TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    Het Britse vliegdekschip HMS Venerable, werd kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in dienst gesteld. Het schip werd vervolgens naar het Verre Oosten gezonden om deel te nemen aan de strijd tegen Japan. Na afloop van de strijd aldaar werd het schip ingezet voor het naar huis brengen van krijgsgevangenen die uit Japans krijgsgevangenschap vrij kwamen. Al in 1947 werd het schip buiten dienst gesteld en in 1948 aangekocht door Nederland waar het als Hr. Ms. Karel Doorman dienst deed tot het schip in 1968 werd overgedragen aan de Argentijnse marine die het als ARA Veinticinco de Mayo in dienst had tot 1997

    Gegevens


    HMS Venerable tijdens proefvaart Bron: IWM (A 27086)
     Gebouwd door:
     Kiel gelegd:
     Te waterlating:
     Aflevering:
     Einde:
     Cammel Laird,
     Birkenhead
     3 december 1942
     30 december 1943
     17 januari 1945
     2000
     (sloop)
     Bouwnummer : 1126





     Indeling:
     Datum in:
     Datum uit:
     Gegevens:

     17 januari 1945

     HMS Venerable (04), Royal Navy

     ?

     11th Aircraft Carrier Squadron, British Pacific Fleet

     ?
     april 1947
     HMS Venerable (R63), Royal Navy

     28 mei 1948
     29 april 1968
     Hr. Ms. Karel Doorman (R81), Koninklijke Marine

     12 maart 1969
     1996
     ARA Veinticinco de Mayo (V-2), Armada de la Republica Argentina

     2000

     sloop

    Geschiedenis

    De kiel voor het schip dat als HMS Venerable in dienst zou worden gesteld, werd op 3 december 1942 gelegd aan de werf van Cammell Laird in Birkenhead. Op 30 december 1943 werd het schip te water gelaten en op 17 januari 1945 afgeleverd. Het was het vierde schip bij de Royal Navy dat deze naam kreeg na HMS Venerable (1784), een derde klasse linieschip met 74 kanonnen, HMS Venerable (1808), eveneens een derde klasse linieschip met 74 kanonnen en HMS Venerable (1899), een London-klasse (1899) slagschip.[1][2]

    Het schip was gebouwd volgens het ontwerp voor de 1942 Design Light Fleet Carrier, ook wel de British Light Fleet Carrier en maakte deel uit van de Colossus-klasse (1943). Met een lengte van ruim 211 meter en een breedte van ruim 24 meter werd een maximale diepgang bereikt van 7,10 meter bij een waterverplaatsing van 18.040 ton maximaal. Met twee geschakelde turbines en vier boilers kon een vermogen van 40.000 hp worden gegenereerd en een snelheid van 25 knopen. Met een brandstofvoorraad van 3.196 ton kon bij een kruissnelheid van 14 knopen een afstand van 22.224 km worden afgelegd. De 1.300 bemanningsleden hadden de beschikking over een defensieve bewapening van 6x4 40 mm/39 pom-pom en 11x2 en 10x1 20mm/70 Oerlikon luchtafweergeschut. Het vliegtuigbestand bestond op enig moment uit Fairey Firefly, Supermarine Seafire, Grumman Wildcat, Chance Vought Corsair, Grumman Hellcat, Fairey Swordfish, Fairey Barracuda en Grumman Avenger toestellen.[3]

    In het midden van 1945 werd de bewapening aangepast tot 11x2 en 10x1 20mm/70 Oerlikon luchtafweergeschut en 21x1 40 mm/56 Bofors luchtafweergeschut. Na afloop van de vijandigheden in de Pacific werd het schip ingezet bij de repatriëring van krijgsgevangenen naar Canada en Australië. Het schip deed nog dienst bij de Royal Navy tot het in april 1947 buiten dienst werd gesteld.[4]


    Hr. Ms. Karel Doorman (R81) Bron: NIHM 2158_008693

    In mei 1948 werd het schip bij de Koninklijke Marine in dienst gesteld als Hr. Ms. Karel Doorman een lichte aanval vliegdekschip. In 1960 nam het deel aan de strijd tegen Indonesië om West Nieuw Guinea. Na deze fase werd de Hr. Ms. Karel Doorman heringericht als vliegdekschip voor anti-onderzeeboot operaties. Nadat het schip was beschadigd door een brand in de boiler ruimte, werd het gerenoveerd en verkocht aan de Argentijnse Marine. Aanvankelijk werd het schip bij de Koninklijke Marine uitgerust met Fairey Firefly, Hawker Sea Fury en een Supermarine Sea Otter toestellen. De Sea Otter werd later vervangen door een Sikorsky S-51 helikopter. Eind jaren 1950 werd het vliegtuigbestand gemoderniseerd met 14 Grumman TBF Avenger torpedobommenwerpers, 10 Hawker Sea Hawk jachtvliegtuigen en twee Sikorsky S-55 ASW helikopters. Vanaf de jaren 1960 werden acht Grumman S-2 Tracker vliegtuigen en zes Sikorsky S-58 ASW helikopters aan boord gestationeerd.[5][6]


    ARA Veinticinco de Mayo (V-2) Bron: Public Domain (onbekend)

    De Argentijnse Marine nam het schip in deinst als ARA Veinticinco de Mayo (V-2). Bij de Argentijnse Marine werd het schip aanvankelijk uitgerust met Grumman F9F Panther en Grumman F9F Cougar toestellen. De vliegtuigen werden later vervangen door Douglas A-4Q jachtvliegtuigen, Grumman S-2 Tracker onderzeebootbestrijdingsvliegtuigen en Sikorsky Sea King helikopters. Het schip werd verscheidene malen gemoderniseerd en nam in 1982 deel aan de invasie en de daarop volgende strijd om de Falkland eilanden. Nadat de Britten de kruiser ARA General Belgrano (C-4) tot zinken hadden gebracht besloot Argentinië het vliegdekschip terug te trekken. In 1983 werd het schip nogmaals gemoderniseerd om de Franse Dassault Super Étendard te kunnen meevoeren, maar vanaf 1984 bleek het schip dusdanig verouderd dat het bijna niet meer te gebruiken was. Met name de aandrijving was zwaar verouderd. In 1994 was de meeste aandrijving al verwijderd en in 1996 werd aangekondigd dat het schip verkocht zou worden. Het werd uiteindelijk in 2000 gesloopt in Alang, India.

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
    slagschip
    Zwaar gepantserd oorlogsschip met geschut van zeer zwaar kaliber.

    Technische gegevens

     Naam:  HMS Venerable (R63) / Hr. Ms. Karel Doorman (R81) / ARA Veinticinco de Mayo (V-2)
     Callsign/Registratie:
     ? / ?
     Bouwer:
     Cammel Laird, Birkenhead
     Bouwnummer:
     1126
     Type/Klasse:
     Vliegdekschip / Colossus-klasse (1943)
     Waterverplaatsing:
     13.190 long tons (13.400 t) leeggewicht
     Lengte:
     212 meter
     Breedte:
     24 meter
     Diepgang:
     5,64/7,16 meter
     Aandrijving:
     2 schachten
     2x Parsons gechakelde stoomturbines
     4x Admiralty 3-voudige boilers
     40.000 shp (30.000 kW)
     Snelheid:
     25 knopen (46 km/u)
     Bereik:
     22.000 km bij 14 knopen (26 km/u)
     Bewapening:
     6x4 40 mm/39 pom-pom
     11x2 en 10x1 20mm/70 Oerlikon luchtafweergeschut
     48-52 vliegtuigen
     Bemanning
     1.300

    Bevelhebbers

     Captain William Alexander Dallmeyer (Kapitein-ter-Zee)
     16 oktober 1944 - maart 1946
     Kapitein-ter-zee Frederik Jentje Kist
     28 mei 1948
     Kapitein-luitenant-ter-zee Aäron Abraham Fresco
     10 december 1948
     Kapitein-luitenant-ter-zee Leendert Brouwer
     19 april 1949
     Kapitein-ter-zee Christiaan Wilhelm Slot
     12 september 1949
     Kapitein-luitenant-ter-zee Marinus Cornelis van Grondelle
     29 januari 1951
     Kapitein-ter-zee Gerard Koudijs
     5 november 1951
     Kapitein-luitenant-ter-zee Henri Max Louis Frédéric Emile van Oostrom Soede
     1 september 1952
     Kapitein-ter-zee Albertus Marinus Valkenburg
     1 september 1953
     Kapitein-ter-zee Lambert Johan Goslings
     21 oktober 1954 - 1 juli 1955
     Kapitein-ter-zee Henri Max Louis Frédéric Emile van Oostrom Soede
     28 mei 1958
     Kapitein-ter-zee Johannes Gradus Stegeman
     4 augustus 1959
     Kapitein-ter-zee A.J. Marcus
     6 mei 1960
     Kapitein-ter-zee Adrianus van Es
     7 februari 1961
     Kapitein-ter-zee Rudolph Willem Baron van Lynden
     15 augustus 1961
     Kapitein-ter-zee Jean Baptiste Marie Joseph Maas
     3 augustus 1962
     Kapitein-ter-zee Jan van Dapperen
     19 september 1963
     Kapitein-ter-zee R.J. Hordijk
     3 juli 1964
     Kapitein-ter-zee Eduard Herman van Rees
     29 april 1965
     Kapitein-ter-zee Carel Eduard Wolderling
     27 mei 1966
     Kapitein-ter-zee Berend Veldkamp
     1 december 1967 - 9 oktober 1968
     Capitán de navío Tirso Ranulfo Brizuela (Kapitein-ter-Zee)
     10 oktober 1968
     Capitán de navío Marcos Oliva Dey (Kapitein-ter-Zee)
     5 maart 1970
     Capitán de navío Félix Federico Fritte (Kapitein-ter-Zee)  3 maart 1971
     Capitán de navío Mario Alberto Hoffmann (Kapitein-ter-Zee)  17 december 1971
     Capitán de navío Carlos Marino Mazzoni (Kapitein-ter-Zee)  15 december 1972
     Capitán de navío Roberto Ruilópez (Kapitein-ter-Zee)  28 januari 1974
     Capitán de fragata Edgardo Aroldo Otero (Kapitein-luitenant-ter-zee)
     5 februari 1975
     Capitán de navío Humberto José Barbuzzi (Kapitein-ter-Zee)  11 maart 1975
     Capitán de navío Alberto Gabriel Vigo (Kapitein-ter-Zee)  7 januari 1976
     Capitán de navío Rodolfo C. Luchetta (Kapitein-ter-Zee)  4 januari 1977
     Capitán de navío Niceto Echauri Ayerra (Kapitein-ter-Zee)  11 januari 1978
     Capitán de navío Gualter Oscar Allara (Kapitein-ter-Zee)  26 januari 1979
     Capitán de navío Raúl Jorge González (Kapitein-ter-Zee)  29 januari 1980
     Capitán de navío José Julio Sarcona (Kapitein-ter-Zee)
     18 december 1980
     Capitán de navío Néstor Omar Baricco (Kapitein-ter-Zee)  4 februari 1982
     Capitán de navío Gerardo L. Núñez (Kapitein-ter-Zee)  30 december 1983
     Capitán de navío Guillermo F. Payer (Kapitein-ter-Zee)  28 februari 1984
     Capitán de navío Jorge Osvaldo Ferrer (Kapitein-ter-Zee)  8 maart 1985
     Capitán de navío Mateo A. Giordano (Kapitein-ter-Zee)  27 februari 1986
     Capitán de navío Daniel A. Fusari (Kapitein-ter-Zee)  15 december 1986
     Capitán de navío Guillermo B. Maissonave (Kapitein-ter-Zee)  9 maart 1988
     Capitán de fragata Carlos A. Nesprias (Kapitein-luitenant-ter-zee)  27 maart 1990
     Capitán de fragata José Luis Sciotti (Kapitein-luitenant-ter-zee)  23 maart 1993
     Capitán de fragata Adolfo Luis Ureta (Kapitein-luitenant-ter-zee)  29 december 1993
     Capitán de fragata Eduardo M. Pereyra Huertas (Kapitein-luitenant-ter-zee)  28 februari 1996 - 1 februari 1997

    Noten

    1. Gogin, 2021, pag. 46
    2. Beaver, 1987
    3. Gogin, 2021, pag. 46-48
    4. Gogin, 2021, pag. 48
    5. Gogin, 2021, pag. 46
    6. Ireland, 2016, pag. 147

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    20-05-2024
    Laatst gewijzigd:
    22-05-2024
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Aircraft Carriers
    Fighting Ships of World War Two volume 1