29 september 1947 kon de HMS Bulawayo vertrekken naar Portsmouth Harbour, waarna op 15 oktober 1947 Captain Frederick G. Drake het bevel op zich nam en het schip voor trainingsmissies in het overladen van olie op zee vertrok. Tot 29 juni 1948 nam het schip deel aan diverse tochten waarbij regelmatig Trinidad werd aangedaan. Op 29 juni liep het binnen te Chatham voor herinrichtingen. Het schip nam vervolgens weer deel aan diverse oefenoperaties tot het op 14 oktober 1948 in Portsmouth Harbour werd opgelegd voor reparaties. Tot april 1949 liep het schip binnen in diverse dokken voor noodzakelijke reparaties en in augustus 1949 nam Captain Donald Fuller het bevel over. HMS Bulawayo ging vervolgens weer op diverse tochten tot het op 1 april 1950 in Sheerness aankwam, waar op 20 april Captain H. Murray-Clark het bevel overnam. Deze nam het schip onder zijn hoede tot het in oktober 1950 te Gare Loch in Schotland in reserve ging als Headquarters Ship, Reserve Fleet, Clyde Division. Hier werd Captain D.H. Connell-Fuller op 19 januari 1952 benoemd tot Commanding Officer. Op 4 oktober 1955 werd het schip afgeleverd in Dalmuir voor sloop. Op 26 januari 1956 werd het te Troon gestrand en werd op 13 februari met de sloop begonnen, die op 16 mei 1956 was afgerond.

Technische gegevens

 Naam: RFA Northmark / HMS Bulawayo
 Callsign/Registratie:
X21 - A121
 Bouwer:
Schichau-Werke, Danzig
 Bouwnummer:
1385
 Type/Klasse:
Bevoorradingsschip / Dithmarschen-klasse (1937)
 Waterverplaatsing:
 22.500 lt (22.861 t) beladen
 Lengte:
178,25 meter
 Breedte:
22,00 meter
 Diepgang:
9,30 meter
 Aandrijving:
2 dieselmotoren
2 schachten
21.590 shp (16.100 kW)
 Snelheid:
21 knopen (39 km/u)
 Bereik:
? km bij ? knopen
 Bewapening:
geen
 Bemanning
292

Commanding Officers

Captain John Smith (Kapitein-ter-Zee)
11 januari 1946
Captain Kenneth A. Short (Kapitein-ter-zee)
30 juni 1947
Captain Frederick G. Drake (Kapitein-ter-zee)
15 oktober 1947
Captain Donald Fuller (Kapitein-ter-Zee)
augustus 1949
Captain H. Murray-Clark (Kapitein-ter-Zee)
20 april 1950
Captain D.H. Connell-Fuller (Kapitein-ter-Zee)
19 januari 1952 - oktober 1955

Noten

  1. Hildebrand, 1979, pag. 90
  2. Rohwer, 1992, pag. 11
  3. Admiralty War Diary, 8 June 1945

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
16-12-2024
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde boeken

Ready for Anything
Pendant Numbers of the Royal Navy