In 1920 en 1921 bouwde de North Hilton scheepswerf van Osbourne, Graham & Co., twee schepen van eenzelfde type, de s.s. Oria en s.s. Navarra voor de Noorse rederij D/S I/S Garonne - Fearnley & Eger, Christiania uit Oslo. Beide schepen waren nog in gebruik toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. De Navarra werd in 1940 door een Duitse onderzeeboot getorpedeerd en de Oria verging in Duitse dienst in 1944 tijdens een storm in de Middellandse Zee.
s.s. Oria (1920) |
1920: kiellegging 17 juni 1920: tewaterlating november 1920: aflevering 12 februari 1944: gezonken (storm) |
s.s. Navarra (1920) |
1920: kiellegging 13 september 1920: tewaterlating januari 1921: aflevering 6 april 1940: getorpedeerd (U 59 (1938)) |
In de jaren 1920 en 1921 werden aan de North Hilton scheepswerf van Osbourne, Graham & Co. te sUnderland, twee schepen gebouwd voor de rederij D/S I/S Garonne - Fearnley & Eger, Christiania in Oslo. Beide schepen hadden een lengte van 86,90 meter bij een breedte van 13,30 meter en een diepgang van 5,80 meter. Ze werden aangedreven door een George Clark Ltd., 3 cylinder stoommachine met een vermogen van 210 nhp welke een enkele schroef aandreef. De schepen met een waterverplaatsing van bijna 2130 BRT konden een snelheid ontwikkelen van circa 10 knopen (19 km/u).
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren beide schepen nog in dienst van de oorspronkelijke rederij. De s.s. Navarra werd op 6 april 1940, enkele dagen voor de Duitse invasie van Noorwegen (operatie Weser), getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U 59 (1938). Haar zusterschip en voorganger, de s.s. Oria, werd in 1941 in Casablanca door de Vichy Fransen geïnterneerd en door hen in gebruik genomen als s.s. Sainte Julienne (1941). In november 1942 namen de Duitsers het schip over als s.s. Norda IV (1942), maar retourneerden het aan de Noorse rederij in diezelfde maand. Wederom in dienst als s.s. Oria, werd het schip echter geëxploiteerd door de Duitse rederij Mittelmeer Reederei Gmbh uit Hamburg. Op 12 februari 1944, tijdens het transport van Italiaanse krijgsgevangenen, verging de s.s. Oria in een storm in de buurt van het Griekse eiland Patroklos.
Klasse: | Oria-klasse (1920) |
Aantal in klasse: |
2 |
Land: |
Noorwegen |
Type: |
Koopvaardijschip |
Waterverplaatsing: |
ca 2.130 BRT |
Lengte: |
86,90 meter |
Breedte: |
13,30 meter |
Diepgang: |
5,80 meter |
Aandrijving: |
1x 3 cilinder Clark George
Ltd Tripple Expansion stoommachine 1 schacht 210 nhp |
Snelheid: |
10 knopen (19 km/u) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/u) |
Bewapening: |
aanvankelijk geen |
Bemanning: |
20-25 |