Het Britse vliegdekschip HMS Venerable, werd kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in dienst gesteld. Het schip werd vervolgens naar het Verre Oosten gezonden om deel te nemen aan de strijd tegen Japan. Na afloop van de strijd aldaar werd het schip ingezet voor het naar huis brengen van krijgsgevangenen die uit Japans krijgsgevangenschap vrij kwamen. Al in 1947 werd het schip buiten dienst gesteld en in 1948 aangekocht door Nederland waar het als Hr. Ms. Karel Doorman dienst deed tot het schip in 1968 werd overgedragen aan de Argentijnse marine die het als ARA Veinticinco de Mayo in dienst had tot 1997
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Cammel Laird, Birkenhead |
3 december
1942 |
30 december
1943 |
17 januari
1945 |
2000 (sloop) |
Bouwnummer :
1126 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
17 januari 1945 |
HMS Venerable
(04), Royal Navy |
|||
? |
11th Aircraft
Carrier Squadron, British Pacific Fleet |
|||
? |
april 1947 |
HMS Venerable
(R63), Royal Navy |
||
28 mei 1948 |
29 april 1968 |
Hr. Ms. Karel
Doorman (R81), Koninklijke Marine |
||
12 maart 1969 |
1996 |
ARA
Veinticinco de Mayo (V-2), Armada de la Republica Argentina |
||
2000 |
sloop |
De kiel voor het schip dat als HMS Venerable in dienst zou worden gesteld, werd op 3 december 1942 gelegd aan de werf van Cammell Laird in Birkenhead. Op 30 december 1943 werd het schip te water gelaten en op 17 januari 1945 afgeleverd. Het was het vierde schip bij de Royal Navy dat deze naam kreeg na HMS Venerable (1784), een derde klasse linieschip met 74 kanonnen, HMS Venerable (1808), eveneens een derde klasse linieschip met 74 kanonnen en HMS Venerable (1899), een London-klasse (1899) slagschip.[1][2]
Het schip was gebouwd volgens het ontwerp voor de 1942 Design Light Fleet Carrier, ook wel de British Light Fleet Carrier en maakte deel uit van de Colossus-klasse (1943). Met een lengte van ruim 211 meter en een breedte van ruim 24 meter werd een maximale diepgang bereikt van 7,10 meter bij een waterverplaatsing van 18.040 ton maximaal. Met twee geschakelde turbines en vier boilers kon een vermogen van 40.000 hp worden gegenereerd en een snelheid van 25 knopen. Met een brandstofvoorraad van 3.196 ton kon bij een kruissnelheid van 14 knopen een afstand van 22.224 km worden afgelegd. De 1.300 bemanningsleden hadden de beschikking over een defensieve bewapening van 6x4 40 mm/39 pom-pom en 11x2 en 10x1 20mm/70 Oerlikon luchtafweergeschut. Het vliegtuigbestand bestond op enig moment uit Fairey Firefly, Supermarine Seafire, Grumman Wildcat, Chance Vought Corsair, Grumman Hellcat, Fairey Swordfish, Fairey Barracuda en Grumman Avenger toestellen.[3]
In het midden van 1945 werd de bewapening aangepast tot 11x2 en 10x1 20mm/70 Oerlikon luchtafweergeschut en 21x1 40 mm/56 Bofors luchtafweergeschut. Na afloop van de vijandigheden in de Pacific werd het schip ingezet bij de repatriëring van krijgsgevangenen naar Canada en Australië. Het schip deed nog dienst bij de Royal Navy tot het in april 1947 buiten dienst werd gesteld.[4]
In mei 1948 werd het schip bij de Koninklijke Marine in dienst gesteld als Hr. Ms. Karel Doorman een lichte aanval vliegdekschip. In 1960 nam het deel aan de strijd tegen Indonesië om West Nieuw Guinea. Na deze fase werd de Hr. Ms. Karel Doorman heringericht als vliegdekschip voor anti-onderzeeboot operaties. Nadat het schip was beschadigd door een brand in de boiler ruimte, werd het gerenoveerd en verkocht aan de Argentijnse Marine. Aanvankelijk werd het schip bij de Koninklijke Marine uitgerust met Fairey Firefly, Hawker Sea Fury en een Supermarine Sea Otter toestellen. De Sea Otter werd later vervangen door een Sikorsky S-51 helikopter. Eind jaren 1950 werd het vliegtuigbestand gemoderniseerd met 14 Grumman TBF Avenger torpedobommenwerpers, 10 Hawker Sea Hawk jachtvliegtuigen en twee Sikorsky S-55 ASW helikopters. Vanaf de jaren 1960 werden acht Grumman S-2 Tracker vliegtuigen en zes Sikorsky S-58 ASW helikopters aan boord gestationeerd.[5][6]
De Argentijnse Marine nam het schip in deinst als ARA Veinticinco de Mayo (V-2). Bij de Argentijnse Marine werd het schip aanvankelijk uitgerust met Grumman F9F Panther en Grumman F9F Cougar toestellen. De vliegtuigen werden later vervangen door Douglas A-4Q jachtvliegtuigen, Grumman S-2 Tracker onderzeebootbestrijdingsvliegtuigen en Sikorsky Sea King helikopters. Het schip werd verscheidene malen gemoderniseerd en nam in 1982 deel aan de invasie en de daarop volgende strijd om de Falkland eilanden. Nadat de Britten de kruiser ARA General Belgrano (C-4) tot zinken hadden gebracht besloot Argentinië het vliegdekschip terug te trekken. In 1983 werd het schip nogmaals gemoderniseerd om de Franse Dassault Super Étendard te kunnen meevoeren, maar vanaf 1984 bleek het schip dusdanig verouderd dat het bijna niet meer te gebruiken was. Met name de aandrijving was zwaar verouderd. In 1994 was de meeste aandrijving al verwijderd en in 1996 werd aangekondigd dat het schip verkocht zou worden. Het werd uiteindelijk in 2000 gesloopt in Alang, India.
Naam: | HMS Venerable (R63) / Hr.
Ms. Karel Doorman (R81) / ARA Veinticinco de Mayo (V-2) |
Callsign/Registratie: |
? / ? |
Bouwer: |
Cammel Laird, Birkenhead |
Bouwnummer: |
1126 |
Type/Klasse: |
Vliegdekschip /
Colossus-klasse (1943) |
Waterverplaatsing: |
13.190 long tons (13.400
t) leeggewicht |
Lengte: |
212 meter |
Breedte: |
24 meter |
Diepgang: |
5,64/7,16 meter |
Aandrijving: |
2 schachten 2x Parsons gechakelde stoomturbines 4x Admiralty 3-voudige boilers 40.000 shp (30.000 kW) |
Snelheid: |
25 knopen (46 km/u) |
Bereik: |
22.000 km bij 14 knopen
(26 km/u) |
Bewapening: |
6x4 40 mm/39 pom-pom 11x2 en 10x1 20mm/70 Oerlikon luchtafweergeschut 48-52 vliegtuigen |
Bemanning |
1.300 |
Captain William Alexander
Dallmeyer (Kapitein-ter-Zee) |
16 oktober 1944 - maart
1946 |
Kapitein-ter-zee Frederik
Jentje Kist |
28 mei 1948 |
Kapitein-luitenant-ter-zee
Aäron Abraham Fresco |
10 december 1948 |
Kapitein-luitenant-ter-zee
Leendert Brouwer |
19 april 1949 |
Kapitein-ter-zee
Christiaan Wilhelm Slot |
12 september 1949 |
Kapitein-luitenant-ter-zee
Marinus Cornelis van Grondelle |
29 januari 1951 |
Kapitein-ter-zee Gerard
Koudijs |
5 november 1951 |
Kapitein-luitenant-ter-zee
Henri Max Louis Frédéric Emile van Oostrom Soede |
1 september 1952 |
Kapitein-ter-zee Albertus
Marinus Valkenburg |
1 september 1953 |
Kapitein-ter-zee Lambert
Johan Goslings |
21 oktober 1954 - 1 juli
1955 |
Kapitein-ter-zee Henri Max
Louis Frédéric Emile van Oostrom Soede |
28 mei 1958 |
Kapitein-ter-zee
Johannes Gradus Stegeman |
4 augustus 1959 |
Kapitein-ter-zee A.J.
Marcus |
6 mei 1960 |
Kapitein-ter-zee Adrianus
van Es |
7 februari 1961 |
Kapitein-ter-zee Rudolph
Willem Baron van Lynden |
15 augustus 1961 |
Kapitein-ter-zee Jean
Baptiste Marie Joseph Maas |
3 augustus 1962 |
Kapitein-ter-zee Jan van
Dapperen |
19 september 1963 |
Kapitein-ter-zee R.J.
Hordijk |
3 juli 1964 |
Kapitein-ter-zee Eduard
Herman van Rees |
29 april 1965 |
Kapitein-ter-zee Carel
Eduard Wolderling |
27 mei 1966 |
Kapitein-ter-zee Berend
Veldkamp |
1 december 1967 - 9
oktober 1968 |
Capitán de navío Tirso
Ranulfo Brizuela (Kapitein-ter-Zee) |
10 oktober 1968 |
Capitán de navío Marcos
Oliva Dey (Kapitein-ter-Zee) |
5 maart 1970 |
Capitán de navío Félix Federico Fritte (Kapitein-ter-Zee) | 3 maart 1971 |
Capitán de navío Mario Alberto Hoffmann (Kapitein-ter-Zee) | 17 december 1971 |
Capitán de navío Carlos Marino Mazzoni (Kapitein-ter-Zee) | 15 december 1972 |
Capitán de navío Roberto Ruilópez (Kapitein-ter-Zee) | 28 januari 1974 |
Capitán de fragata Edgardo
Aroldo Otero (Kapitein-luitenant-ter-zee) |
5 februari 1975 |
Capitán de navío Humberto José Barbuzzi (Kapitein-ter-Zee) | 11 maart 1975 |
Capitán de navío Alberto Gabriel Vigo (Kapitein-ter-Zee) | 7 januari 1976 |
Capitán de navío Rodolfo C. Luchetta (Kapitein-ter-Zee) | 4 januari 1977 |
Capitán de navío Niceto Echauri Ayerra (Kapitein-ter-Zee) | 11 januari 1978 |
Capitán de navío Gualter Oscar Allara (Kapitein-ter-Zee) | 26 januari 1979 |
Capitán de navío Raúl Jorge González (Kapitein-ter-Zee) | 29 januari 1980 |
Capitán de navío José
Julio Sarcona (Kapitein-ter-Zee) |
18 december 1980 |
Capitán de navío Néstor Omar Baricco (Kapitein-ter-Zee) | 4 februari 1982 |
Capitán de navío Gerardo L. Núñez (Kapitein-ter-Zee) | 30 december 1983 |
Capitán de navío Guillermo F. Payer (Kapitein-ter-Zee) | 28 februari 1984 |
Capitán de navío Jorge Osvaldo Ferrer (Kapitein-ter-Zee) | 8 maart 1985 |
Capitán de navío Mateo A. Giordano (Kapitein-ter-Zee) | 27 februari 1986 |
Capitán de navío Daniel A. Fusari (Kapitein-ter-Zee) | 15 december 1986 |
Capitán de navío Guillermo B. Maissonave (Kapitein-ter-Zee) | 9 maart 1988 |
Capitán de fragata Carlos A. Nesprias (Kapitein-luitenant-ter-zee) | 27 maart 1990 |
Capitán de fragata José Luis Sciotti (Kapitein-luitenant-ter-zee) | 23 maart 1993 |
Capitán de fragata Adolfo Luis Ureta (Kapitein-luitenant-ter-zee) | 29 december 1993 |
Capitán de fragata Eduardo M. Pereyra Huertas (Kapitein-luitenant-ter-zee) | 28 februari 1996 - 1
februari 1997 |