TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Japanse mijnenlegger Shirataka was het enige schip van haar klasse en werd besteld in 1923. De mijnenlegger die ook geschikt was als nettenlegger, werd vanaf april 1929 in gebruik genomen. Het schip werd ingezet tijdens de Tweede Chinees-Japanse Oorlog en de Tweede Wereldoorlog. De Shirataka werd in augustus 1944 tot zinken gebracht door de Amerikaanse onderzeeboot USS Sealion.


    Shirataka, november 1940 Bron: Public Domain (onbekend)

    Gegevens

    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering: Einde:
    Ishikawajima,
    Tokio
    24 november 1927 25 januari 1929 9 oktober 1929 10 oktober 1944 (gezonken)
    Bouwnummer : ?
    Indeling: Datum in: Datum uit: Gegevens:
    9 oktober 1929 Kure Chinjufu (Kure Marinedistrict)
    1 december 1937 Dai-san Kantai (3e Vloot)
    1 augustus 1942 Dai-hachi Kantai (8e Vloot)

    Geschiedenis

    De Japanse mijnenlegger Shiritaka werd besteld middels het fiscale jaar 1923 als Project H2. Het schip moest 100 mijnen kunnen vervoeren, maar ook als nettenlegger kunnen opereren. De eerste plannen, nog voor 1922 opgesteld, hadden aanvankelijk voorzien in de bouw van een nettenlegger, de Shiritaka, en een mijnenlegger, Itsukishima. Vanwege het Vlootverdrag van Washington uit 1922, werd echter besloten de twee plannen te combineren tot een mijnenlegger/nettenlegger.[1][2]

    De kiel voor de Shiritaka, wat zo veel betekend als "witte havik", werd op 24 november 1927 gelegd aan de scheepswerf van Ishikawajima in Tokio als constructienummer 136. Op 25 januari 1929 werd het schip te water gelaten en op 9 april van datzelfde jaar in dienst genomen. Het 1.367 ton metende schip had een lengte van 84 meter met een breedte van ruim 11,5 meter. Aangedreven door twee stoomboilers en twee stoommachines, kon een snelheid van 16 knopen (30 km/u) gegenereerd worden en bij een kruissnelheid van 10 knopen (19 km/u) een afstand van 3.700 km worden afgelegd. De 148 bemanningsleden hadden de beschikking over drie stuks 120 mm geschut en een stuk 13 mm luchtafweer. Indien geen netten werden meegevoerd, konden 100 mijnen worden vervoerd. Het schip was uitgerust met twee dieptebommenwerpers met in totaal 18 dieptebommen.[3]

    Direct na de in dienststelling werd het schip ingedeeld bij het Kure chinjufu (Kure Marinedistrict). Na het zogenaamde Tomozuru incident in 1934, waarbij bleek dat de meeste ontwerpen van Japanse marineschepen topzwaar waren bij zware weersomstandigheden, werd, net als vele andere marineschepen, ook de Shiritaka gereconstrueerd. De reconstructie, uitgevoerd in Kure, bestond uit de toevoeging van extra ballast, een verlaagde brug en schoorsteen. Deze reconstructie resulteerde in een nagenoeg volledige herbouw van het schip welke gereed kwam in mei 1936.

    Na deze reconstructie werd het schip ingezet voor patrouilles langs de kusten van China en werd het ingezet bij de uitbraak van de Tweede Chinees-Japanse oorlog die in augustus 1937 uitbrak. Vanaf 1 december datzelfde jaar werd het schip ingedeeld bij de 1e Basis Eenheid van de Dai-san Kantai (Japanse 3e Vloot) gestationeerd in Shanghai.


    Shirataka in 1938 Bron: The Maru Special No.42 "Japanese minelayers"

    In november 1940 werd het schip volledig herbouwd en ingericht als escorte- en patrouillevaartuig. Hiertoe kreeg het schip totaal 36 dieptebommen. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific in december 1941, was de Shiritaka gestationeerd in Takao, op Taiwan en werd het ingezet voor Operatie M, de invasie van de Noordelijke Filippijnen. Na deze operatie volgde inzet bij de operaties ten behoeve van de invasies in Nederlands-Indië. Vanaf 10 maart 1942 werd het schip ingedeeld bij de 21e Basis Eenheid binnen de Zuidelijke Expeditie Vloot. Al op 1 augustus van datzelfde jaar werd het schip overgeplaatst naar de Dai-hachi Kantai (Japanse 8e Vloot) en nam het deel aan de strijd nabij de Solomon Eilanden om vanaf 15 november 1943 ingedeeld te worden bij de Dai-kyu Kantai (Japanse 9e Vloot).[4][5][6][7][8]

    Een nieuwe reconstructie vond plaats vanaf 22 maart 1944, wederom in Kure. Hierbij ontving het schip radar, sonar en aanvullend luchtafweergeschut. Vanaf 5 april werd het schip ingedeeld bij de Japanse Escorte Vloot en werd het tussen 21 april en 20 mei het vlaggenschip bij het Take Ichi konvooi van Shanghai naar Manila, Halmahera en terug. Vervolgens werd het schip ingezet bij diverse escorteoperaties. Toen het schip op 31 augustus 1944 zich in de Straat van Luzon bevond, werd het konvooi dat het schip escorteerde, aangevallen door een groep Amerikaanse onderzeeboten. Om 07.30 uur werd de Shirataka in het Bashi Kanaal getroffen door een aantal torpedo's die waren afgevuurd door de USS Sealion (SS-315). Om 11.15 uur zonk het schip met het verlies van alle opvarenden. Op 10 oktober 1944 werd het schip van de marinelijsten geschrapt.[9][10][11]

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    radar
    Engelse afkorting met als betekenis: Radio Detection And Ranging. Systeem voor het met elektromagnetische golven vaststellen van de aanwezigheid, afstand, snelheid en richting van voorwerpen als schepen, vliegtuigen, enz.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.
    Vlootverdrag van Washington
    Een op 6 februari 1922, door de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japan, Frankrijk en Italië, ondertekend verdrag waarin de landen elkaar beperkingen oplegden betreffende het aantal, grootte en bewapening van de belangrijkste typen oorlogsschepen om een nieuwe wapenwedloop te voorkomen.

    Technische gegevens

     Naam:  Shirataka
     Bouwer:  Tokyo Ishikawajima, Tokyo
     Bouwnummer:  ?
     Type/Klasse:  Mijnenlegger / Shirataka-klasse
     Waterverplaatsing:  1.367 t (1.345 lt) (standaard)
     Lengte:  84 meter
     Breedte:  11,55 meter
     Diepgang:  3,10 meter
     Aandrijving:  1x stoommachine

     2x stoomboilers

     2.200 hp (1.600 kW)

     2 schachten
     Snelheid:  16 knopen (30 km/u)
     Bereik:  3.700 km bij 10 knopen (19 km/u)
     Bewapening:  3x1 120 mm geschut

     1x1 13 mm luchtafweergeschut

     24x Type 14 500 m netten of

     100x Mk.5 zeemijnen

     2x dieptebommenwerper

     18x dieptebommen
     Bemanning:  148

    Bevelhebbers

    Chu-sa Shigeru Sonoda (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    15 januari 1929
    Chu-sa Takeshi Motoizumi (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    5 november 1929
    Chu-sa Minoru Yamamura (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    1 december 1931
    Chu-sa Toyokichi Kaneko (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    1 december 1932
    Chu-sa Tatsuo Hozumi (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    15 november 1933
    Chu-sa Shichiro Ikeda (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    22 oktober 1934
    Chu-sa Yoshiaki Inagaki (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    15 november 1935
    Chu-sa Yukikazu Itagaki (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    16 november 1936
    Chu-sa Yoshiaki Inada (Kapitein-luitenant-ter-Zee) 28 juli 1937
    Chu-sa Yoshio Kanemasu (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    15 december 1938
    Chu-sa Yukihiko Imamura (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    15 november 1939
    Chu-sa Matao Morikawa (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    1 november 1940
    Chu-sa Motokazu Hamano (Kapitein-luitenant-ter-Zee)
    10 september 1941
    Dai-sa Sumihisa Wada (Kapitein-ter-Zee)
    15 mei 1942
    Dai-sa Takahide Miki (Kapiten-ter-Zee)
    13 april 1943 - 31 augustus 1944

    Noten

    1. Nelson, 1980, pag. 635, 369
    2. Watts, 1967
    3. Jentsura, 1976
    4. Bertke, 2012, pag. 120-121
    5. Bertke, 2013
    6. Smith, 2012, pag. 147
    7. Bertke, 2015, pag. 128, 385-388
    8. Smith, 2016
    9. Bertke, 2009
    10. Brown, 1990
    11. Kindell, 2018