TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De in het begin van de jaren 1930 gebouwde schepen (zes stuks) van de Kinai Maru-klasse, waren op dat moment zeer moderne, diesel aangedreven schepen. Zij zouden de maatstaf vormen voor meer dan vijftig schepen die hierna met steun van de Japanse overheid werden gebouwd. Van de zes schepen in deze klasse, werden er in 1941 vijf gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine om ingezet te worden als transportschip en werd de Sanyo Maru verbouwd tot vliegtuigmoederschip voor watervliegtuigen. Alle zes de schepen gingen tijdens of vlak na de Tweede Wereldoorlog verloren.


    Nankai Maru Bron: Mitsubishi Shipbuilding & Engineering Co

    Schepen in deze klasse

     m.s. Kinai Maru (1930)
     1 oktober 1929: kiellegging
     1 april 1930: tewaterlating
     15 juni 1930: aflevering
     3 september 1941: Ippan Choyosen (marine transportschip)
     11 mei 1943: gezonken (getorpedeerd)
     m.s. Tokai Maru (1930)
     26 november 1929: kiellegging
     16 mei 1930: tewaterlating
     14 augustus 1930: aflevering
     17 oktober 1941: Ippan Choyosen (marine transportschip)
     27 augustus 1943: gezonken (getorpedeerd)
     m.s. Sanyo Maru (1930)
     26 december 1929: kiellegging
     11 juli 1930: tewaterlating
     15 oktober 1930: aflevering
     6 augustus 1941: vliegtuigmoederschip Japanse Keizerlijke Marine
     26 mei 1944: gezonken (getorpedeerd)
     m.s. Hokuroku Maru (1930)
     24 februari 1930: kiellegging
     9 september 1930: tewaterlating
     26 november 1930: aflevering
     9 augustus 1941: Ippan Choyosen (marine transportschip)
     18 maart 1944: gezonken (getorpedeerd)
     m.s. Nankai Maru (1933)
     1 oktober 1931: kiellegging
     5 juli 1932: tewaterlating
     14 januari 1933: aflevering
     7 augustus 1941: Ippan Choyosen (marine transportschip)
     12 september 1944: gezonken (getorpedeerd)
     m.s. Hokkai Maru (1933)
     15 november 1931: kiellegging
     3 september 1932: tewaterlating
     4 maart 1933: aflevering
     23 september 1941: Ippan Choyosen (marine transportschip)
     12 november 1945: uitgebrand en gestrand

    Geschiedenis

    De m.v. Kinai Maru (1930) werd in 1930 als eerste van zes nieuwe vrachtschepen met passagiersaccommodatie, afgeleverd. Deze Kinai Maru-klasse schepen werden gebouwd door de Mitsubishi Zoshenso in Nagasaki. In 1930 werden de m.v. Kinai Maru (1930), m.v. Tokai Maru (1930), m.v. Hokuroku Mar (1930) en de m.v. Sanyo Maru (1930) afgeleverd. De m.v. Nankai Maru (1933) en m.v. Hokkai Maru volgden in 1933. De eerste vier schepen ontvingen een standaard waterverplaatsing van 8.360 BRT, terwijl de laatste twee een waterverplaatsing van 8.416 BRT kregen. Als voornaamste verschil ontvingen de eerste vier schepen twee Sulzer dieselmotoren met een vermogen van 8.262 pk, terwijl de laatste twee schepen twee nieuwere Mitsubishi motoren ontvingen met een vermogen van 8.453 pk. De schepen hadden een lengte van 136 meter bij een breedte van 18,40 meter. Alle zes de schepen werden gebouwd door de scheepswerf van Mitsubishi in Nagasaki voor de Osaka Shosen Kaisha (OSK) uit Osaka. Deze schepen hadden een voor die tijd hoge snelheid. Zo vestigde de Kinai Maru een record door de vaartijd tussen Yokohama en New York terug te brengen van 35 naar 26 dagen.[1][2][3]


    algemeen plan Kinai Maru Bron: ONI 208-J Japanese Merchant Ship Recognition Manual

    De schepen werden in 1941 gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine om als militair transportschip te fungeren. Hiertoe werden de schepen bewapend met twee stuks 120 mm geschut, twee stuks dubbelloops 25 mm luchtafweergeschut en twee stuks enkelvoudig 25 mm geschut. Alleen de Sanyo Maru kreeg een andere rol. Dit schip werd verbouwd tot vliegtuigmoederschip voor watervliegtuigen.

    Alle zes de schepen gingen voor het einde van 1945 verloren. De Kinai Maru (mei 1943), Tokai Maru (augustus 1943), Hokuroku Maru (maart 1944), Sanyo Maru (mei 1944) en Nankai Maru (september 1944) werden allen getorpedeerd. Hoewel de Hokkai Maru, beschadigd en in reparatie de oorlog overleefde, zonk het na een brand in november 1945.[4]

    Definitielijst

    Nagasaki
    Japanse stad waarboven de VS op 9 augustus 1945 de tweede atoombom afgooide.

    Technische gegevens

     Klasse:  Kinai Maru-klasse
     Aantal in klasse:
     6
     Land:
     Japan
     Type:
     Koopvaardijschepen
     Waterverplaatsing:
     8.360 BRT (eerste vier)
     8.416 BRT (laatste twee)
     Lengte:
     138,70 meter
     Breedte:
     18,40 meter
     Diepgang:
     8,60 meter
     Aandrijving:
     eerste vier:
     2x Sulzer dieselmotoren
     8.262 pk
     2 schachten
     laatste twee:
     2x Mitsubishi dieselmotoren
     8.453 pk
     2 schachten
     Snelheid:
     18,4 knopen (34.08 km/u)
     Bereik:
     ? km bij 16 knopen (29,63 km/u)
     Bewapening:
     vijf transportschepen tijdens Wo2:
     2x 120 mm geschut
     2x2 25 mm geschut
     2x1 25 mm geschut
     Bemanning:
     ?

    Noten

    1. Greenway, 2012, pag. 74
    2. Stein, 2017, pag. 659
    3. Mowbray Tate, 1986, pag. 99
    4. Greenway, 2012, pag. 74

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    13-09-2023
    Laatst gewijzigd:
    18-09-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken