De eerste Franse onderzeebootjager werden door de Franse Marine aan het einde van de Eerste Wereldoorlog overgenomen van de Amerikaanse U.S. Navy. Met de ervaringen opgedaan met deze schepen werden direct na de Eerste Wereldoorlog eigen schepen van dit type op stapel gezet. Deze bouw en ontwerp programma's gingen door tot vlak voor de Tweede Wereldoorlog, waarbij de laatste schepen voor de Kriegsmarine werden afgebouwd. Na de Tweede Wereldoorlog werd ditzelfde patroon gevolgd. Direct na de Tweede Wereldoorlog werden een reeks Amerikaanse onderzeebootjagers overgenomen. Hierna werd dit type vervangen en opgevolgd door Patrouillevaartuigen.
De eerste Franse onderzeebootjagers werden in 1917 en 1918 tijdens de bouw overgenomen van de U.S. Navy. Totaal werden 99 schepen van het Amerikaanse SC-1-klasse (1917) onderzeebootjagers aangeschaft, waarvan de meesten direct van de bouwer naar Frankrijk kwamen. Tussen 1917 en 1919 bouwden de Amerikanen maar liefst 442 van deze schepen. Het waren 30 meter lange, snelle houten boten, waarvan het ontwerp specifiek was gemaakt voor de inzet als onderzeebootjager. een klein aantal van deze schepen was nog in dienst ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en de laatste werd in 1947 gesloopt.[1]
C
1-klasse (1917) |
||
C 1 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 2 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 3 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 4 (1917) | New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 5 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn | |
C 6 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn | |
C 7 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 8 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 9 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 10 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 11 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 12 (1917) |
Mathis Yacht Building C0., Camden |
|
C 13 (1917) |
Mathis Yacht Building C0., Camden |
|
C 14 (1917) |
Mathis Yacht Building C0., Camden |
|
C 15 (1917) |
Hiltebrant Dry Dock Co., Kingston |
|
C 16 (1917) |
Hiltebrant Dry Dock Co., Kingston |
|
C 17 (1917) |
Eastern Shipyard Co., Greenport |
|
C 18 (1917) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 19 (1917) |
Robert Jacob Shipyard, City
Island |
|
C 20 (1917) |
Robert Jacob Shipyard, City
Island |
|
C 21 (1917) |
Robert Jacob Shipyard, City
Island |
|
C 22 (1917) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 23 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 24 (1917) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 25 (1917) |
Howard E. Wheeler, Brooklyn |
|
C 26 (1917) |
Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 27 (1917) |
Robert Jacob Shipyard, City
Island |
|
C 28 (1917) |
Luders Marine Construction Co.,
Stamford |
|
C 29 (1917) |
Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 30 (1918) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 31 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 32 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 33 (1918) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 34 (1918) |
Rocky River Dry Dock Co., Rocky
River |
|
C 35 (1918) |
Vinyard Shipbuilding Co., Milford |
|
C 36 (1918) |
Howard E. Wheeler, Brooklyn |
|
C 37 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 38 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 39 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 40 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 41 (1918) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 42 (1918) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 43 (1918) |
Hartman-Greiling, Green Bay |
|
C 44 (1918) |
Howard E. Wheeler, Brooklyn |
|
C 45 (1918) |
Robert Jacob Shipyard, City
Island |
|
C 46 (1918) |
New York Navy Yard, Brooklyn |
|
C 47 (1918) |
Chance Marine Construction Co.,
Annapolis |
|
C 48 (1918) |
Howard E. Wheeler, Brooklyn |
|
C 49 (1918) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 50 (1918) |
Elco Co., Bayonne |
|
C 51 (1918) |
Elco Co., Bayonne |
|
C 52 (1918) |
Hiltebrant Dry Dock Co., Kingston |
|
C 53 (1918) |
Kyle & Purdy, City Island |
|
C 54 (1918) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 55 (1918) |
Hiltebrant Dry Dock Co., Kingston |
|
C 56 (1918) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 57 (1918) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 58 (1918) |
Hiltebrant Dry Dock Co., Kingston |
|
C 59 (1918) |
Kyle & Purdy, City Island |
|
C 60 (1918) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 61 (1918) |
Hiltebrant Dry Dock Co., Kingston |
|
C 62 (1918) |
Hiltebrant Dry Dock Co., Kingston |
|
C 63 (1918) |
Kyle & Purdy, City Island |
|
C 64 (1918) |
Mathis Yacht Building C0., Camden |
|
C 65 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 66 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 67 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 68 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 69 (1918) |
Mathis Yacht Building C0., Camden |
|
C 70 (1918) |
Gibbs Gas Engine, Jacksonville |
|
C 71 (1918) |
Gibbs Gas Engine, Jacksonville |
|
C 72 (1918) |
Gibbs Gas Engine, Jacksonville |
|
C 73 (1918) |
College Point Boat Co., College
Point |
|
C 74 (1918) |
Kyle & Purdy, City Island |
|
C 75 (1918) |
Kyle & Purdy, City Island |
|
C 76 (1918) |
Mathis Yacht Building C0., Camden |
|
C 77 (1918) |
Mathis Yacht Building C0., Camden |
|
C 78 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 79 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 80 (1918) |
Mathis Yacht Building C0., Camden |
|
C 81 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 82 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 83 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 84 (1918) |
Rocky River Dry Dock Co., Rocky
River |
|
C 85 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 86 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 87 (1918) |
Rocky River Dry Dock Co., Rocky
River |
|
C 88 (1918) |
Rocky River Dry Dock Co., Rocky
River |
|
C 89 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 90 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 91 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 92 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
|
C 93 (1918) |
Hartman-Greiling, Green Bay |
|
C 94 (1918) |
Rocky River Dry Dock Co., Rocky
River |
|
C 95 (1918) |
Gibbs Gas Engine, Jacksonville |
|
C 96 (1918) |
Gibbs Gas Engine, Jacksonville |
|
C 97 (1918) |
Gibbs Gas Engine, Jacksonville |
|
C 98 (1918) |
New York Yacht, Morris Heights |
|
C 99 (1918) | Matthews Boat, Port Clinton |
Als aanvulling op de van de Amerikanen overgenomen C 1-klasse (1917), werden in Frankrijk zelf een zeventien tal onderzeebootjagers gebouwd. Deze schepen waren net als de Amerikaanse schepen, gebouwd met een houten romp, maar waren iets groter. De meeste schepen van dit type werden in de jaren 1930 verkocht. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren nog vier schepen van dit type in dienst, waarvan twee welke in 1928 waren verbouwd tot rivierkanonneerboot.[2]
C
101-klasse (1918) |
||
C 101 (Ch-101) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 102 (Ch-102) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 103 (Ch-103) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 104 (Ch-104) | Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 105 (Ch-105) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 106 (Ch-106) |
Augustin-Normand, Le Havre |
|
C 107 (Ch-107) |
Ateliers et Chantiers de la
Loire, Nantes |
|
C 108 (Ch-108) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 109 (Ch-109) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 110 (Ch-110) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 111 (Ch-111) Commandant Bourdais (1928) |
Ateliers et Chantiers Dubigeon,
Nantes |
|
C 112 (Ch-112) Avalanche (1928) |
Ateliers et Chantiers Dubigeon,
Nantes |
|
C 113 (Ch-113) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 114 (Ch-114) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 115 (Ch-115) |
Ateliers et Chantiers Dubigeon,
Nantes |
|
C 116 (Ch-116) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
|
C 117 (Ch-117) |
Augustin-Normand, Le Havre of Ateliers et Chantiers de la Loire, Nantes of Ateliers et Chantiers Dubigeon, Nantes |
Begin jaren 1930 werd begonnen met het vervangen van de oude onderzeebootjagers die nog stamden uit de periode rond het einde van en kort na de Eerste Wereldoorlog. Een eerste klasse was de uit vier schepen bestaande Chasseur 1-klasse (1933), welke eigenlijk gezien kan worden als voorstudie klasse voor de onderzeebootjagers die daarna werden gebouwd. Qua formaat waren de schepen vergelijkbaar met de na de Eerste Wereldoorlog gebouwde C 101-klasse (1918). Twee schepen gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren, waarvan één onder Duitse vlag. De andere twee werden in 1945 en 1948 gesloopt.[3]
Chasseur
1-klasse (1933) |
||
Chasseur 1 (Ch-1) |
Ateliers et chantiers de Bretagne, Nantes | |
Chasseur 2 (Ch-2) |
Ateliers et chantiers de
Bretagne, Nantes |
|
Chasseur 3 (Ch-3) | Ateliers et chantiers de
Bretagne, Nantes |
|
Chasseur 4 (Ch-4) | Ateliers et chantiers de
Bretagne, Nantes |
In 1938 en 1939 volgde de eerste grotere groep onderzeebootjagers ter vervanging van de oude schepen uit de Eerste Wereldoorlog. Gebaseerd op de Chasseur 1-klasse (1933) werden zeventien schepen gebouwd van een iets verbeterd ontwerp ten opzichte van de vorige vier schepen. De schepen waren iets kleiner en kregen een metalen romp. Negen schepen gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren en van de overgebleven schepen werden na de Tweede Wereldoorlog nog twee schepen verkocht aan Syrië.[4]
Chasseur 5-klasse (1939) |
||
Chasseur 5 (Ch-5) Carentan (Q005) |
Ateliers et Chantiers de France,
Dunkerque |
|
Chasseur 6 (Ch-6) |
Ateliers et Chantiers de France,
Dunkerque |
|
Chasseur 7 (Ch-7) |
Ateliers et Chantiers de France,
Dunkerque |
|
Chasseur 8 (Ch-8) Rennes (Q008) |
Ateliers et Chantiers de France,
Dunkerque |
|
Chasseur 9 (Ch-9) |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
|
Chasseur 10 (Ch-10) Bayonne (Q010) |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
|
Chasseur 11 (Ch-11) Boulogne (Q011) |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
|
Chasseur 12 (Ch-12) Bénodet (Q012) |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
|
Chasseur 13 (Ch-13) Calais (Q013) |
Ateliers et Chantiers Worms, Le
Trait |
|
Chasseur 14 (Ch-14) Diélette (Q014) |
Ateliers et Chantiers Worms, Le
Trait |
|
Chasseur 15 (Ch-15) Paimpol (Q015) |
Ateliers et Chantiers Worms, Le
Trait |
|
Chasseur 16 (Ch-16) |
Ateliers et Chantiers Worms, Le
Trait |
|
Chasseur 17 (Ch-17) |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
|
Chasseur 18 (Ch-18) |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
|
Chasseur 19 (Ch-19) CH-705 |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
|
Chasseur 20 (Ch-20) |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
|
Chasseur 21 (Ch-21) |
Forges et Chantiers de la
Méditerranée, La Seyne-sur-Mer |
De Chasseur 41-klasse volgde op de Chasseur 5-klasse en was in feite een iets gemoderniseerde variant. De schepen waren iets groter en hadden een metalen romp in plaats van de houten romp van de voorgangers. Van de acht schepen die rond aanvang van de Tweede Wereldoorlog in aanbouw waren, konden er drie nog door de Marine Nationale in gebruik worden genomen voor de Duitse inval. De overige vijf schepen werden afgebouwd voor de Kriegsmarine die de schepen als mijnenvegers (Räumboote-Ausland) liet afbouwen.[5]
Chasseur
41-klasse (1939) |
||
Chasseur 41 (Ch-41) |
Chantier de Normandie, Fécamp |
|
Chasseur 42 (Ch-42) |
Chantier de
Normandie, Fécamp |
|
Chasseur 43 (Ch-43) |
Chantier de Normandie, Fécamp |
|
Chasseur 44 (Ch-44) |
Chantier de Normandie, Fécamp |
|
Chasseur 45 (Ch-45) |
Chantier de Normandie, Fécamp |
|
Chasseur 46 (Ch-46) |
Chantier de Normandie, Fécamp |
|
Chasseur 47 (Ch-47) |
Chantier de Normandie, Fécamp |
|
Chasseur 48 (Ch-48) |
Chantier de Normandie, Fécamp |
Tussen 1943 en 1945 ontving Frankrijk (de Forces Navales Françaises Libres - FNFL) onder het Lend-Lease programma een vijftig tal onderzeebootjagers uit de Amerikaanse SC-497-klasse (1941). In 1951 ontving Frankrijk nog eens zeven schepen uit deze klasse. Het waren schepen met een houten romp en werden gebruikt als onderzeebootjager en patrouillevaartuig. Eén van de Franse schepen ging verloren door een mijn en de meeste schepen werden gedurende de jaren 1950 uit de vaart genomen. Twee werden verkocht aan andere landen.[1]
C
1-klasse (1917) |
||
Chasseur 5 (Ch-5) |
Calderwood Yacht Yard, Inc.,
Manchester USA |
|
Chasseur 6 (Ch-6) |
Simms Brothers, Dorchester USA |
|
Chasseur 51 (Ch-51) |
Thomas Knutson Ship Building
Corp., Halesite |
|
Chasseur 52 (Ch-52) | Thomas Knutson Ship Building
Corp., Halesite |
|
Chasseur 61 (Ch-61) |
Rice Brothers, Rockport | |
Chasseur 62 (Ch-62) |
Rice Brothers, Rockport | |
Chasseur 71 (Ch-71) |
Thomas Knutson Ship Building
Corp., Halesite |
|
Chasseur 72 (Ch-72) |
Rice Brothers, Rockport |
|
Chasseur 81 (Ch-81) |
Elizabeth City Shipyard,
Elizabeth City |
|
Chasseur 82 (Ch-82) |
Elizabeth City Shipyard,
Elizabeth City |
|
Chasseur 83 (Ch-83) |
Vineyard Shipbuilding Co.,
Milford |
|
Chasseur 84 (Ch-84) |
Mathis Yacht Building Co., Camden |
|
Chasseur 85 (Ch-85) |
Mathis Yacht Building Co., Camden |
|
Chasseur 91 (Ch-91) |
Delaware Bay Shipbuilding Co.,
Leesburg |
|
Chasseur 92 (Ch-92) |
Daytona Beach Boat Works Inc.,
Daytona Beach |
|
Chasseur 93 (Ch-93) | Elizabeth City Shipyard,
Elizabeth City |
|
Chasseur 94 (Ch-94) |
Simms Brothers, Dorchester USA |
|
Chasseur 95 (Ch-95) |
Mathis Yacht Building Co., Camden |
|
Chasseur 96 (Ch-96) |
Westergard Boat Works, Inc.,
Rockport |
|
Chasseur 101 (Ch-101) |
Mathis Yacht Building Co., Camden |
|
Chasseur 102 (Ch-102) |
Mathis Yacht Building Co., Camden |
|
Chasseur 103 (Ch-103) |
Luders Marine Construction Co.,
Stamford |
|
Chasseur 104 (Ch-104) |
Luders Marine Construction Co.,
Stamford |
|
Chasseur 105 (Ch-105) |
W. A. Robinson Inc., Ipswich |
|
Chasseur 106 (Ch-106) |
Annapolis Yacht Yard Inc.,
Annapolis |
|
Chasseur 107 (Ch-107) |
Calderwood Yacht Yard, Inc.,
Manchester USA |
|
Chasseur 111 (Ch-111) |
Annapolis Yacht Yard Inc.,
Annapolis |
|
Chasseur 112 (Ch-112) |
Rice Brothers, Rockport |
|
Chasseur 113 (Ch-113) |
Luders Marine Construction Co.,
Stamford |
|
Chasseur 114 (Ch-114) |
Mathis Yacht Building Co., Camden |
|
Chasseur 115 (Ch-115) |
Westergard Boat Works, Inc.,
Rockport |
|
Chasseur 116 (Ch-116) |
Elizabeth City Shipyard,
Elizabeth City |
|
Chasseur 121 (Ch-121) |
Elizabeth City Shipyard,
Elizabeth City |
|
Chasseur 122 (Ch-122) |
Luders Marine Construction Co.,
Stamford |
|
Chasseur 123 (Ch-123) |
Donovan Contracting Co.,
Shelburne Harbor |
|
Chasseur 124 (Ch-124) |
Seabrook Yacht Corp., Seabrook |
|
Chasseur 125 (Ch-125) |
Rice Brothers, Rockport |
|
Chasseur 126 (Ch-126) |
Rice Brothers, Rockport |
|
Chasseur 131 (Ch-131) |
Calderwood Yacht Yard, Inc.,
Manchester USA |
|
Chasseur 132 (Ch-132) |
Annapolis Yacht Yard Inc.,
Annapolis |
|
Chasseur 133 (Ch-133) |
Daytona Beach Boat Works Inc.,
Daytona Beach |
|
Chasseur 134 (Ch-134) |
Weaver Shipyards, Orange |
|
Chasseur 135 (Ch-135) |
Westergard Boat Works, Inc.,
Rockport |
|
Chasseur 136 (Ch-136) |
Donovan Contracting Co.,
Shelburne Harbor |
|
Chasseur 141 (Ch-141) |
Seabrook Yacht Corp., Seabrook |
|
Chasseur 142 (Ch-142) |
Westergard Boat Works, Inc.,
Rockport |
|
Chasseur 143 (Ch-143) |
Luders Marine Construction Co.,
Stamford |
|
Chasseur 144 (Ch-144) |
Westergard Boat Works, Inc.,
Rockport |
|
Chasseur 145 (Ch-145) |
Simms Brothers, Dorchester USA |
|
Chasseur 146 (Ch-146) |
Simms Brothers, Dorchester USA |
|
GC-2 (Ch-731) |
Fellows and Stewart, Wilmington |
|
GC-3 (Ch-732) |
? |
|
GC-4 (Ch-733) | Mathis Yacht Building Co., Camden |
|
GC-5 (Ch-734) | ? |
|
GC-6 (Ch-735) | Peterson Boat Works, Sturgeon Bay |
|
GC-7 (Ch-736) | Thomas Knutson Shipbuilding
Corp., Halesite |
|
GC-8 (Ch-737) | Luders Marine Construction Co.,
Stamford |